gwh Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Skal ut på bondelandet i Normandie til sommeren, og der er det en god del forfalne bygniger som jeg synes er litt gøy å ta bilder av (se eksempler under) Skal prøve å være tidlig ute om morgenen og sent om kvelden for godlyset, men ikke alltid like mulig. Det kan til tider være store kontrastforskjeller mellom himmel og åkre/jorder/bygninger og vurderer innkjøp av polafiler og/eller gradert nd filter, men er veldig usikker på hva som blir det rette her. Objektiver som skal med i reisebagen: Sigma 10-20 (supersalget til FV) Tamron 17-50 f2.8 NIkon 35mm f1.8 Nikon 50mm f1.8 Nikon 85mm f1.8 (og muligens en 105 f2.5 som jeg har lyst på å kjøpe) Noen forslag til hva jeg trenger, og hva jeg bør passe på ved bruk? Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Til slikt trenger du ikke polirisasjonsfilter eller annet filter, men mulig det kan være kjekt med et gradert ND filter? Jeg har tenk å kjøpe (i lang tid) ei 6*4 tommer gradert filterplate for å holde foran objektivet. Med fastmontert gradert filter er du kanskje litt låst på hvor horisonten må være. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234 Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Bare husk at gradert ND-filter fungerer best med en mest mulig rett horisont. Dersom du har trær, bygg, e.l. som stikker langt over horisonten (og inn i ND-feltet) blir ofte toppen av disse alt for mørk. Noe av dette kan du rette ved å lysne disse detaljene i ettertid, men det er ikke alltid det blir like bra. Litt avhengig av hvor nøye du er kan det i noen tilfeller være mer fleksibelt å ta to bilder (du behøver ikke nødvendigvis stativ), ett eksponert for motivet/forgrunn og ett eksponert for himmelen. Deretter kjører du en såkalt exposure blending i Photoshop når du kommer hjem. Det behøver ikke kreve mye arbeid, men gir deg større fleksibilitet ift sluttresultatet. Se eksempel på fremgangsmåte her: Lenke til kommentar
gwh Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Var en tur innom Interfoto på Høvik idag, og fikk det gode rådet å satse heller på litt hdr behandling. Man må beundre noen som faktisk gir gode råd, og ikke selger ting som man er forberedt å betale for Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 HDR kan være løsning i slike ekstreme lys-situasjoner. Anbefaler da stativ og fjernutløser. Og pass på å ikke overdrive. Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Veldig flott video DavidR. Blir nok til at jeg må kjøpe Photoshop når testperioden utgår. Ellers er så klart HDR også en mulighet. Skyter du midt imellom høylys og lavlys, så kan du også endre mye på et RAW bilde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå