Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rare problemer med Escort 95


Anbefalte innlegg

Hei har tre ting jeg lurer på ang min "nye" escort fra 1995.

 

1. Bremsene oppfører seg rart. Bremsepedalen er ganske hard, og ved bremsing føles det som bilen først vil trekke til ene siden, for så å rette seg opp selv. Hvorfor.

 

2. Bremsen henger også, og da veldig på venstre forhjul. Jekket opp bilen i dag, og snurret på hjulet. Det gikk fint rundt. Trykket så på bremsen, gikk ut og hjulet var helt låst. Gikk sikkert 30 sek før det var mulig å bevege på det igjen. Resten av hjulene ser ut til å oppføre seg normalt. Hva kan dette tyde på?

 

3. Når jeg gir gass, trekker bilen min til venstre. Turtall eller hastighet trenger ikke å endre seg. Ser ut til at jo mer kraft hjulene får fra motoren, jo mer til høyre trekker den. Hvorfor?

 

Håper noen kan svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar på spørsmål 2.

 

Ville gjettet på en caliper som trenger overhaling/utskifting.

 

Det er tydelig at det er treghet i caliperen.

 

Bilen vil ikke være stabil og kjøre med om bremsene sitter på.

 

 

Om du er vant til å skru kan du prøve å bytte selv, om ikke så la et verksted gjøre det, skifter du caliper så må bremsene luftes etterpå, og det er viktig at det blir gjort skikkelig.

Endret av arjato
Lenke til kommentar

Hvordan kan dette ha noe med at bilen trekker til venstre ved gasspådrag? Bremsene gir jo slipp etter en stund.

Det som skjer ved pådrag er at bilen trekker til venstre og jeg må rette den opp med rattet. Når jeg slipper gassen må jeg rette bilen tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Nedre bærearmsforinger blir fort slitt på Escort har jeg sett, og dersom man får slark i dette vil bærearm (og dermed hjulet/bilen) skifte retning ved hhv pådrag/trilling/bremsing. Er det riktig ille kan du klare å trille hjulet litt frem og tilbake hvis man tar i litt. Det kan også være endeledd/styreledd.

 

Mitt forslag; jekk opp fronthjul, og kjenn etter slark. Du kan bruke en spak mellom indre bærearmsforinger og chassi for å kjenne etter slark.

Indre foringer til høyre på bildet, og man må såvidt meg bekjent skifte hele bærebroen komplett.

 

716%20050%203302%20HD.jpg

 

Ifht bremsene så kan du i første omgang prøve å ta ut bremseklossene og kjøre bremsestempelet ut og inn noen ganger. Men hvis det er samme type caliper på alle Escort så er det gjerne glidebolten som caliperen glir på som sitter fast, og som må løsnes/fås til å gli. Skal man ha det sikkert og varig fikset må caliper byttes, men det kan på den annen side godt vare lenge hvis man får løsnet det skikkelig, og mansjettene ikke er skadet, og det er snakk om en bil i daglig bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...