Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i historie

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg er så heldig at jeg ble trukket opp i historie i dag...

Jeg håper det sitter en eller annen der ute som kunne tnekt seg å hjelpe meg i gang med oppgaven jeg skal forberede meg til. Oppgaven jeg har fått utdelt, lyder;

Imperialisme før og nå

Verdenshistorie fra 1500 til i dag.

Presenter hvordan kampen om makt/innflytelse mellom ulike stater har utviklet seg/pågått fra imperialisme til kald krig. Drøft drivkrefter bak fra de store oppdagelsesreisende til i dag. Drøft også konsekvensene av imperialismen både for den imperialistiske staten og for landene som ble kolonisert. Vis hvordan kald krig er en maktkamp mellom nye aktører. Sett de historiske punktene inn i sin historiske sammenheng.

Temaer du kan komme inn på er:

- De store oppdagelsesreisene

- Trekanthandelen

- Den nye imperialismen 1870 - 80 - 1914

- Verdenskrigene

- Kald krig

- Ulike syn på kald krig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Introduksjon.

Nevn forskjellige.

Fordyp deg, prøv å trekk litt inn fra andre ting men ikke for mye, ettersom dette er muntlig har du jo kun noen minutter på å snakke.

Husk også å lese pensum, for sensor har krav på 10 min til spørsmål rundt emnet ditt og pensum.

Jeg ville kanskje valgt ett tema som jeg fordypte meg mest i, og gitt genrell info om det rundt det.

Min eksamen også samfunnskunnskap, da valgte jeg oppgaven som enkelt og greit lød slik: "Konflikter". Med det fortalte jeg generelt om forskjellige konflikter, fra store til små, for så å fordype meg litt mer i den kalde krigen og enda mer i cubakrisen (som ble hovedtemaet mitt). Fikk en ganske god karakter på den. :)

Ble kanskje litt ussete, men håper det var til hjelp. Men kan jo også si at det er bedre å forberede deg enn å lese på nettet! Kanskje du har familie som kan hjelpe deg også ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har lest en del allerede, og skal hive meg over boken senere i kveld også ;P

Det jeg trenger er en "mal" på hvordan dette skal gjøres, og det fikk jeg av deg nå:D

Takk!

Har en søster som har studert historie i noen år, så skal ta turen til ho i morgen (;

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...