Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilmelding om lsass.exe, og andre oppstartsproblemer

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har hatt et problem lenge, noe som innebærer at windowsen ikke alltid laster etter login. Jeg har ikke funnet ut hva dette kommer av, enda jeg har spurt og søkt netter lange etter en løsning.

Problemet er at når jeg prøver å restarte pcn og logge inn, så får jeg kun opp bakgrunnsbilde. Går jeg ikke inn i taskmgr, ser jeg at explorer (og lsass) kjører. På grunn av dette må jeg restarte pcn, logge inn på nytt, og gjenta dette helt til explorer kjører normalt. (Explorer starter ca. 1/15 ganger). Dette har blitt et problem, og for å slippe dette hele tiden, har jeg valgt å sette pcn i dvalemodus, slik at jeg slipper å laste alle de nødvendige filene (samt risikere at windows ikke starter).

Det snedige er at:

1) det fortsatte å være slik etter at tilbakestilte netbooken til det tidspunktet jeg fikk pcn. Altså lenge før jeg fikk dette problemet.

2) jeg prøvde en gang å opprette en ny bruker, noe som ser ut til å funke helt fint. Altså ser det ikke ut som det er noe feil med WINDOWS-mappa, siden andre brukere (samt sikkermodus) funker helt fint (?)

For de som ønsker å foreslå at jeg bare oppretter en ny bruker og bruker den; -jo, det gjør jeg enkelte ganger, men hadde vært fint med det opprinnelige brukernavnet mitt.

Og til saken. Jeg prøvde nå å først loggge inn på den brukeren som ikke funker, noe som ikke gikk, også logget jeg ut av den igjen ved hjelp av taskmgr, før jeg så logget inn på en annen bruker.

Da fikk jeg opp en melding om at:

"Windows cannot find "C:\Documents and Settings\*brukernavn til den som ikke funker*\Application Data\lsass.exe". Make sure you typed the name correctly, and then try again. To search for a file, click the Start button, and then click Search."

Hva vil dette si? Den opprinnelige lsass-fila skal vel ikke ligge i den mappen? For jeg har også en som ligger i system32(?)

Jeg har også forsøkt å kopiere lsass.exe til denne mappen, noe som gikk fint etter litt knøling, men meldingen fortsetter å komme opp om jeg prøver å logge inn på samme måte som gjort ovenfor.

Kan denne lsass-fila gjøre slik at jeg får de symptomene gitt ovenfor? Vet noen en løsning på problemet?

Hadde vært supert med svar, og spør gjerne om jeg har uttrykt meg dårlig.

Kim Jonas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lsass.exe er den kjennte "sasser" ormen. det er en av de mer vanlige/frekvente infeksjonene.

Bare google "fix sasser" så finner du massevis av instruksjoner og spesialiserte programmer for å fjerne sasser fra systemet.

EDIT: For å være mer nøyaktig - lsass filen er en del av operativsystmet, men sasser ormen overskriver denne og bruker den for å infiltrere systemet, så de fleste ganger man opplever feil med lsass.exe så er det vanligvis pga. sasser ormen har infisert maskinen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ja, takk for svar!

Jeg fant en FxSasser, en scanner og fix fra symantec, og kjørte denne i sikkermodus. Den scannet igjennom hele C:\ disken, men den fant ingen tegn til denne ormen.

hmm :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...