Gjest pepsi max Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Drikker ca 1 liter lettbrus om dagen. Er det noe skadelig i det? Og går jeg ned i vekt hvis jeg dropper denne lettbrusen? Spiser ikke mer pga lettbrus, for øvrig. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Det er sagt mye rart om hvordan lettbrus påvirker vekten din. Min efaring er at den er like fetende som vann, så lenge du klarer å stagge søtsuget som gjerne kommer i etterkant. Det er også sagt mye om hvorvidt lettbrus med alle kjemikaliene det inneholder er skadelig for kroppen eller ei, og eventuelt hvor mye som skal til. Om jeg husker rett ligger anbefalingen fra staten på maks 5 liter hver dag. Under dette skal altså ikke være skadelig. Personlig velger jeg å ta det de sier med en stor klype salt, da jeg tenker at så mye kjemikalier umulig kan være bra for kroppen. En liter om dagen blir utifa mitt syn i overkant mye. Jeg har selv bytta ut sukkerbrus med lettbrus de få gangene jeg drikker brus, da jeg heller tar i mot litt dritt i små mengder istedenfor å drikke tomme kalorier som legger seg rett på rævva. Endret 9. juni 2010 av Bjarnemann Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Lettbrus hver dag er en uvane, og det er egenskaper med brusen som gjør deg mer eller mindre avhengig. Den værste egenskapen med den kunstige søtningen i brusen er at den over tid vil ødelegge den delen av hjernen som regulerer metabolisme og vekt slik at kroppen gradvis mister begrep om hvor mye kalorier du har tilgjengelig og hvor mye du trenger å spise. Dette er meget viktige mekanismer for å unngå overvekt. Brusen er også ekstremt sur og det kan medføre at man ikke går ned i vekt, så ikke la deg lure av de få kaloriene, det er mange andre mekanismer som spiller inn. Nå er det jo selvfølgelig helt opp til deg selv hva du vil gjøre videre, men kanskje verdt å lese denne artikkelen; http://www.dinside.no/827274/livet-med-og-uten-pepsi-max Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Ja, det er denne kunstige søtningen. Jeg har sett på TV en gang at lettbrus er like darlig som vanligbrus ang. sukkeret. Kroppen venner seg til noe denne lettbrusen, det gjør at du ikke slanker deg. Utenom dette inneholder nesten all lettbrus, i hvertfall Pepsi Max et E-stoff som heter Aspartam. Dette er kreftfremkallende. Jeg ville vært litt forsiktig med å drikke brus hver dag. Det går greit å drikke det noen ganger, som i helgene. Jeg tror du vil bli slankere uten denne lettbrusen , med tiden. I hvertfall er det ikke mye sunnere å velge lettbrus fremfor vanlig brus (spørs hvor ofte du drikker da, går greit når det ikke er for ofte). Lenke til kommentar
Delectatio Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Lettbrus inneholder mange søtstoffer bl.a Aspartam som visstnok er kreftfremkallende og du kan få tidligere hukommelsessvikt etter det jeg har lest. Men hva skal man tro på? Det har nok mange kjemikaler vi hadde klart oss veldig bra uten. Når det kommer til det med vekt, så kunne du jo sett litt på forumet til de som holder på med Ketose, eller lav karbo diett. Mange skriver der att de ikke kan drikke lettbrus, for de får ikke utslag på Ketose stix, men noen kan. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 FFFFFUUUUUUUUUUUU @lavkarbo. SPIS NORMALT FFS Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Har du prøvd lavkarbo i det hele tatt? Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Er vel delte meninger om lettbrus... En ernæringsfysiolog jeg har vært hos har sagt at det går helt fint å drikke 0,5-1l brus daglig, bare du holder deg til lettbrus. Også mange folk som har slanket seg som har klart det grunnet at man kan drikke pepsi max. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Dere er nesten alle idioter siden Dere tror på det Dere ser på den toskete TV-en, eller fordi Dere tar det for god fisk det Dere har lest i en eller annen sensasjonell jalla toskete helseartikkel basert på fri fantasi. Aspartame er et av de stoffene som det har blitt gjort mest tester på/med gjennom de siste 30 årene, uten at man har klart å finne noen farer ved bruk - så lenge man har et vanlig forbruk. Ja; du kan sikkert bli sjuk om du drikker nok brus, men det samme kan du om du spiser nok gulrøtter.. http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame http://en.wikipedia....ame_controversy http://google2.fda.g...dtd&getfields=* Fokuser da heller på hvor mye du prater i mobil om dagen - hvor mye du drikker og/eller røyker - hvor inaktiv du er, og hva ellers du hiver i deg (som har transfett f.eks.) før du begynner å bekymre deg for brusen.. Endret 10. juni 2010 av greygenic 1 Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Dere er nesten alle idioter siden Dere tror på det Dere ser på den toskete TV-en, eller fordi Dere tar det for god fisk det Dere har lest i en eller annen sensasjonell jalla toskete helseartikkel basert på fri fantasi. Aspartame er et av de stoffene som det har blitt gjort mest tester på/med gjennom de siste 30 årene, uten at man har klart å finne noen farer ved bruk - så lenge man har et vanlig forbruk. Ja; du kan sikkert bli sjuk om du drikker nok brus, men det samme kan du om du spiser nok gulrøtter.. http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame http://en.wikipedia....ame_controversy http://google2.fda.g...dtd&getfields=* Fokuser da heller på hvor mye du prater i mobil om dagen - hvor mye du drikker og/eller røyker - hvor inaktiv du er, og hva ellers du hiver i deg (som har transfett f.eks.) før du begynner å bekymre deg for brusen.. Nettopp. Husk, du kan dø neste gang du kjører bil også. Fant forresten en artikkel om test av lettbrus på db.no http://www.dagbladet.no/2010/06/08/tema/klikk/helse/ernering/lettbrus/12063001/ Endret 10. juni 2010 av Kranjcar Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Har du prøvd lavkarbo i det hele tatt? The point being? Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Har du prøvd lavkarbo i det hele tatt? The point being? Han tenkte nok sikkert på det at det er tungt i lengden, og at det krever en viss viljestyrke. Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Dere er nesten alle idioter siden Dere tror på det Dere ser på den toskete TV-en, eller fordi Dere tar det for god fisk det Dere har lest i en eller annen sensasjonell jalla toskete helseartikkel basert på fri fantasi. Aspartame er et av de stoffene som det har blitt gjort mest tester på/med gjennom de siste 30 årene, uten at man har klart å finne noen farer ved bruk - så lenge man har et vanlig forbruk. Ja; du kan sikkert bli sjuk om du drikker nok brus, men det samme kan du om du spiser nok gulrøtter.. http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame http://en.wikipedia....ame_controversy http://google2.fda.g...dtd&getfields=* Fokuser da heller på hvor mye du prater i mobil om dagen - hvor mye du drikker og/eller røyker - hvor inaktiv du er, og hva ellers du hiver i deg (som har transfett f.eks.) før du begynner å bekymre deg for brusen.. Det med lettbrus er ikke tull! Mange ernæringsfysiologer har sagt dette. Skal du slanke deg hjelper det ikke å drikke lettbrus hver dag! Nå får 50% av befolkningen kreft, en STOR økning fra hva det var for mange år siden! Hva tror du er problemet? De brukte ikke e-stoffer, og det kryr av kreftfremkallende stoffer i mat! All mat! Og Aspartam er testet på mus, og de utviklet kreft! Og mange av disse stoffene er forbudt i andre land. Hva tror du er grunnen? Spiser/drikker du av disse stoffene hver dag er det selfølgelig en større sjanse for å få kreft. Som sagt, halvparten av oss får kreft. En stor økning! Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) [...]Det med lettbrus er ikke tull! Mange ernæringsfysiologer har sagt dette. Jeg har hørt så mye forskjellig fra "ernæringsfysiologer" så de ignorerer jeg etter beste evne. Skal du slanke deg hjelper det ikke å drikke lettbrus hver dag! Det spørs jo helt på hvor mye man drikker det. Eksempel: Coca Cola Zero har 0,3 Kcal per 100 ml, så om du da drikker liter på liter får du fort i deg nok til å klare og blokkere fettforbrenningen. At lettbrus = intet energi er en vanlig misforståelse. Nå får 50% av befolkningen kreft, en STOR økning fra hva det var for mange år siden! Hva tror du er problemet? Jeg tror årsaken er ekstrem inaktivitet, og det elendige kostholdet folk flest har - der de massive mengdene av raske karbohydrater man idag spiser bare er en side av saken! Spiser/drikker du av disse stoffene hver dag er det selfølgelig en større sjanse for å få kreft. De brukte ikke e-stoffer, og det kryr av kreftfremkallende stoffer i mat! All mat! Har du kilder på dette, eller er du bare p a r a n o i d ? Og Aspartam er testet på mus, og de utviklet kreft! Ja, det stemmer, men det var når de ble gitt kjempe gigantiske doser, og ellers var det ett tilfelle der de fikk det sprøytet direkte inn i hjernen (!), og det blir jo ikke akkurat det samme da. Du sprøyter vel ikke inn konsentrert Aspartame, du - direkte inn i knollen din? Nei, tenkte meg det. Og ikke drikker du nok lettbrus til å fylle flere svømmebasseng heller?? Nei, tenkte meg det. Man må da forholde seg til de riktige proporsjonene, slik er det med alt her i verden. Drikker man f.eks. for mye vann, så dør du! Og mange av disse stoffene er forbudt i andre land. Hva tror du er grunnen? Jeg vet ikke hva grunnen for det er. Men kanskje søker jeg da etter svaret på Internett, eller i et leksikon. Jeg substituerer ihvertfall ikke uvitenhet med fri fantasi slik du tydeligvis gjør. Som sagt, halvparten av oss får kreft. En stor økning! Du trenger en virkelighetssjekk. Endret 10. juni 2010 av greygenic Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) "Skal du slanke deg hjelper det ikke å drikke lettbrus hver dag!" Det spørs jo helt på hvor mye man drikker det. Ja, det er jo det jeg sier. Jeg har skrevet flere ganger der oppe at det spørs hvor mye! Det skal ikke være mer enn et glass ihvertfall. "Spiser/drikker du av disse stoffene hver dag er det selfølgelig en større sjanse for å få kreft. De brukte ikke e-stoffer, og det kryr av kreftfremkallende stoffer i mat! All mat!" Har du kilder på dette, eller er du bare p a r a n o i d ? Ja, det er jo bare til å ta en titt på alle matværeproduktene i butikken (og lettbrus) og se!! De brukte ikke e-stoffer i gamledager, da brukte de f.eks. salt til å holde matvarene lengre gode. Nå bruker de jo e-stoffer slik at matvarene holder seg lengre. Trodde du de brukte e-stoffer i steinalderen? "Og Aspartam er testet på mus, og de utviklet kreft!" Ja, det stemmer, men det var når de ble gitt kjempe gigantiske doser, og ellers var det ett tilfelle der de fikk det sprøytet direkte inn i hjernen (!), og det blir jo ikke akkurat det samme da. Du sprøyter vel ikke inn konsentrert Aspartame, du - direkte inn i knollen din? Nei, tenkte meg det. Og ikke drikker du nok lettbrus til å fylle flere svømmebasseng heller?? Nei, tenkte meg det. Man må da forholde seg til de riktige proporsjonene, slik er det med alt her i verden. Drikker man f.eks. for mye vann, så dør du! Ja, og du vet hvordan de tester på mus? De bruker ikke STORE mengder. Og har du disse kildene? At de sprøyter det inn i hjernen? De har faktisk aspartam i maten. Og det er ikke vann det er snakk om nå Og de har ingenting som beviser at vann dreper deg. "Og mange av disse stoffene er forbudt i andre land. Hva tror du er grunnen? " [Jeg vet ikke hva grunnen for det er. Men kanskje søker jeg da etter svaret på Internett, eller i et leksikon. Jeg substituerer ihvertfall ikke uvitenhet med fri fantasi slik du tydeligvis gjør. Det jeg sier kommer ikke bare fallende inn av fri fantasi. Jeg har jo selfølgelig lest om dette!! "Som sagt, halvparten av oss får kreft. En stor økning!" Du trenger en virkelighetssjekk. Nei, det er du som gjør det Det er sant at 50% av oss får kreft. Men selfølgelig er det ikke alle som dør. Det er sant at kreft har hatt en stor økning. Du burde tatt en sjekk. Endret 10. juni 2010 av 24erBest Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Tror man bør roe seg litt her, jeg... Tror det er ingen i verden som har dødd pga lettbrus, blitt feite pga lettbrus eller fått varige mèn av sykdommer o.l pga lettbrus. Alt med måte, er en fin regel. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) *snip* Takk for en god latter! Det innlegget var glimrende! Endret 10. juni 2010 av greygenic Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Aspartam brytes ned til blant annet metanol. Det sier seg selv at det ikke er sunt med store mengder. Spiser ikke mer pga lettbrus, for øvrig.Og hvordan kan du være så sikker på det? Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Tror man bør roe seg litt her, jeg... Tror det er ingen i verden som har dødd pga lettbrus, blitt feite pga lettbrus eller fått varige mèn av sykdommer o.l pga lettbrus. Alt med måte, er en fin regel. Jeg har selfølgelig ikke sagt at man dør av lettbrus, men at det inneholder et kreftfremkallende stoff, og når du drikker det hver dag øker kreftsjansen. Ja, og man blir heller ikke slankende av å drikke det ofte, som sagt. *snip* Takk for en god latter! Det innlegget var glimrende! Har du ingen svar, herr professor allmennviter? Endret 10. juni 2010 av 24erBest Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Har du prøvd lavkarbo i det hele tatt? The point being? Han tenkte nok sikkert på det at det er tungt i lengden, og at det krever en viss viljestyrke. Jeg tenkte mer på den negative innstillingen hans ovenfor lavkarbo, og lurte på om han har noen erfaringer å basere dette på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå