Gå til innhold

Oppgradere standardobjektiv - Canon D450

Anbefalte innlegg

Har fartet rundt med standardobjektivet til Canon (18-55) i et par år nå, samt vekslet med det billige fast 30mm objektivet (også Canon).

Nå skal jeg på ferie til Miami og tenkte å bytte ut standardobjektivet med noe som gir meg litt mer glede. Jeg tar mest bilder i P-funksjon og er ingen ekspert, men ser jo veldig enkelt hvor mye bedre bilder blir hvis man tar visse forhåndsregler. Mitt behov er jo følgelig enkle bilder av bygninger, av stranden og objekter som står nærme, mennesker og portretter. Lite landskap som dere kanskje skjønner, men det hender jo man skulle ønske at man hadde større rekkevidde. Derfor jeg heller vil skyte med en objektiv som ikke er fast, da det gir irriterende restriksjoner. Jeg tenker å oppgradere til det mest økonomiske og smarte valget, ikke de enda mer profesjonelle i 7-10.000 klassen da det ville vært mer naturlig å oppgradere kamerahuset.

Så spørsmålene er enkle:

- hvilket objektiv gir mest verdi og glede for pengene?

- hvilke forskjeller vil jeg oppleve?

Takker og bukker for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fartet rundt med standardobjektivet til Canon (18-55) i et par år nå, samt vekslet med det billige fast 30mm objektivet (også Canon).

Jeg tenker å oppgradere til det mest økonomiske og smarte valget, ikke de enda mer profesjonelle i 7-10.000 klassen da det ville vært mer naturlig å oppgradere kamerahuset.

Kan begynne med og si at om du har et kamera til 5000.- eller 50.000.- spiller ingen rolle hvis man setter på et dårlig objektiv,normalt er det objektivene man oppgraderer hvis bildekvaliteten er viktig.

Ville tro at Canon 15-85 IS vil gi deg mest i forholdet brennvidde/bildekvalitet og korrekt ekponeringer,dette er et nyutviklet objektiv fra Canon og har fått kjempegode tilbakemeldinger.

Du kan også kjøpe et Reiseobjektiv/superzoom,men disse har et såpass stort brennviddespekter at de inngir endel kompromisser,typisk softe bilder på minste og største brennvidder,treig fokusmotor og må ha endel lys for og kunne jobbe greit.Det er to av disse som ofte blir omtalt her på forumet som greie reiseobjektiver,det er Tamron 18-270 VC og Canon 18-200 IS.

Alle disse tre har innebygget stabilisering og det burde du ha for og kunne holde kamera/objektiv i handen uten og behøve stativ,de første objektivet 15-85 vil gi deg noe mer vidvinkel og mindre tele men oftest er det vidvinkel man savner mest,det er mye bedre optisk en de andre to nevnte objektiver.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

En fotograf fortalte meg en gang at når man skal kjøpe seg et speilrefleks så bør man legge dobbelt så mye som man hadde tenkt i objektivet og halvparten så mye i kameraet. Gode objektiver er et must for å få til gode bilder og 5000kr er ikke mye penger i objektiv verden. Kjøp deg canons 15-85 IS og du blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen så langt!

Det virker for meg som om jeg skal gå for 15-85 IS ja, men kjøper det nok når jeg ankommer statene.

Noen som har kjennskap til bra nettbutikker der, vanlige utsalg og ikke minst prisen man kan få der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...