Gå til innhold

Treningsprogram for vektreduksjon/slanking?

Anbefalte innlegg

Vurderer å bruke sommeren til noe fornuftig, gå ned i vekt og få en slank kropp. Er 16 år, ca 177 høy. Starter i 2. klasse på VGS til høsten. Har en normal BMI men en del "valpefett" som godt kunne blitt fjernet. Tror jeg ligger på rundt 75kg.

Ingen planer om å bli stor og muskuløs, kun fjerne litt at fettreservene, få en grei kropp, komme i bedre form generelt. Har ingen peiling på trening så vet ikke hvordan jeg bør gjøre dette.

Forslag? Jogging et par ganger i uka pluss styrketrening utenom dette? Mer spesifikt? Hvor mye kan jeg rekke å gå ned i løpet av sommeren?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du angriper det frå feil vinkel, det er kosthaldet du må fokusere på for å få ein feittreduksjon. Styrketrening tilfører du for å unngå å miste muskelmasse.

Sannsynlegvis er det tilstrekkeleg med ei enkel omlegging av kosthaldet ditt. Kva et du ein vanleg dag?

Lenke til kommentar

Noe så enkelt som et godt kosthold med jogging/fotball ved siden av vil være en veldig veldig god start :) Dessverre virker det som majoriteten av den norske befolkning sliter litt med begrepet "sunt kosthold", hehe..

Finn ut av hvor mange kalorier du trenger å få i deg, og legg deg på et lite underskudd hver dag. Og så om du legger på litt fysisk aktivitet er du godt på vei. Gjør ting du syns er gøy! :) Da er det enklere å komme igang.

Lenke til kommentar

Jeg kan hjelpe deg litt

er 17 år og begynte å trene i Januar, har aldri vert opptatt av trening før det, men nå er jeg veldig interissert og elsker trening og kosthold!

For det første må du legge om kostholdet ditt. Det finnes utallige varianter av sunn mat som er minst like godt som usunn mat,du kan spise.

Før spiste jeg alt jeg ville, bare usunt, hver dag. Nå spiser jeg bare sunn mat, fordi jeg elsker sunn mat, og koser meg på lørdager.

Husk å spise nok. Finn ut hvor mange kalorier du trenger daglig i forhold til ditt aktivitetsnivå.

Til hvert måltid trenger du en liten del karbohydrater, fett, og proteiner. Mange kutter ut både fett og karbohydrater fordi de tror man legger på seg av dette. Men det gjør du ikke, så lenge du spiser sunt fett og langsomme karboydrater. Brød og pasta burde du kutte ut, og rus og poteter kan du spise iblant, men da fullkornsris.

Drikk lettbrus, (cola zero, pepsi max ) Da slipper du å kutte ut brusen. Jeg har ikke drukket brus med sukker på et halv år, har vendt meg til cola zero og elsker det.

Spis ca 4 måltider om dagen, det med at du går fortere ned i vekt ved å spise lite og ofte er bare tull. Spis heller 4 store måltider så du blir mett, og holder blodsukkeret jevnt. Kutt ut alt av sunn mat, istedenfor å spise brød til frokost, spis heller en skål havgregryn, f eks. Det finnes så utrolig mye god mat, men det er dyrt. Grønnsaker, kjøtt, osv, koster.

Du burde trene kardio 2-3 ganger i uken, og styrke 3 dager, og helst 1 restitusjonsdag. Del opp slik at du trener forskjellige muskelgrupper hver gang.

Det er veldig fint hvis du har mulighet til å trene på treningssenter, der du kan bruke treningsapparater. Men selvfølgelig, er det mulig å trene hjemme også.

Kardio kan du trene ved å ta en joggetur, eller en rask gåtur. Dette er jo fint å gjøre på sommeren, ute. Eller på tredemølle,men det kan bli litt kjedelig.

Viktig: Ikke begynn på noen dietter, det kostholdet som du nå skal legge om, er noe du skal trives med og kunne leve med. Heller gå sakte, men sikkert ned i fettprosent, enn å rase ned i vekt på et par uker pga en diett, hvor du går like fort opp igjen om ikke mer.

http://myrevolution.no/10-viktige-faktorer-for-bedre-framgang-pa-dietten/

Her er en link, med mange gode råd. Du finnes også mange andre fine artikler på siden.

Lykke til

Det finnes mange øvelser for mage, rygg, ben osv som man kan gjøre uten apparater. Bruk google.. =)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bra innlegg karolin(e?) :)

Man synes kanskje det er for dyrt å spise sundt, men hvis du skriver opp alle penga du bruker på brus/is/sjokolade/boller og andre ting du EGENTLIG ikke trenger, eller usunn mat generelt så får du overraskende mye penger. Dette kan du heller bruke på å "oppgradere" maten din til et sunnere nivå eller kjøpe rein og sunn mat. Prøv å unngå ferdig-mat eller halvfabrikata så mye som mulig og heller lag alt fra bunn av. I stedenfor å kjøpe den sjokoladen kan du heller bruke pengene på å velge karbonadedeig ovenfor kjøttdeig. Der har du plutselig ikke brukt noe ekstra penger, og du sparer en del kcal uten å kutte ned på matinntaktet :thumbup:

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Karoline :)

Ja, det er sant det du sier :) Kutt heller ut sjokoladen

Men husk å ikke tell kalorier, da blir man tilslutt helt forvirret. Grunnen til at du velger kabonadedeig istedenfor kjøttdeig er pga fettet,og ikke kaloriene, de er ca det samme :)

Fant noen fine artikler til styrketrening med egen kroppsvekt, altså hvis man ikke har treningssenter i nærheten

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1291 DEL 1

Lenke til kommentar

Grunnen til at du velger kabonadedeig istedenfor kjøttdeig er pga fettet,og ikke kaloriene, de er ca det samme :)

Fettet er ikke farlig, men det gir ekstra kalorier. Du sparer 85 kcal per 100 gram på karbonadedeig vs kjøttdeig. Dvs, spiser du en porsjon på 300g så sparer du 255 kcal på samme mengde mat! Det aleine er nesten så mange kcal du trenger å gå i underskudd med for å gå ned.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du velger kabonadedeig istedenfor kjøttdeig er pga fettet,og ikke kaloriene, de er ca det samme :)

Fettet er ikke farlig, men det gir ekstra kalorier. Du sparer 85 kcal per 100 gram på karbonadedeig vs kjøttdeig. Dvs, spiser du en porsjon på 300g så sparer du 255 kcal på samme mengde mat! Det aleine er nesten så mange kcal du trenger å gå i underskudd med for å gå ned.

Okei :) da lærte jeg også noe nytt idag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...