Gå til innhold

Kjøp av Mac til bruk i forbindelse med design-studier

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på skole, og trenger en bra Mac i forbindelse med studiene. Er det noen som har en modell å anbefale, der ytelse og størrelse på harddisk er bra? Jeg trenger litt hjelp da jeg er forholdsvis uvitende om dette, spesielt Mac'er... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple har 2 forskjellige typer bærbare maskiner. iBook og PowerBook, der sistnevnte er dyrest og "best".

sjekk:

www.apple.com/no/ibook <- fra 9 500,-

www.apple.com/no/powerbook <- fra 15 000,-

du må velge ut fra hva du skal bruke maskinene til. Powerbookene har en rask G4 prosessor som passer bra til det meste.

Begge maskinutgavene kan du bruke til å skrive, regne, photoshop, internett samt det meste du kunne få lyst til å gjøre.

Hvor mye penger skal du bruke?

jeg ville valgt en 12" powerbook til studiene :-)

Lenke til kommentar
husk på at hvis dere evt får et programm som alle sammen skal bruke at du kan få problemer med at den ikke er kompatibel eller at det programmet ikke finnes til mac-...

Nå var vel utgangspunktet at han trengte en _mac_ til studiene, så da går jeg ut fra at de bruker mac på dette lærestedet. Det er vel ikke akkurat uvanlig i forbindelse med design...

Lenke til kommentar
Hvorfor er det sånn at man bruker Mac til design-jobber enda? Er ikke Mac'ens fordeler litt over (når til og med Adobe skriver at PC'er gir bedre ytelse)..?

Tja Ruthless, nå var det jo ikke slik at windowsbrukere strømmet til Mac da de i sin tid lanserte G4 maskinene som da de ble lansert var PC-PC overlegen i hastighet. I designverdenen har svært mange vokst opp med Mac og er fornøyd med Apples løsninger.

Det er faktisk en del av oss vanlige dødlige også som ikke synes MS Windows er spesielt atraktivt eller brukervennlig og at dette faktisk er et element som gjør Macplatformen mer atraktiv. :)

Går det bra på skolen? ;)

Lenke til kommentar
...når til og med Adobe skriver at PC'er gir bedre ytelse..?

En liten notis om Adobes Mac optimalisering: Per i dag fungerer faktisk Adobes egne After Effects filtre langt raskere i Final Cut Pro enn de gjør i A.E... (Å nei jeg aner ikke om de er like slappe på PC-PC siden).

Lenke til kommentar
Hvorfor er det sånn at man bruker Mac til design-jobber enda? Er ikke Mac'ens fordeler litt over (når til og med Adobe skriver at PC'er gir bedre ytelse)..?

Fordi det er letter/bedre å jobbe på mac. Mer stabilt, ingen virus o.l.

Ingen seriøs designer bruker pc med windows....da er det kun mac som duger. :wink:

Lenke til kommentar
337-Zonic"]Jeg ville ha gått for en 12" PowerBook men for å være ærlig ville jeg ha ventet til etter den 23 juni, skjer mye spennende da tror jeg.

Eh, enig med deg med å vente til etter 23. juni (Apple Developer konferanse hvor det ventes en del lanseringer), men å bruke en 12" Powerbook til design studier blir helt feil.

Når det gjelder design og grafisk, så er stor skjerm en nødvendighet.

(Selv om 12" skjermen er svært bra og med relativ høy oppløsning).

Du må minst ha en med 15" skjerm.

Jeg jobber selv som IT-sjef i en stor grafisk bedrift med både kraftige mac'er og PC'er til grafisk produksjon (design, DTP etc.)

Alle våre mac-operatører har stasjonære mac'er med 2 21" skjermer.

Vi vurderer også å la noen av de ansatte få en Powerbook til "hjemmearbeid", og da er det snakk om den med 17" skjerm.

Ytelse er selvfølgelig viktig, og derfor bør du evt. velge en powerbook (ikke iBook).

Men, du kan også kjøpe en bra bærbar PC istedetfor Mac. De er mye billigere i forhold til ytelse og programvaren (Adobe Photoshop, InDesign, Acrobat, Illustrator, Quark Xpress etc.) er helt lik på PC og Mac.

Det er heller ikke noe problem å bruke filer fra PC på en Mac, det er litt verre andre veien, men det er noen små triks som også fikser dette greit.

Når det gjelder generell ytelse så er en ny PC svært mye raskere enn de nyeste mac'ene i disse programmene (jeg snakker av lang erfaring).

Forhåpentligvis slipper Apple G5 macer i slutten av måneden slik at ytelsesforskjellen blir redusert.

Tilslutt: Om du heller vil ha en stasjonær Mac, så kjøp en med rask prosessor, men med lite minne og minst mulig harddisk.

Apple tar seg svært godt betalt for minne og HDD oppgraderinger, ofte er det trippel pris på helt standard komponenter (DDR-minne og IDE-harddisker). Monter dette heller selv, tar ca. 5 min, og du kan spare tusener (vi sparer titusener i året på å kjøpe "ribbede" macer og heller oppgradere disse selv).

Arcade

Lenke til kommentar

Ingen seriøs designer bruker pc med windows....da er det kun mac som duger. :wink:

Bullshit! I et hektisk produksjonsmiljø, er det ofte et helvete med mac'er, både hardware og software (spesiellt OS 10.x og OS9 i kombinasjon, da Quark 6 enda ikke er lansert) kan være svært ustabilt.

Ofte får man heller ingen varsel om hva som kan være galt, og man må kalle inn "eksperter" som heller ikke vet hva som foregår. Windows gir ihvertfall en blåskjerm med en kode som sier litt om problemet, OS X gir kun en blåskjerm, og om man er virkelig "heldig" funker ikke en omstart heller, men man må reinstallere alt på nytt, noe som er et helvete pga. all programvaren og oppdateringer.

For privatbrukere og små bedrifter (et typisk designfirma/reklamebyrå har under 5 ansatte) funker sikkert mac kjempefint, men i et større produksjonsmiljø hvor man må ha en oppetid på tilnærmet 100% og den sentrale lagringsmengden overstiger en TB i måneden, kan mac være veldig vanskelig å hanskes med, dette gjelder både arbeidsstasjoner og servere.

Var faktisk på en demo av den nye Apple X-serve, og etter at selgeren hadde kommet med mye "bullshit" (basert på egne erfaringer) om dens fortreffeligheter og OS X sinnsvake gode stabilitet, var det tid for en praktisk demonstrasjon. Det første som skjedde var at allt krasjet, og han måtte bruke 3 omstarter og ca. 10 minutt på å få ting til å funke.

Rimelig pinlig.

En gylden regel innen IT:

Ta alt som en selger sier, trekk fra 90%, og du nærmer deg realiteten.

Arcade

Lenke til kommentar

I fare for å havne utpå de skrå vidder med nok en overopphetet (og til tider usaklig) Mac vs. PC-PC debatt, må jeg kommentere et par punkt arcade...

Windows gir ihvertfall en blåskjerm med en kode som sier litt om problemet, OS X gir kun en blåskjerm...

Eh, nå lager faktisk OSX en krasjlog hvor du kan lese hva problemet er... (Ikke er skjermen blå heller ;) ).

Er ikke ute etter å "ta" deg på noen måte, men tror du litt ufrivillig er innom et sentralt problem når du nevner behovet for "eksperter".

Det er dessverre alt for mangelfulle kunnskaper om OSX og Mac på systemansvarligsiden generelt sett i firmaer med 2-platformer. Som regel kjenner SysOp Windows bedre enn sin egen bukselomme mens personen må gjette seg til hvordan ting gjøres i OSX. Hvorvidt OSX er mer/mindre stabilt enn XP er jo en evig diskusjon, tillater meg allikevel å nevne at Apples iTunes-store kjører på Apple's xServe og at dette har i følge rapportene gått rimelig silkeglatt til tross for stor pågang.

Føler generelt at folk som gjerne "diller" med PC-PC-nettverk for å få dette til å kjøre stabilt ikke er villig til å gjøre Mac'en den samme tjenesten...?

Lenke til kommentar

Jeg er en seriös designer og jeg designer på PC'n min med XP. På Mac'en surfer jeg og ser på film. Maskinen er bare et verktöy. Forskjellen mellom PC og Mac er ikke så stor at det har noen innvirkning på en designers kreativitet eller utvikling.

BTW: QuarkXPress er kommet i OSX version!

Lenke til kommentar

Tja Ruthless, nå var det jo ikke slik at windowsbrukere strømmet til Mac da de i sin tid lanserte G4 maskinene som da de ble lansert var PC-PC overlegen i hastighet. I designverdenen har svært mange vokst opp med Mac og er fornøyd med Apples løsninger.

Det er faktisk en del av oss vanlige dødlige også som ikke synes MS Windows er spesielt atraktivt eller brukervennlig og at dette faktisk er et element som gjør Macplatformen mer atraktiv. :)

Vel, når jeg begynner å like den veldig rare vindu-behandlinga og minne-lekkasjene og slikt noe, så... (Min erfaring med nye Mac'er tilsier at dette er tilfellet, og som kjent; kan vise til 12 slike bokser...)

Går det bra på skolen? ;)

Tja. Fikk tre på mediefag-eksamen. Og Mac-fanatiske lærere fortsetter å være akkurat det. Men nå har man fått seg dame og man ser fram til at det er bare to dager igjen med Mac før man er FERDIG på skolen! (Væffal ferdig for sommeren...)

Dog er man litt misfornøyd med at lærer som ble brukt som sensor, ikke var helt "up to date" på hvordan mediefag-eksamen blir gjennomført på min skole... Man kunne ha fått bedre karakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...