Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Noe alvorlig galt med USB portene, sånn helt plutselig.

Anbefalte innlegg

Det var altså igår USB portene i laptopen min sluttet helt å fungere. Har en Multicom Compal KHLB2, og har ikke opplevd tidligere problemer iløpet av omtrent et halvt års tid, altså siden da jeg kjøpte den.

Skulle plugge inn musen igår ikveld, men da var det plutselig null respons. Har fire USB porter, forsøkte såklart alle sammen uten hell. Prøvde også to andre mus, og alle sammen lyser under, men ingen fungerer. Får opp melding om at "Kjenner ikke igjen USB-enhet".

Prøvde meg så frem med en minnebrikke. Og da er det faktisk slik at den virker i èn av portene, men alikevel fungerer ingen mus i samme port. Og minnebrikken funker heller altså ikke i noen andre porter enn kun denne ene. Jeg skjønner ingenting nå.. Har prøvd mye rart. sletter driverne fra enhetsbehandling og lot de installeres av seg selv etter restart. Lastet ned nye logitech mus drivere og knotet litt rundt. Men what to do?!

Noen som kan hjelpe meg? Er superfrusterende å ikke ha mus!

Windows Vista

Service pack 2

post-26414-1276014235,9126_thumb.jpg

post-26414-1276014247,1586_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme på min fujitsu simens laptop.2 porter funka av og til og di 2 andre var døde..sendte den inn og di bytta HK.

Dukka opp som ukjent hos meg og..

Du kan prøve å reinstalere vista,funker ikke det er det nok hardware feil.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Om det hovedsakelig gjelder musen din så er det oft en indikator på at det er musen som er gåen. De fleste optiske USB mus som har dødd i min hånd over årene har levert samme feilmelding.

Men, om du tester USB devicer på samme portene som du VET fungerer, og de likevel gir samme feilmelding så kan det være USB kontrolleren på maskinen som er defekt.

For å sjekk helt sikkert at det ikke er windows instillinger/systemfiler/drivere somer noe galt med så prøv å laste ned gratis Ubuntu liveCD og boot fra den (endrer ikke noe på systemet ditt permanent). Om USB kontaktene ikke fungerer i Ubuntu heller så er det en hardware feil uten tvil ved mindre du nylig har rotet inne i bios og disablet noe USB instillinger der.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg regner med at jeg bare sender inn maskinen, gidder ikke knote så mye mer.. blir bare stress.

Det som er rart er at ingen av de musene jeg har prøvd funker(de lyser), og USB pennen virker i samme port. hm hm hm

Lenke til kommentar

Ok, om du ikke gidder så gidder du ikke - men da kan du ikke forvente at vi skal kunne kunne presentere løsninger heller når du ikke er villig til å feilsøke for å utelukke muligheter. Hadde du kjørt Ubuntu hadde du fått vite om det var software eler hardware relatert... Men lykke til med retur/reparasjon da. Håper du ikke får den tilbake med "ingen feil funnet" + undersøkelsesgebyr pga. det var software feil.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ok, om du ikke gidder så gidder du ikke - men da kan du ikke forvente at vi skal kunne kunne presentere løsninger heller når du ikke er villig til å feilsøke for å utelukke muligheter. Hadde du kjørt Ubuntu hadde du fått vite om det var software eler hardware relatert... Men lykke til med retur/reparasjon da. Håper du ikke får den tilbake med "ingen feil funnet" + undersøkelsesgebyr pga. det var software feil.

-Stigma

Var ikke meningen å være sær, er veldig takknemlig for gode råd :) Startet nedlasting av Ubuntu idag tidlig, men til min store overaskelse fungerer plutselig mus og alle USB porter strålende igjen, helt uten videre..

PC er random greier til tider, og det kan være satans irriterende. Men nå funker det hvertfal :) Føler selv det er snakk om dårlig forbindelse/kontakt ett eller annet sted.

Thanks

Lenke til kommentar

det jeg tenkte evt. kunne være en mulighet var at strømforsyningen til USB porten var svekket pga. delvis defekte komponenter av noe slag - slik at det bare påvirket enheter som brukte mer strøm (noen mus krever en den, spesiellt gamer mus).

men, om det ordnet seg selv så får vi jo håpe at det holder seg sånn. vanskelig å feilsøke videre om ikke feilen er der til å observere uansett.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...