Gå til innhold

PC til bla videoredigering, mest for pengene, usikker på delene.

Anbefalte innlegg

Skal bygge en PC for brodern, han driver litt med hobby videoredigering. I første omgang skal vi kun bytte ut hoveddelene, så senere blir det kanskje aktuellt å bytte til SSD disk, mere RAM, bedre skjermkort, flere harddisker osv.

1. CPU: Intel Core i7 Quad Processor

2. Hovedkort: ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366

3. Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9

4. Skjermkort: Et eller annet GTS 250 kort ca 1.100,- Feks XFX GeForce GTS 250

5. Skjermer: Tenkte på tilbudet hos komplett på 2 skjermer. BenQ 24" LCD G2420HD 2 stk

Det jeg er usikker på er:

1. Hvor kraftig strømforsyning trengs?

2. Ny kjøling til CPU'en? Hører at stockvifta bråker en del og vi tenker å OC litt.

3. Hva er stock minne hastighet, er det ikke greit å kjøpe litt høyere når man skal klokke? Er en del år siden sist og da stilte vi på FSB.

4. Veldig usikker når det gjelder hovedkort også..

5. Skjermkort er valgt kun for å teste CUDA i Premiere Pro CS5, hvis det funker veldig bra så blir det kanskje et GTX 470.

Hvis noen kunne gått igjennom lista og sagt hva som bør bedres/byttes??

Prisen blir vel rundt 8.000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. 500-600w PSU holder kjempe bra og har muligheter for påbygging :)

2. Promilatech er de aller beste men der må du kjøpe vifter til utenom. v8/v10 eller noctua sine er anbefalnde på det aller sterkeste

3. 1600mhz. det er en ypperlig hastighet til å klokke på :)

4. hovedkortet ser veldig greit ut det

5. så du har tenkt til å ha bedre skjermkort altså? fordi det skjermkortet holder ikke til mye i dag altså. det er utdatert og slikt (spesielt innen spilling)

helt greit oppsett. kjør på :)

Lenke til kommentar

1. 500-600w PSU holder kjempe bra og har muligheter for påbygging :)

2. Promilatech er de aller beste men der må du kjøpe vifter til utenom. v8/v10 eller noctua sine er anbefalnde på det aller sterkeste

3. 1600mhz. det er en ypperlig hastighet til å klokke på :)

4. hovedkortet ser veldig greit ut det

5. så du har tenkt til å ha bedre skjermkort altså? fordi det skjermkortet holder ikke til mye i dag altså. det er utdatert og slikt (spesielt innen spilling)

helt greit oppsett. kjør på :)

1. Jeg trodde jeg kom til å trenge 600-900W, så bra jeg spurte :)

3. Hvis vi ikke skulle OC, da kunne vi vel kjøpt 1333mhz minne i stedet eller vil man få ekstra ytelse på 1600mhz brikker? På Intel i7 oppsett skal man alltid kjøpe 3 og 3 brikker ikke sant? Blir ytelsen merkbar dårligere med 2 og 2 brikker?

4. Hovedkortet er det jeg er mest usikker på, skal prøve å få lest litt om hva som er ok kort.

5. Premiere Pro CS5 klarer å rendre noen effekter hvis du har riktig skjermkort og det finnes en "hack" til bla dette kortet. Så har lyst til å prøve først om det hjelper noe særlig i premiere. LINK. Det blir nok ikke mye spilling på denne maskina.

Lenke til kommentar

1: Er nå alltid kjekt å ha noe som er litt større, jeg selv sitter med en 750W, men hadde sikkert ikke trengt mer en 450W? Men er nå alltid kjekt, å me tanke på framtiden og.

3: Du trenger ikke 1600MHz brikker, skal holde med 1333MHz.

4: vett ikke

5: vett ikke

Lenke til kommentar

Angående skjermkort så ser det veldig bra ut med mercury engine :)

men

du må ha spesifikke skjermkort

The following Quadro professional solutions are required to accelerate the new Mercury Playback Engine in Adobe Premiere Pro CS5:

> Quadro FX 5800

> Quadro FX 4800

> Quadro FX 4800 for Mac

> Quadro FX 3800

http://www.nvidia.com/object/adobe_PremiereproCS5.html

NVIDIA Quadro and GeForce GPUs are designed

to boost performance of Adobe Creative Suite 5.

The following solutions are certified by Adobe

for use with Premiere Pro CS5:

> Quadro FX 5800

> Quadro FX 4800

> Quadro FX 4800 Mac

> Quadro FX 3800

> GeForce GTX 285

http://www.nvidia.com/object/builtforadobepros.html

Mercury brings performance gains on all of the GPUs supported today in CS5. If you're upgrading your system today and want to get the most out of your configuration, the following graphics cards offer significant additional acceleration by the Mercury Playback Engine:

Adobe is planning to support additional cards in the future, including some of the new NVIDIA solutions based on the upcoming Fermi parallel computing architecture.

http://www.adobe.com/products/premiere/performance/

Du må nok holde deg innen disse kortene da det er kun de som er supported atm ;)

Angående PSU:

Det er riktig det at det kan være kjekt å ha en stor psu men hvis du ikke skal ha 2 skjermkort eller 2 cpuer så holder 600watt til det aller meste

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Her kan du sette opp systemet og anbefaler at du setter på 100% peak load og TDP da du får et resultat som er bombesikkert :)

Angående rammen:

Det er og riktig at det holder med 1333mhz. du merker absolutt null forskjell med mindre du benchmarker. skal du klokke så er vel 1600mhz en bra plass å starte da du kommer opp i høyere frekvenser til mer stabilt med 1600mhz brikker enn med 1333mhz brikker

Lenke til kommentar

Angående skjermkort så ser det veldig bra ut med mercury engine :)

men

du må ha spesifikke skjermkort

Det finnes "hacks" som gjør at det funker med feks. GTS 250 kortet. Eneste minuset jeg har lest meg frem til er at man kun kan få 3 layers ved å bruke "hack" metoden. Ellers ser det ut til å funke fint.

http://www.dvinfo.net/forum/adobe-creative-suite/477968-how-make-premiere-cs5-work-gtx-295-possibly-all-200-gpus.html

Lenke til kommentar

Jeg er veldig usikker på hvilken PSU jeg skal velge, tror jeg står mellom Corsair TX 650W https://prisguiden.no/produkt/83116 eller Fractal Design Newton R2 650W https://prisguiden.no/produkt/122448 Etter hva jeg har lest er Corsair TX 650W en god PSU, jeg har ikke funnet så mye info om Fractal Design Newton R2 650W, så tror det blir Corsair.

CPU kjøler? Jeg har litt lyst til å prøve med stock vifta, men i og med at vi skal overklokke til 3.8 så tror jeg nesten vi må ha en ny kjøler. Finnes det noen OK som ikke koster skjorta? Har lest at Noctua NH skal være gode kjølere med de koster jo fort 600-700kr.

Edit:

Får ikke opp "link menyen" når jeg trykker på "sett inn lenke" så måtte bare lime dem inn i teksten.

Endret av ken8
Lenke til kommentar

corsair pleier som regel å lage gode psuer så jeg ville gått for den.

noctua sine er blant dagens beste. v8 og v10 er og med i kampen men de er samme pris. promilatech som er dagens aller beste er uten vifter så total pris med vifter vil bli dyrere

ellers så bør du se på designet og heatpipes til disse top viftene og se om du kan finne noe billigere i samme stilen hvis du ikke godtar den prisen for en kjøler

Lenke til kommentar

Ville bare slenge inn Corsair HX 750 W http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922

Knalltilbud på -22% på Komplett nå. De pleier ellers å være dyre, men dette er virkelig et godt kjøp i og med at den er billigere enn HX 650 W ;)

Alltid fint å ha en PSU med litt mer å gå på. Lettere med oppgradering skulle du trenge det, og varer mye lenger hvis den ikke belastes så mye

Også fint at den er modulær, så hvis du er litt kjapp kan du få med deg den

EDIT: Så at 650W lå på 999, men ville gladelig betalt de ekstra 69 kronene

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Ville bare slenge inn Corsair HX 750 W http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922

Knalltilbud på -22% på Komplett nå. De pleier ellers å være dyre, men dette er virkelig et godt kjøp i og med at den er billigere enn HX 650 W ;)

Alltid fint å ha en PSU med litt mer å gå på. Lettere med oppgradering skulle du trenge det, og varer mye lenger hvis den ikke belastes så mye

Også fint at den er modulær, så hvis du er litt kjapp kan du få med deg den

EDIT: Så at 650W lå på 999, men ville gladelig betalt de ekstra 69 kronene

HX750 er en meget bra PSU. Den klarer faktisk å levere rundt 900 watt over lang tid. :)

Lenke til kommentar

Neivell? Så du mener du har mere peiling enn selveste **dp** på forumet? Som kjørte blodoverklokket GTX470 i SLI og Core i7 980X. Han dro 1000 watt fra kontakten. :)

Her har du forresten en test som beviser det!

http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-HX750W-Power-Supply-Review/775/8

"As you can see Corsair could have labeled this unit as a 900 W power supply, but they didn’t do this because otherwise they wouldn’t be able to get the 80 Plus Gold certification."

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

HX vil si at PSU'en er modulær, det vil gjøre det lettere å installere PSU'en, du kan bruke de kablene du trenger, og gjemme de andre. Vil få et mye ryddigere kabinett med bedre air flow.

Etter at jeg gikk fra TX til HX går jeg aldri tilbake igjen, det er bare sånn det er ;)

TX vil si standard. Noe som vil kunne skape et voldtsomt kabelkluss inne i kabinettet ditt.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Er det ikke forresten slik at Hx650 er endel mer stillegående enn de kraftigere modellene? Dette fordi at den er produsert av Seasonic.

Ser det kommer noen nye Corsair modeller nå også, noen som vet hvem som har produsert disse?

Endret av magb
Lenke til kommentar

Du kan egentlig ikke gå feil med Define R2, meget bra kabinett indeed. Men du bør absolutt supplere med 2 ekstra 120mm vifter i front for å få ordentlig luftgjennomstrømmning. Da er alle problemer løst hva som angår temperaturer og du vil også få et av de stilleste kabinettene som er. :thumbup:

Ellers når det gjelder skjermkort så er ATI Radeon 5770 minst et par ganger kraftigere og overall bedre og befinner seg i samme prisklasse hvis du hadde tenkt på å kjøpe NVIDIA GTS 250 nytt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...