Gå til innhold

Tilbake på skatt?


Anbefalte innlegg

Hei... Jeg trenger litt hjelp til registreringen av materialer jeg har kjøpt til selskapet for å få tilbake mva penger.

 

1. Man skal vel føre inn bilag for hver enkelt ting man kjøper? hva skal et bilag inneholde?

2. Jeg bruker både internett og mobil tlf ganske mye til arbeid, men det står ikke under selskapets navn, kun mitt private. Kan jeg fortsatt få penger tilbake på skatten av dette?

 

 

3.Etter som jeg har forstått skal man føre inn det hele beløpet man kjøper av kontorutstyr dersom det er under 15.000kr

Er det over skal det trekkes 30% av hele beløpet til sammen

 

Stemmer dette? :hmm:

 

4.Hva gjør man med ting som er kjøpt i utlandet?

Feks har jeg kjøpt en laptop, bestilt fra ebay og levert til meg i norge, kan jeg trekke 30% av dette?

 

Jeg setter stor pris på hjelp! Tusen takk på forhånd! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei... Jeg trenger litt hjelp til registreringen av materialer jeg har kjøpt til selskapet for å få tilbake mva penger.

 

1. Man skal vel føre inn bilag for hver enkelt ting man kjøper? hva skal et bilag inneholde?

2. Jeg bruker både internett og mobil tlf ganske mye til arbeid, men det står ikke under selskapets navn, kun mitt private. Kan jeg fortsatt få penger tilbake på skatten av dette?

 

 

3.Etter som jeg har forstått skal man føre inn det hele beløpet man kjøper av kontorutstyr dersom det er under 15.000kr

Er det over skal det trekkes 30% av hele beløpet til sammen

 

Stemmer dette? :hmm:

 

4.Hva gjør man med ting som er kjøpt i utlandet?

Feks har jeg kjøpt en laptop, bestilt fra ebay og levert til meg i norge, kan jeg trekke 30% av dette?

 

Jeg setter stor pris på hjelp! Tusen takk på forhånd! :D

 

1: Les her.

 

2: Ja. Dette har jeg inntrykk av å ha svart på hundre ganger her på forumet... Kort sagt: samme regel som for ansatte med fri telefon gjelder. Arbeidsgiver/enkeltpersonsforetaket fradragsfører alle telefonutgiftene, men den ansatte/du får en påplussing i inntekten på 6000kr (for både internett og mobil; for bare en av delene er beløpet 4000kr) som du betaler skatt av. Bruk av teletorg, innholdstjenester etc skal etter reglene komme i tillegg til de 4000/6000. Hvordan dette regnskapsføres i detalj er forklart i andre tråder her på bedriftsøkonomiforumet, let etter dem.

 

3: Innkjøp over 15000 skal regnskapsføres på eiendelskonto, og en viss prosentsats av saldo på denne kontoen ved årsskiftet kan fradragsføres. For kontormaskiner er satsen 30% som du nevner, mens den for andre typer maskiner enn kontormaskiner er på 20%, og for bygninger på 4-5%.

 

4: Ja, det er ingen forskjell om varen er kjøpt i utlandet. Svaret er med andre ord ja, 30%/år om maskinen kostet over 15.000, ellers kan du utgiftsføre hele maskinen med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...