Gå til innhold

Parkeringsbot uten at selskapet har merket skikkelig!


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var innom familie idag for å hjelpe til med noen dataproblemer, parkerte som vanlig inntil veien der hvor jeg alltid har stått. Det har riktignok blitt satt igang veiarbeid der siden sist jeg parkerte der.

 

Overraskelsen var stor da jeg kom ut igjen og hadde fått påklistret en parkeringsbot. De skriver at jeg har parkert ulovlig, og at det er merket opp mot parkering forbudt. Se bilder jeg tok av parkeringen min under.

 

post-91287-1276022779,643_thumb.jpg

post-91287-1276022842,5803_thumb.jpg

post-91287-1276022958,1328_thumb.jpg

 

For å vise hvor dette splitter nye 'parkering forbudt' skiltet er satt opp, tror jeg at jeg må hjelpe dere igang med en rød ring. Jeg måtte i alle fall lete litt før jeg fant det.

 

post-91287-1276023124,7869_thumb.jpg

 

Altså mellom 2 søppelcontainere, sjevt under ett tre, forøvrig også plassert etter neste innkjøring mot blokkene i bakgrunnen der. Jeg leser på bakgrunnen av parkeringsboten at dette eventuelt må klages inn for parkeringsklagenemda (som selv sier de har en behandlingstid på 1-7mnd!) Ønsker likevel tilbakemeldinger før jeg starter en slik prosess, eventuelt om noen har tips til raskere saksgang.

 

Jeg leser fra deres klagevilkår, og vil trekke frem

 

§3 INFORMASJON PÅ PARKERINGSSTEDET

§3.1 Skilting og oppmerking

Skilting og oppmerking skal utføres slik at en normalt oppmerksom fører vil forstå sine rettigheter og plikter for parkering på gjeldende område. Parkeringsvilkårene skal presenteres for fører før han/hun kan bli bundet av disse parkeringsvilkårene.

 

Samtidig står det også i deres 'korte' klagevilkår

 

§1 Undersøkelsesplikt

Fører plikter å gjøre seg kjent med og innrette seg etter skilting, oppmerking og følgende standardvilkår for parkering.

 

Burde sunn fornuft fortelle meg at jeg ikke skal parkere der? 'For the record' sto jeg parkert i rundt 1,5-2 timer, på kveldstid. Det var ingen veiarbeidere i området når jeg ankom.

 

Takker som vanlig for svar - Fredrick

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skiltet du har markert gjelder vel heller ikke for bilen din? Hvis jeg ikke husker helt feil gjelder forbudet fra skiltet og til neste veikryss, altså ikke "bakover" mot bilen din, med mindre det er underskilt som sier noe annet.

 

Jeg hadde uansett klaget, skiltene skal ikke være gjemt på denne måten!

Lenke til kommentar

Det som kan tale mot din fordel, er at det står veldig mye utstyr langs veien som sikkert har med veiarbeidet i området å gjøre. Din parkering kan være til stor ulempe om de plutselig skal flytte noe av dette ettersom du veldig effektivt har sperret av den ene haugen med utstyr/materialer. I tillegg har du jo parkert midt på en vei som er under utbedring. Hva om de plutselig skulle gjøre noe blant annet akkurat der bilen din står?

 

Personlig ville jeg aldri parkert et sted hvor det kunne tenkes at de behøvde tilgang til det jeg parkerte foran. Da går det på standardvilkår og "sunn fornuft", og ikke skilter i området. Og veiarbeid kan foregå både på dagtid, kveldstid og om natten. Derfor mener jeg det var en riktig avgjørelse å gi deg bot.

 

Jeg er ikke parkeringsvakt, og er ikke spesielt glad i dem og parkeringsetaten selv.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Hvis det er de vanlige parkeringsvaktene (ikke privat som europark etc) så hadde jeg klaget og lagt ved bildene. Jeg klagde på at jeg hadde fått bot når jeg stod i en parkering forbudt sone når jeg drev med av/på lessing ved flytting. 2 dager etter insendt klage fikk jeg brev i posten der saken ble henlagt og jeg ikke trengte å betale. Du har ingenting å tape på å skrive en klage uansett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Til Info: Jeg oversendte klagen til Firstpark 08.06 (samme dato som boten). Fikk igår avslagsbrev i posten.

 

Brevet jeg fikk fra de er et klassisk generisk svar, hvor de presterer å skrive:

 

"Det er tydelig skiltet med regler på stedet" Ikke noen henvisning til området eller lignende i det hele tatt.

 

Saken har blitt oversendt til parkeringsklagenemda, så får vi se.

Lenke til kommentar

Det er Perako AS, også kjent som Oslo Creditservice som driver med fakturering og klagebehandling for Firstpark AS.

 

Er klagebehandlerene i tvil, så sendes klagen/innsigelsen videre til Firstpark AS. Da får de som regel et kort svar om å opprettholde kravet, eller at kravet bortfaller. Perako AS har også som "policy" å avvise den første klagen i en sak i håp om at klager gir opp og betaler kravet istedenfor, noe som faktisk skjer ganske ofte. Klagebehandlerene i Perako AS er vanlige mennesker uten formell utdannelse. Svarbrev er gjerne standard, og kommer i forskjellige varianter. F.eks kan svarbrev 1 og 2 være tilnærmet like, med kanskje et par ekstra setninger i svarbrev 2. Perako AS representer stort lugubre firmaer innen parkering som City Park osv osv. Her gjelder det å stå på sitt, og ikke gi opp.

 

Har selv jobbet for Perako AS som saksbehandler, og der er det rett og slett mye lureri. Innen inkassoverdenen og hvertfall når det gjelder parkeringsselskap. Mye drit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Saken har blitt oversendt til parkeringsklagenemda, så får vi se.

 

Merk at det er frivillig for deg å sende saken til parkeringsklagenemda. Hvis du ikke får medhold i klagen din der har du heller ingen plikt til å betale gebyret, du kan opplyse til selskapet at kravet fremdeles er omtvistet og be selskapet ta ut forliksklage mot deg hvis de fremdeles opprettholder kravet.

 

Å sende inn en forliksklage koster penger for selskapet, som fører til at det ikke er en automatikk at selskapet går videre med alle klager de selv avviser. På den annen side vil du måtte betale for forliksklagen hvis du taper saken der.

 

Har selv opplevd at et parkeringsselskap har avvist min klage blankt, varslet om at saken vil bli sendt inn som forliksklage hvis kravet ikke betales innen x dager (etter at jeg opprettholdt at kravet var omtvistet), og så trekker kravet når jeg ber de sende inn forliksklagen umiddelbart.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...