OETS Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hallo :-) skulle starte bærbaren min her en dag,men det var lettere sakt en gjort. og etter litt feilsøking konstaterte jeg at det var skjermkortet mitt som hadde død..ett GeForce 8600M Gt. vet at mac hadde problemer med disse i den samme perioden som min pc ble laget, og at de faktisk utvidet garantien ved kjøp med dette kortet da ganske mange døde etter 2-3år med normal bruk. Har ikke funnet noe informasjon som tilsier det samme med mitt kjøp,men det er egentlig uviktig. Er det sånn at dette dekkes av reklamasjonsretten? for den er på 5år ved bærbar såvidt jeg har skjønt? Pcen er brukt til vanlig bruk og for det meste stått inne på et kontor. Kjøpt hos multicom.no aug 07 og har kvitteringen. På forhånd takk Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Skjermkort er jo utsatt for oppsamling av støv og da vil det nok ikke dekkes på reklamsjon. Er feilen beviselig en produksjonsfeil så stiller det seg jo annerledes. Det er vel egentlig bare og sende den inn for test og høre hva de sier. Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Ja. Som forbruker har en 5 års reklamasjonrett på bærbare datamaskiner. Pcen er brukt til vanlig bruk og for det meste stått inne på et kontor Er dette snakk om et privatkontor, eller et kontor på en arbeidsplass? Hvis for det meste har stått på et kontor i jobbsammenheng faller forbrukerkjøpsloven og reklamasjonen bort ettersom den bare gjelder ved privat bruk. Har du i vesentlig grad brukt du pcen i jobbsammenheng må du forholde deg til kjøpsloven, som har dårligere reklamasjonregler. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Ja. Som forbruker har en 5 års reklamasjonrett på bærbare datamaskiner. Pcen er brukt til vanlig bruk og for det meste stått inne på et kontor Er dette snakk om et privatkontor, eller et kontor på en arbeidsplass? Hvis for det meste har stått på et kontor i jobbsammenheng faller forbrukerkjøpsloven og reklamasjonen bort ettersom den bare gjelder ved privat bruk. Har du i vesentlig grad brukt du pcen i jobbsammenheng må du forholde deg til kjøpsloven, som har dårligere reklamasjonregler. Det er vel ikke helt rett. Er maskinen kjøpt som/av næringsdrivende, gjelder ikke forbrukerkjøpsloven. Har du kjøpt den som privatperson, har du samme reklamasjons muligheter om du bruker den i jobb eller ikke. Når det gjelder selve spørsmålet; Ja, du har 5 års reklamasjon på maskinen's hovedkomponenter, inkludert skjermkort. Slite deler som tastatur, vifter og musepad har ofte bare 2 år.. MEN, det som ble nevnt over her. Er kjøleviften/perforering fylt opp med støv, kan konklusjonene lett bli at skjermkortet er drept av overoppheting og derfor ikke dekket. Med tanke på at maskinen ikke virket etter å ha vært skrudd av, så tviler jeg på at det er overoppheting (skjer ikke av seg selv). Men du får ikke svar på det før du sender maskinen inn. HUSK at du vil måtte betale for undersøkelse hvis det er støv/overoppheting som er årsaken til feilen.. Lenke til kommentar
eught Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jo, det er faktisk slik at bruken også har betydning for hvilken lov som er den gjeldende. I forbrukerkjøpsloven står følgende: Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet Så dersom man kjøper produktet privat, men bruker det i hovedsak på jobben, er det kjøpsloven som gjelder. Selgeren kan naturligvis ikke vite noe om dette med mindre man forteller det selv. Lenke til kommentar
OETS Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Takk for svar! Pcen er brukt til privat bruk, og kjøpt privat. Har også åpnet og støvsugd en gang i året, så er helt sikker på at det ikke er snakk om overoppheting. Får vel bare sende den inn å se hva de sier, er jo uansett på tide med en ny en. Men har jeg rett på å få ny GPU / HK sier jeg ikke nei takk:) Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Takk for svar! Pcen er brukt til privat bruk, og kjøpt privat. Har også åpnet og støvsugd en gang i året, så er helt sikker på at det ikke er snakk om overoppheting. Får vel bare sende den inn å se hva de sier, er jo uansett på tide med en ny en. Men har jeg rett på å få ny GPU / HK sier jeg ikke nei takk:) hmm... ettersom jeg vet har man ikke reklamasjonsrett om man har åpnet laptopen... =s Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 hmm... ettersom jeg vet har man ikke reklamasjonsrett om man har åpnet laptopen... =s Det kan være at man har brutt garantien, men reklamasjonsretten gjelder fortsatt så lenge den er åpnet kun for å gjøre normalt vedlikehold. Selvsagt forbeholdt at man har åpnet og lukket på en forsvarlig måte, og ikke har gjort noe som kan skade maskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå