Gå til innhold

Trenger hjelp vedgående valg av HK og CPU ++

Anbefalte innlegg

Heisan igjen! Jobber med å bygge PC for tiden, og har en del spørsmål.

Har allerede kjøpt en del komponenter jeg er sikker på. Bla kabinett: CM HAF X. PSU: Corsair HX 750 W mod.

Problemet mitt ligger i hovedsak i valg av hovedkort.

Hadde mer eller mindre bestemt meg for et i7 930 @ 2,8GHz CPU, og ville finne et kompatibelt HK med X58 chipset. Ikke noe hokuspokus med denne CPU'en. Sies å være et bra kjøp.

Hadde lyst til å holde budsjette under 2000 på HK, men kan jo eventuelt strekkes lenger.

Tenker mye på et Asus Rampage II Gene

Kortet i seg selv ser bra ut med mange gode funksjoner og en fin pris. Det jeg er bekymret over er hvor mye jeg mister ved at det er et mATX kort. Lest reviews som sier at det gjør skam på tidligere holdninger om at mATX kort ikke fungerer, men kan hende jeg har litt fordommer mot det selv.

Den skal ha skryt for at den skal være meget god til å OC

Noen som har erfaring med dette kortet?

Så også på et Asus P6T Deluxe V2

Nesten samme pris, bortsett fra at dette er et fullsized ATX kort. Har dog ikke spennende funksjoner som MemOK! men litt usikker på hvor mye det egentlig har å si.

Til dette oppsettet har jeg budsjett til et XFX HD5870 1GB kort.

Ville det være en ide å kjøre 2 5770 kort i CF? Hørt at i7 skalerer veldig bra med flere GPU's, dog det kan være lite lurt å kjøpe to eldre kort. Heller vente til pengesummen har spart seg opp litt igjen hehe.

Så dillemaet.

Jeg ville kunne spare gode penger på å bytte til et AMD oppsett med

AMD Phenom II X4 965

+

Gigabyte GA-790XTA-UD4

Faktisk så mye at jeg ville kunne oppgradere til et HD 5970 2GB GPU.

Hva syntes dere?

I hovedsak er jeg ute å kjøre med i7 CPU'en men er veldig usikker på HK.

Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde planlagt å kjøpe 6GB Corsair Dominator @1600 Mhz, noe dette kortet ikke støtter, samt at både p6deluxe v2 og rampage II gene støtter opp mot 2000Mhz

Ellers har jeg lest at det skal være et svært solid kort. Vet ikke hvor mye ytelses forskjell jeg ville få med et 1333Mhz ram.

Ellers spent på hvor mye ytelse jeg ville tape/vinne med AMD oppsettet hvis noen har erfaringer?

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Jøss ja, ser man det. Merkelig at DustinH skulle ta feil. Da virker det jo som et bra HK. Får lete litt mer etter informasjon, men Asus sine sider burde jo ha rett da ^^

EDIT: Ser også på Asus sine sider at bak P6 Deluxe V2 og Gene II at memory support er 1600 Mhz (O.C). Vil det si at et minne på 1600 Mhz som ikke er o.c vil kunne by på problemer?

Endret av Maccan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Du må bare sette dem til 1600mhz i bios, elles så vil dem kjøre på 1333mhz

Men sjekk minne/enhetstøtte til HK'et.. Surt å få minne som ikke funker på HK'et

Edit: Som oftest så er alle minnebriker over 1333mhz overklokka. Det at det står 1600 mhz kan enkelt bety at de har blitt testet og var stabile på den farten

Muligens litt fakta feil nå...

Endret av Slettet-J0FoqSqMwq
Lenke til kommentar

Skal du i hovedsak spille, ser jeg null vits i å investere i et svindyrt X58 oppsett.

Kjøp en klokkevillig AMD Phenom II X6 1055T sekskjerne (koster kun 1490 kr på net on net), sammen med et 890 hovedkort. Da frigjør du penger til et ati 5970.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...