Gå til innhold

Hvordan reparere og vedlikeholde brannalarmanlegg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vedlikehold er stort sett ikke så mye. Bytte av batterier ettervært holder vel i masse. (Påkrevd årskontroll etter FG eller FOBTOT kan vel gå under vedlikehold.)

Reperasjon kan være så mangt. Spørs på hva som er ødelagt. Men som en generell regel er vel halveringsmetoden viktig nesten uansett hva som er gått. Logisk tankegang er ikke så dumt heller, og for all del! Sjekk det enkleste først! Brukte en halvtime på leting i dag bare for å ha glemt å sjekke sikringen på en klokkekurs. (Som selvsagt var årsaken til at jeg hadde feilmelding i utgangspunktet.)

Lenke til kommentar

Kommer ann på hvor man skal montere. Hos privat er det ganske enkelt, men skal man montere hos næring blir det fort lit mere omfatende.

Normalt prosjekterer man etter kravene i HO-2/98 og FG. Da har man stort sett en prekvalifisert løsning og slipper enkelt unna på dokumentasjon.

Deretter må man ha inn en forenklet byggesøknad til kommunen man skal utføre arbeidet i. Med denne sender man med sine egene godkjenninger (FG godkjent firma, personer osv.) og prosjekteringen man har gjort. Man søker også om man er SØK (Ansvarlig for søknaden. PRO (Prosjekterende) KPR (Kontrolerende på prosjektering.) UTF (Utførende) og KUT (Kontrolerende av utførende)

På små jobber kan man stort sett være alle 5 samtidig. På større jobber bruker man stort sett å dele dette opp mellom flere firma. (Instalatør, leverandør, rådgiver, byggherre osv.

Etter noen uker får man stort sett svar om at det er bare å sette i gang å montere. (Tror kommunene har 3 uker frist på å behandle en forenklet byggesøknad.)

Lenke til kommentar

På brannalarm følger man ofte FG sine anbefalinger om plassering av detektor og mengde. (F.eks. en detektor dekker et areal på 80m2 eller 7,5m radius ved en takhøyde <6m)

Om man trenger et fulldekende anlegg eller et selektivt bestemmes ut i fra brannklassen og risikoklasse som man setter ut i fra regler i FOBTOT. (F.eks. er hotell den strengeste klassen, da folk ikke er kjente og folk overnatter der.

Man trenger med andre ord som et minimum en beskrivelse av bygget som sier brannklasse og risikoklasse. Og en plantegning som viser plassering av sentral, betjeningspanel, detektorer og alarmgivere.

Til sluttkontroll benytter jeg et eget skjema jeg har som sier hva jeg har kontrollert. (Funksjoner på sentral, styringer, test av detektorer, test av batterier osv.)

Viktig å huske at man tar på seg et stort ansvar når man prosjekterer eller kontrollerer et anlegg. Gjør man ikke jobben sin og dokumenter dette godt sitter man fort i saksa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...