Gå til innhold

hvordan slå av passord og "UAC" i ubuntu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunne til at du må skrive inn passord hele tiden er at brukeren din ikke har lov til å gjøre de tingene du ber den om å gjøre. Derfor bytter du midlertidig bruker (på en måte) når du for eksempel skal installere et program. Grunnen til at det er slik er for sikkerhetens skyld. Som standard kan ikke din bruker gjøre endringer til andre steder en /home/dittnavn (Tilsvarende mine dokumenter). I den mappen ligger alle konfigurasjonene og filene dine. Disse kan du gjøre hva du vil med fordi de ikke påvirker systemet eller andre brukere av maskinen det gram.

Grunnen til at forespørselen kommer opp enkelte steder er at du trenger å gjøre fil endringer i deler av systemet som kan påvirke andre brukere (og systemet). Så hver gang du skriver inn passordet gjør du en spesifikk oppgave som root (admin) og dermed kan endre filer utfor /home/dittnavn.

Et ok eksempel på når en slik sikkerhet kan være nyttig er om du får la oss si et virus inn på maskinen din som ligger i filen "Min favoritt sang.mp3" i mappen /home/mittnavn/Musikk. Denne filen kan egentlig i teorien herje så mye den vil uten å skade systemet eller andre brukere. Så klart kan de skifte bakgrunns bilde og endre ikonene dine pluss slette alle snarveiene i Firefox. Men om du sletter brukeren og oppretter en ny vil alt av virus være borte.

Håper det gav svar :-)

Lenke til kommentar

Du skal -aldri- skru av passordfunksjonen, hverken i Ubuntu, OSX eller Windows. Den er der for sikkerhetens skyld og skal ikke tukles med.

Det er vel strengt tatt kun en subjektiv mening, da hva som er sikkert avgjøres av andre mennesker, og vil derfor aldri bli objektivt.

For min del har jeg kjørt XP x64 med en administratorbruker i ~5 år, ikke et eneste virus, ingen malware, ingen problemer. Dette er altså en åpen konto, og alle programmer har kunnet ødelegge systemet.

Den største sikkerheten, og største svakheten sitter mellom stolen og tastaturet.

Og hvis du har en melding som spør etter bekreftelse to ganger i minuttet, så skrur jeg den heller av, siden jeg garantert bare trykker den vekk fordi den er så jævlig irriterende. Pcen skal gjøre som jeg ber den om og "holde kjeft" med mindre handlingen garantert vil ødelegge den, og DA kan den si i fra. Spam øker ikke sikkerheten, kun irritasjonen.

Lenke til kommentar

Om man vil ha passord eller ikke kommer jo veldig an på bruksområde, hvor utsatt maskinen er for at andre tukler på den, og om det er noe viktig på den i det hele tatt. F.eks HTPCen min som står i stua booter rett inn i XBMC uten noen form for passord på veien (ellers måtte jeg jo hatt tastatur tilkoblet, stor ulempe).

Passord når man gjør ting som krever root-tilgang bør derimot alltid være på. Blir man spurt om passord for root-tilgang under normal bruk, så gjør man noe feil.

Lenke til kommentar

Du skal -aldri- skru av passordfunksjonen, hverken i Ubuntu, OSX eller Windows. Den er der for sikkerhetens skyld og skal ikke tukles med.

Det var vel å dra litt mye ove ren kam, nå veit jeg ikke hva du mener med passordfunksjonen i windows, men du sikter vel til UAC som er nevnt over i tråden... de fleste logger seg jo som regel inn med en konto som man har valgt å ha admin rettigheter på, og da er jo denne bare irriterende og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
de fleste logger seg jo som regel inn med en konto som man har valgt å ha admin rettigheter på, og da er jo denne bare irriterende og ikke noe annet.

Vis man: Lagen en admin konto med viten å vilje, så kan man logge seg inn å bruke denne som bruker.

Ellers: UAC er DRITT, PISS, og en dårlig utført ide. Sudo er en godt utført ide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...