Gå til innhold

[Løst] Skal kjñpe gaming laptop, pris ingen hindring

Anbefalte innlegg

Ser det er flere som har spurt om noenlunde det samme her angånde gaming laptop, men jeg slenger opp et nytt emne uansett.

Som tittel sier, så er jeg på jakt etter anbefalinger til en gaming laptop, har sett litt på Asus G73Jh som ikke virker å være så verst. Har også lurt på Alienware MX17 er det vel den heter, men etter at Dell overtok dem, så er jeg ikke så hipp på det.

Så alle ideer mottaes med takk, men obs, jeg bor ikke i Norge, så Multicom sine er nok ute av bildet. Bor i Spania til en opplysning.

By the way, har en Dell XPS M1730, men den synger på siste vers, et grafikk kort er avgått ved døden, så vil helst ikke ha laptop med Nvidia kort i. Er nemlig 2 x 8800M GTX i XPS, hadde også et 8600 GT i en desktop, døde det au. så litt skeptisk til Nvidia sine kort.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Acer Aspire 8943G <---Link en overlegen maskin som går til det aller meste. Acer er knallgode ettersom de har alt helt fritt og åpent. god støtte og alt sammen. har ingenting å klage på hos acer når det kommer til laptops.

men jeg ser asusen er bedre igjen og utav de to hvis penger ikke er hindring så ville jeg deffintivt gått for asusen. tror ikke du finner så mye bedre gaming laptop enn det ;)

Lenke til kommentar

Mye svakere skjermkort i aceren (HD5850, men kun DDR3 minne). Asus G73JH er helt klart en av mine favoritter, bare synd den er overprisa her til lands, hadde vi hatt like aggressive priser som i USA hadde den kosta rundt 14000,- her, som er en akseptabel pris for en såpass bra designa maskin.

Asus G73JH er vel eneste gaming laptop som ikke bråker som et jetfly også, noe som kan være greit til tider.

Lenke til kommentar

Tja, ikke verst den Acer nei. Men jeg kunne ikke stå imot fristelsen til å sjekke ut Alienware M17x laptopen. Tidligere har de kommet med Nvidia kort, men nå kommer de med ATI Radeon HD 5870 kort, og da begynner jo den også å bli litt med i bildet, selv om det er Dell som eier Alienware nå.

Snekret sammen en ganske bra en og den kom på ca 26 000 kr.

Liten liste av den Alienware M17x:

Intel® Core™ i7 620M, 2,66 GHz, 4 MB cache

2 x HD 5870 kort i Crossfire

2 x 320 GB HDD i RAID0

17in Wide UXGA (1920x1200) - Beyond HD (1200p) RGBLED

Windows 7 Ultimate 64-bit

Intel® Wireless LAN 6300 3x3 802.11a/b/g/n

6 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM

8X DVD+/- RW Optical Drive (kunne tatt Blu-Ray, men ble ikke)

Pris ca 25 500 kr.

Men har ikke bestemt meg enda, så flere innspill mottaes.

Asus G73JH kan jeg få for ca 15 000 kr her nede i Spania. Det er med Intel Core i7, i7-720QM CPU.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

ja men den alienwaren var jo rå specca da. hvis man har peng til det og vil gå for det ultimate så er den absolutt verdt det.

man merker ikke så mye forskjell på 620 og 720 i cpu

klart 2 forskjellige prisklasser og om det hadde vært meg så hadde jeg ikke brydd meg om pris. da hadde jeg kun brydd meg om rå specs og da vinner alienwaren dritlett ;)

Lenke til kommentar

jeg har hatt veldig lite med laptops å gjøre og når jeg har så er det bare blitt brukt til surfing så jeg tok en titt på komplett og fant de jeg har nevnt og jeg kan desverre ikke hjelpe mer enn å si go for the stormy alienware ;)

men andre kan jo godt komme med forslag/inspill :)

Lenke til kommentar

Virker som alienware har blitt bedre på pris. Sinnsykt fornøyd med min m11x iallefall. Ingen problemer, stille, god ytelse, lang batteritid, belyst tastatur og en kjempebra byggekvalitet. m11x er nok litt i minste laget for deg, men ville ikke tvilt på en m17x,

Lenke til kommentar

Ett av multicom sine alternativer kanskje?

Multicom Kunshan W880:

17.3" Full-HD LED 1920x1080 oppløsning

NVIDIA GeForce GTX480M 2GB GDDR5

Intel Core i7 820QM 1.73GHz (Turbo Boost opp til 3.06GHz) 8MB Smart Cache 45W

8GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (2x4GB)

INTEL 80GB X25M SSD 2.5"

500GB 7200 rpm Harddisk

MS Windows 7 Home Premium

Intel 802.11 a/b/g/n trådløst nettverkskort (n-draft støtte)

24 395,-

Virka ikke helt gal den heller, men er nvidia kort da..

Vet ikke helt åssen den stiller seg i forhold til alienware.. Men er litt forskjellige alternativer på www.multicom.no

Lenke til kommentar

Han sier i første post at han ikke kan/vil handle hos Multicom, fordi han ikke bor i Norge.

Heldigvis trenger man ikke å bo i Norge for å kunne handle Clevo maskiner.

Det er mange leverandører i Europa, som også selger - og gir garantier - innenfor EU.

Kan ramse opp noen;

- Nexoc Link

- Cyber-System Link

- Cizmo Link

- Notebook Guru Link

- XXODD Link

- Kobalt Computers Link

- Novatech Link

Og til slutt, et par spanske: Ahtec Link

HundyX Link

Det er mange i Europa som kjøper sine Clevo'er fra pan-europeiske nettbutikker. Det at nettbutikken fysisk er plassert i Tyskland, England eller Frankrike betyr jo fint lite. Jeg vil spesiellt trekke fram Kobalt i England, som har et godt rykte, høy "cred" hos kundene sine.

Til trådstarter: Hvis du venter 1 måned eller to, kommer Clevo X7200, med 2 x GTX 480M SLI, og desktop prosessor i Intel's Core i7 serie. Bare nevner det siden du sier "pris ingen hindring" :whistle:

Ellers er det Clevo W880, med bare 1 stk. GTX 480M (og "vanlig" mobilprosessor) på vei.

Eller Clevo W870, med HD 5870.

Eller Clevo X8100, der du kan velge mellom enten HD 5870 CrossFire, eller GTX 285M SLI - eller 1 stk. GTX 480M.

Eller den som jeg har, med desktop prosessor og nylig oppgradert med et GTX 480M - eller GTX 285M

Alternativene er ellers, som du er inne på, Asus G73 eller Alienware Mx17. Det er neppe noen fler, helt der oppe i den høye ende. Dvs. det er noen til, med navn som Sager, Falcon, DevilTec - kjente navn blant entusiaster - men det er Clevo-maskiner det også ;). Clevo bygget jo forøvrig Alienware's bærbare for noen år tilbake.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Først av alt, takker så mye for mange fine innspill. Deretter må jeg si at laptop som har Nvidia skjermkort ikke er blant favorittene. Mulig det er gode skjermkort, men jeg har hatt 3 Nivida skjermkort, egentlig 4 kort etter som XPS har 2 x 8800M GTX kort, og tre av disse kortene har dødt. Det ene kortet i den XPS som jeg har nå er kaputt, Vista laster ikke driverne for det kortet en gang fordi det er ”problemer” med kortet.

Så kort sagt, jeg leter etter en laptop som helst har Radeon skjermkort.

Gavekort, jeg er enig i at garantien ville ha dekket problemet mitt, men dessverre så er garantien utgått, hadde kun et års garanti på XPSen. Når det er sagt så vil jeg ikke klage på servicen til Dell. En hard disk røk etter kort tid, ringte til Dell på en tirsdag kveld rundt kl. 17. Neste morgen i halv ti tiden stod det en DHL fyr og tråkket ned dørstokken min med en ny hard disk, og den kom fra Nederland.

Lionel_Luthor, jeg er enig i at den Multicom laptopen ikke er verst, men dessverre så har den Nvidia skjermkort, hadde det ikke vært for det, så hadde jeg kanskje satset på den. Skulle ha vært mulig å få den til Spania på et eller annet vis.

thomit, jeg har sett litt på den Clevo X8100 laptopen, og den er ganske rå den også. Ser at Style-note faktisk har listet opp den nye Clevo X7200, det er uten noen spec på den. Men den kan ikke være langt unna. Kommer den med 2 x GTX480 kort, blir den nok rask som fy, men det er Nvidia kort. Som nevnt har jeg veldig dårlig erfaring med Nvida sine kort.

Så også litt på Ahtec sine, men det var jo ikke så mye å rope hurra for. Mange av dem kom jo med litt ”gamle” skjermkort. De andre kjenner jeg lite til da.

Jeg vingler fortsatt en del når det gjelder valg, selv om Asus G73JH og Alienware M17x står sterkest for øyeblikket. By the way, makser jeg M17x helt ut, mener jeg å huske at pris landet rundt 50 000 kr, da med i7 920 XM CPU og 2 x 256 GB SSD. Kanksje litt i overkant av hva jeg kunne tenke meg. :whistle:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ja, men ingen skal jo tvinge deg til å vurdere Nvidia - men der jo litt dumt da, spør du meg, at du utelukker deg selv fra 50% av markedet (+-) på grafikkort. Skjønner at du har dårlig erfaring med 8xxxM kortene - du er ikke den eneste; svært mange hadde trøbbel med den generasjonen mobile kort fra Nvidia. Mange av de kortene fikk en tidlig død. Men det er ikke noen generell innvending mot Nvidia. Man må nesten være en såkalt ATI "fanboy" for å hevde det. Du tror ikke ATI har vært uheldig med noen produkter?

De smarte er ikke "fanboy" av noe merke; de går for det som enten gir mest for pengene i øyeblikket, eller som gir absolutt best ytelse uansett pris, hvis det er det de ønsker. Navnet på fabrikanten er i en sånn sammenheng uvesentlig.

For tiden - når det gjelder toppklassen innen mobile grafikkort, kan man argumentere med at ATI gir best ytelse for pengene, med sitt HD 5870. Samtidig kan man argumentere med at Nvidia gir best absolutt ytelse, med sitt GTX 480M.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Joda, skjønner jo hva du mener, klart det er dumt. Men nå tror jeg kan jeg jo si at alle de 4 Nvidia kortene jeg har hatt døde fordi det andre 8800M GTX kortet i min XPS er visst kaputt også. Og jeg må jo si at jeg har lest diverse steder at 8xxx, 9xxx, til og med opp til 260 serien har problemer med en tidlig død. Ikke alle så klart, men mistenkelig mange kort. Så jeg vil jo si at det er ganske så naturlig at man blir skeptisk til en produsent av skjermkort når alle fire kortene man har hatt dør. Og et kort var et 9600 GTS kort, pluss et 8600 GT som tidligere nevnt. De to siste var desktop kort.

Jeg er ikke 100 % negativ, kanskje jeg skal si ganske skeptisk som sagt. ATI ”fanboy”, maybe, har tross alt hatt 8 Radeon (desktop + et laptop) kort tror jeg det er og ikke et problem med dem. Som jeg sa i forrige innlegg, Clevo X8100 så virkelig rå ut, så den er ikke helt ute av bildet, heller ikke den nye X7200. Jeg er åpen for alle innspill, kun en god del skeptisk til laptop med Nvidia kort.

I utgangspunktet er jeg ute etter rå ytelse, pris opptil 30 000 kr. Det er tross alt en gaming laptop jeg skal ha fordi jeg er vekke fra heimen opptil 6 måneder i året, og en desktop er litt for mye å dra på, spesielt når man må ta fly til og fra arbeidet.

Lenke til kommentar

jeg er forholdsvis enig med Chavalito :

Nettopp fordi nvidia sine kort produserer så vanvittig mye mer varme enn ati sine kort slik at det å ha en gamer laptop med gtx470/480 ser jeg på som ganske absurd siden de har nesten 100grader celcius i stasjonær...

Da ville jeg kjøpt 100 laptops med 5970 lenge før jeg i det hele tatt hadde vurdert gtx470/480 i en laptop.

men det er litt opp til hver enkelt og... (5970 slår gtx 480 i ytelse samt mindre varme og mindre strømforbruk) (det slår 5870 ja men ikke 5970)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Humrer litt langt inne i skjegget :roll:

Jeg gikk i sin tid over fra ATI kort til Nvidia, etter at jeg i flere år bare kjørte ATI, fordi jeg av en eller annen grunn hadde det for meg at ATI var "best". Grunnen var at jeg ble lei av feilraten på ATI sine kort. Og sannelig ble jeg ikke mer fornøyd med Nvidia sine.

Poenget mitt er, at den som har vært i PC-markedet en stund, skjønner at slike ting går litt rundt i sirkel; i en periode har ATI et kvalitativt eller ytelsesmessig overtak, i neste runde er det Nvidia sin tur. Hvor det står akkurat nå, er jeg litt usikker på - men i øyeblikket har vel Nvidia et lite ytelsesmessig overtak, skulle jeg tro. Det kommer helt sikkert til å skifte igjen når neste generasjon ATI kommer - selv om jeg har lest meg til at neste runde ATI-kort ikke vil bli noe "nytt" forsåvidt, men heller bare en forsiktig oppgradering. Og så er det vel Nvidia igjen neste gang.

Kvalitetsmessig klarer jeg ikke å skille ATI fra Nvidia, etter å ha vært i "gamet" i mange år. Som sagt, begge har hatt sine ups and downs.

Det samme gjelder forøvrig Intel vs. AMD på prosessorfronten. Men her er det vel ikke veldig vanskelig å se at Intel har et klart ytelsesmessig forsprang, for tiden. AMD blir henvist til å konkurrere på value for money. Gi det et år eller to, så skal du se at det snur igjen.

Og til Doktoren; Du snakker om stasjonærkort. Finnes det 5970 til å putte inn i bærbare? Dessuten: Det er vel ikke noen veldig stor bragd at et 2-kjerne kort slår et enkeltkjernekort, er det vel? 5970 er jo et slags CrossFire innebygd i et kort.

Men skal ikke krangle noe særlig mer jeg. Jeg har sagt mitt :)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Krnagler ikke jeg da. Er kun på jakt etter den råeste laptopen. :innocent:

Har jo også rotet rundt i data markedet en stund, min føste laptop hadde jeg i 1997, var vel en Acer mener jeg å huske, med en 486 CPU i. Dyr som fy i den tid selv om jeg ikke husker pris.

Kan jo kanskje vente og se på Clevo X7200 når den kommer med 2 x GTX 480M kort, det må da bli en rå gaming laptop, eller hur?

Kommer litt an på når den kommer, jeg vil jo ha ny laptop før jeg skal ose avgårde på arbeid igjen.

Lenke til kommentar

Eurocom (Canada) har allered en konfigurasjonsside oppe. Link Du kan jo ta en titt på spesifikasjonene der. Men vær obs på at de forskjellige videreforhandlerne av Clevo kan ha litt forskjellig hardwarevalg.

Edit: Hvis lenken ikke virker, markér adresselinjen og trykk enter. Da kommer den.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...