Gå til innhold

Starte med programmering-Android

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil ikke alle datafiler som ikke er imperative (scripts) være deklerative programmer? .pls? .m3u?

Hva med binærfiler? .jpg? .wmf?

En kan si at verdiene gitt til X i eksempelet mitt over ble lest inn fra en fil eller lest inn fra en bruker via et UI-element i stedet for å være inline verdier i koden. En ser da at en kan bruke flere paradigmer til å håndtere utregningen av SQUARE basert på endringer av X -- og at det hele tiden er et skille mellom (in-)data og kode.

En kan på samme måte si at bredden av et webelement (SQUARE) er deklarert til å ha en verdi som hele tiden forholder seg til bredden av dets foreldreelement (X).

..men en kan antageligvis forstå det slik at deklarative programmer er nærere data enn kode i sin beskrivende væremåte eller deres utseende, ja -- uten at dette altså "gjør noe"; de er fortsatt programmer som utfører en oppgave; bare på et annet tidspunkt eller i en annen rekkefølge enn hva som ville skjedd i en imperativ sammenheng.

edit:

Her har jeg forresten linket til noen eksempler og en video som viser akkurat bruk av deklarativ programmering via det samme X --> SQUARE eksempelet brukt over:

http://wiki.github.com/lnostdal/SW-MVC/

Videoen er noe utdatert; jeg bruker en litt annen syntax i dag for dereferencing o.s.v. uten at dette er så viktig da.

edit2:

For å gjøre dette litt ryddig bør vi kanskje flytte denne mer spesifikke delen av diskusjonen (hva deklarativ stil er / ikke er) til en egen tråd. :)

Endret av worseisworser
Lenke til kommentar

Et problem er at min definisjon gjør TTF mer til et programmeringsspråk enn HTML, ettersom TTF er touring complete og kjører i en virtuell maskin.

Men hvordan fyller HTML egentlig matematikk-delen av definisjonen? Du kan ikke bruke det til å regne ut noe som helst, det er ikke laget for databehandling overhode, hvordan kan det da kalles et programmeringsspråk?

Lenke til kommentar

Et problem er at min definisjon gjør TTF mer til et programmeringsspråk enn HTML, ettersom TTF er touring complete og kjører i en virtuell maskin.

Ok, hvorfor er dette et problem?

Men hvordan fyller HTML egentlig matematikk-delen av definisjonen? Du kan ikke bruke det til å regne ut noe som helst, det er ikke laget for databehandling overhode, hvordan kan det da kalles et programmeringsspråk?

Jeg vet ikke helt hva du mener her -- eller jeg ser ikke hvorfor dette skal være noe problem å finne ut av, men om du tenker på hvordan en kan verifisere at det en antar skjer faktisk skjer kan en jo ta i bruk Firebug og måle bredder på de forskjellige elementene. Da ser en tallene endre seg ettersom maskineriet eller "matematikken" "gjør jobben sin" ettersom bruker endrer på relaterte (deklarativ dataflyt) elementer.

Endret av worseisworser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...