Constanse Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Her om dagen begynte jeg å lure på en ting angående sammenhengen mellom sol og hudkreft. La meg få skissere tre forskjellige scenarioer: - Du bruker aldri solkrem, og blir mye brent. - Du bruker aldri solkrem, men blir aldri brent. - Du bruker alltid solkrem, og blir aldri brent. Alle er vel enig i at scenario 1 øker risikoen for hudkreft, mens scenario 3 er det som er best. Det jeg da lurer på er om scenario 2 er like bra eller verre enn scenario 3? Er det bare det å bli brent som øker riskoen, eller er det stråler i solen generelt (som man da kun blokker ut ved solkrem). Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Evolusjonshistorien til mennesket er veldig lang, og solkrem en rimelig ny oppfinnelse. Tror nok definitivt scenario 2 er det som er best. Jeg mener problemet ligger primært i det at vi ikke får i oss nok mat med antioksidanter og viktige næringsstoffer. Det er dog et reelt problem at folk som bor langt mot polene (som Norge) og knapt soler seg drar til ekvator med melkehud og tror de klarer seg uten beskyttelse. Sunn fornuft kommer fremdeles godt med for å si det sånn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå