Gå til innhold

BSU, nedbetale på lån nå, eller vente til maksbeløp?

Anbefalte innlegg

Har ca 110.000 på BSU, hvorav 10.000 er oppsparte renter, dvs jeg kan fortsatt sette inn 50.000 før jeg når maksbeløpet ( i 2013).

Lånet er et annuitetslån på 25 år, vil jeg være tjent med å betale ned 110.000 nå i 2010, eller spare et par år til (få med meg skattefradrag og renter) og betale inn ca 170.000 i 2013?

Betaler jeg nå vil jeg jo spare en del i renter de neste årene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde absolutt fylle opp BSU-kontoen og få utnyttet fordelene ved den fullt ut. Rentene du får på kontoen + skattefradraget vil nok utgjøre mer enn de kronene du kan spare ved å nedbetale mer av lånet nå.

Lenke til kommentar

@yavel: BSU fungerer slik at du sparer penger der og bruker de til bolig. Når de er brukt så avsluttes kontoen og du kan ikke opprette en ny. Meningen med BSU er at ungdom skal spare til sin første bolig.

@TS: Jeg ville nok ha spart videre. Med 3,5% rente så betaler du under 3000 kr per år i rente for 110.000 kr (inkludert rentefradrag). Med maks sparing på BSU så får du 4000 kr i fradrag på skatten + bra rente i tillegg. 

Lenke til kommentar

@yavel: BSU fungerer slik at du sparer penger der og bruker de til bolig. Når de er brukt så avsluttes kontoen og du kan ikke opprette en ny. Meningen med BSU er at ungdom skal spare til sin første bolig.

@TS: Jeg ville nok ha spart videre. Med 3,5% rente så betaler du under 3000 kr per år i rente for 110.000 kr (inkludert rentefradrag). Med maks sparing på BSU så får du 4000 kr i fradrag på skatten + bra rente i tillegg.

trodde du bare kunne bruke litt og litt av det også, siden du kan bruke pengene til oppusning og leie også.

Lenke til kommentar
Fradrag i skatt ved visse spareformer

§ 16-10. Skattefradrag ved boligsparing for ungdom (BSU)

(1) Personlig skattyter gis til og med det inntektsåret vedkommende fyller 33 år, fradrag i inntektsskatt og trygdeavgift for innskudd på boligsparekonto i innenlandsk bank, samvirkeforetak eller fast organisert innenlandsk spareforening, eller i tilsvarende spareinstitusjon i annen EØS-stat, når innskuddet skal brukes til erverv av - eller til nedbetaling av gjeld på - egen bolig som er anskaffet etter at kontrakt om sparing ble inngått. Fra og med det år skattyteren disponerer over sparebeløpet etter denne bestemmelsen gis det ikke skattefradrag. En person får fradrag bare for innskudd på en konto.

(2) Skattefradrag for boligsparing gis med 20 prosent av innbetalt sparebeløp. Fradraget avrundes nedover til nærmeste kronebeløp.

(3) Innbetalt sparebeløp kan ikke overstige 20.000 kroner pr. inntektsår. Samlet innbetalt sparebeløp på kontoen kan ikke overstige 150.000 kroner. For ektefeller som lignes under ett for begges samlede formue og inntekt gjelder beløpsgrensene i dette ledd for hver av dem. Sparebeløp fra barn som lignes under ett med foreldrene, jf. § 2-14, kommer bare til fradrag i skatt på inntekt som lignes særskilt.

(4) Skattefradrag gis ikke med høyere beløp enn summen av utlignede inntektsskatter og trygdeavgift. Det overskytende beløpet kan ikke fremføres til senere fradrag.

(5) Fødselsnummer skal registreres når boligsparekonto opprettes. Fradrag gis på grunnlag av melding fra vedkommende spareinstitusjon. Ved sparing på boligsparekonto i annen EØS-stat gis fradrag på grunnlag av dokumentasjon fra skattyter.

(6) Når det er gitt skattefradrag etter første ledd, og vilkårene for boligsparing anses brutt, skal det gjøres et tillegg i utlignet skatt for det året vilkårene anses brutt. Tillegget skal svare til det skattebeløpet som det tidligere er gitt fradrag for.

(7) Departementet kan gi regler om adgangen til å disponere over avkastningen på kontoen.

(8) Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring av denne paragraf.

Det lønner seg å makse ut BSU før en betaler ned ekstra på lånet. Ofte har en også høyere rente på BSU enn hva man betaler på lånet (3 banker har for øyeblikket 4.5%)

Lenke til kommentar

trodde du bare kunne bruke litt og litt av det også, siden du kan bruke pengene til oppusning og leie også.

I følge skatteetaten (har ringt og spurt dem), så er det kun to godkjente formål til BSU. Det er kjøp av bolig, og nedbetaling av boliggjeld. Oppussing og leie er ikke gyldig formål.

Og til TS. Det er ingenting å lure på. Spar fullt opp på BSU før du innløser denne!

Endret av learntofly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...