the_ruthless Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 I fare for å havne utpå de skrå vidder med nok en overopphetet (og til tider usaklig) Mac vs. PC-PC debatt, må jeg kommentere et par punkt arcade... Windows gir ihvertfall en blåskjerm med en kode som sier litt om problemet, OS X gir kun en blåskjerm... Eh, nå lager faktisk OSX en krasjlog hvor du kan lese hva problemet er... (Ikke er skjermen blå heller ). Er ikke ute etter å "ta" deg på noen måte, men tror du litt ufrivillig er innom et sentralt problem når du nevner behovet for "eksperter". Det er dessverre alt for mangelfulle kunnskaper om OSX og Mac på systemansvarligsiden generelt sett i firmaer med 2-platformer. Som regel kjenner SysOp Windows bedre enn sin egen bukselomme mens personen må gjette seg til hvordan ting gjøres i OSX. Hvorvidt OSX er mer/mindre stabilt enn XP er jo en evig diskusjon, tillater meg allikevel å nevne at Apples iTunes-store kjører på Apple's xServe og at dette har i følge rapportene gått rimelig silkeglatt til tross for stor pågang. Føler generelt at folk som gjerne "diller" med PC-PC-nettverk for å få dette til å kjøre stabilt ikke er villig til å gjøre Mac'en den samme tjenesten...? Hvor nevner noen XP..? (Bare lurer.) Dessuten, disse kræsjloggene er ikke helt til å stole på heller... Ikke alltid det lages slike. (Og når Mac kræsjer, hvorfor kunne det ikke bare enkelt og greit ha kommet en blå skjerm og en semi-kryptisk og veldig geeky feilmelding? Jeg blir provosert når jeg ser skjermen gradvis nedover blir grå, og Mac ber meg reboote på fire forskjellige språk uten å engang ANTYDE hva som er problemet.) Er enig i dette med sysadmins, dog. Min "personlige" sysadmin har jo tatt ett og annet OS X-kurs (et OS som krever kursing?), og virker jo stadig bittelitt smartere etter hvert kurs... Men vi opplever ikke så mye forandring sånn. Og det er jo litt trist. Såklart, han har holdt aller mest på med Windows, bittelitt med Linux, og har kjøpt seg en iBook... Og sånn er det nok flere steder. Men det holder ikke. Sånn mer eller mindre spesifikk Macintosh-sysadmin-utdanning hadde kanskje vært et fint tilbud? (Forresten. Om noen har en eMac å selge meg billig, si ifra.) Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Hvorfor er det sånn at man bruker Mac til design-jobber enda? Er ikke Mac'ens fordeler litt over (når til og med Adobe skriver at PC'er gir bedre ytelse)..? Fordi det er letter/bedre å jobbe på mac. Mer stabilt, ingen virus o.l. Ingen seriøs designer bruker pc med windows....da er det kun mac som duger. :wink: Livet blir ikke det samme uten litt ironi? Lenke til kommentar
macrules Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Livet blir ikke det samme uten litt ironi? Nope, med eller uten? Valget er lett synes jeg..... Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Herregud for en håpløs gjeng som holder på i dette forumet. Alle tråer som inneholder noe med mac ender opp i en krangel om hva som er best av mac og pc. Er det virkelig ingen som orker å lese spm.et som ble stilt?! Til Alanis. Skal du ha en bærbar er nok Powerbook det eneste alternativet ditt. Personlig synes jeg en 12" blir vel liten og ville anbefalt 15" eller 17". Kommer ann på hvor mye penger du har og om du har bruk for 17". Som igjen kommer ann på hva du skal designe. WWDC er en konferanse som snart begynner. Hvor muligens nye macmaskiner kommer ut. Kanskje kommer det noe nytt på Powerbook fronten også. Så i alle tilfeller vent til etter 23-27. juni. Er det derimot ei stasjonær maskin du er ute etter vil sannsynligvis PowerMac være det beste alternativet. Nok engang gjelder WWDC da de heteste ryktene sier at PowerMacen vil få ei oppgradering der. Det siste alternativet er iMac. Ser veldig stilig ut og yter ok. Tilslutt: Om du heller vil ha en stasjonær Mac, så kjøp en med rask prosessor, men med lite minne og minst mulig harddisk. Apple tar seg svært godt betalt for minne og HDD oppgraderinger, ofte er det trippel pris på helt standard komponenter (DDR-minne og IDE-harddisker). Monter dette heller selv, tar ca. 5 min, og du kan spare tusener (vi sparer titusener i året på å kjøpe "ribbede" macer og heller oppgradere disse selv). Et godt tips i mine øyne. Men det kommer litt ann på kunnskapen din. Er du i stand til å følge dette tipset ville jeg gjort det. Selv om trippel pris er noe overdrevet. Og ikke kjøp hvilken som helst harddisk eller minne. I den billigste klassen finnes det mye dårlig. Det finnes mange sider på Internet som tilbyr tester. www.hardware.no www.anandtech.com www.pcworld.com (har en veldig god oversikt over harddisker blant annet selv om den ikke alltid er like godt oppdatert dessverre). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå