salamishit Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Hei Jeg kom opp i Engelsk eksamen, temaet var "Future Jobs" Derfor lurte jeg på hvilke jobber som kommer til å forsvinne i løpet av 20 år og hvilke jobber som kommer til å bli trengt i løpet av 20 år? Endret 9. juni 2010 av Ownbeef Lenke til kommentar
Vital Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hvilke jobber som forsvinner skal jeg ikke si noe om, men behovet for folk innen helse og omsorg kan bli flerdobblet i årene fremover pga alle de eldre. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 mener du altså den kommende eldrebølgen? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Tviler på noen forsvinner. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 jeg tviler på at jobber vil helt og holdent forsvinne på 20 år... et at de vil bli mindre behov for folk i jobbene grunnet automatisering og annet utstyr som effektiviserer arbeid er en annen ting. behovet vil nok gå opp for folk som kan utvikle, bygge, vedlikeholde og reparere automatiserte anlegg og styresystemer. samt eldreomsorgen vil nok trenge flere ansatte Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 Da har vi altså helse folk som vil bli trengt i fremtiden... noen fler, jeg kommer ikke på noen ting. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Jobber forsvinner ikke men flyttes eller automatiseres. F.eks offshoring, industriarbeidsplasser som blir flyttet til lavkostland. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hva med olje og gass ? Der vil det vel gå tomt etterhvert ? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Hva med olje og gass ? Der vil det vel gå tomt etterhvert ? Øy, ikke ta den tonen. Har troa på utdannelsen min jeg. Endret 8. juni 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 vi skal jo holde et fordgrag på 30 min om dette blir ikke lett det her... 1 Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Jobber vil nok helt klart forsvinne. Vi får stadig mer teknologi som kan "ta over jobber" for enkelte. F.eks i produksjon. Men det vil nok komme mange flere jobber enn det vil forsvinne. Endret 8. juni 2010 av triha Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 What jobs will be needed in the future. Make a presentation where you present at least one new job that you know of. Your presentation should also include your thoughts about future jobs. Dette er litt av oppgaven, helt umulig spør du meg Forslag til hva vi kan gjøre, vi er helt blanke. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 vi skal jo holde et fordgrag på 30 min om dette blir ikke lett det her... å jauda enkelt det, bare snakk sakte hva med å sette opp en plan for hvordan du/dere skal ta fremføringen. f.eks: 1. ta en intro om jobber og verden som forandrer seg 2. ta for dere jobber/markeder der behovet blir mindre /arbeidsplasser forsvinner, litt generelt 3. trekk frem spesifikk(e) jobb(er) som "forsvinner" 4. ta for dere jobber/markeder som øker i omfang, litt generelt 5. trekk frem spesifikk(e) jobb(er) som kommer til, "vokser" 6. konklusjon. så yller du ut de punktene. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 stich_it Den planen så ganske bra ut :-) vi gjør nok noe lignende som det der :-D Takk Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Nei. Eksamen får du gjøre på egen hånd. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Det er mange jobbar som forsvinner eigentleg heile tida, det er berre at for dei aller aller fleste jobbane så kan samme arbeideren også gjere den nye jobben. F.eks jobber du med å reparere lysrørsfjernsyn så har vel den jobben forsvunnet dei aller fleste plassane. Men sidan han eller ho som jobba med dette er flinke innan det fagfeltet så er sannsynlegheita stor at dei fortsetter i samme jobb berre at dei nå reparerer LCD, plasma og LED TVer. Av den grunn så trur eg det blir lettare for TS temaet heller blir skifta til "kva type jobber blir det større behov for dei neste 20 åra". Dette er eit lettare tema å svare på. Av jobbar vi får større behov for er: -jobb innan helsevesenet på grunn av eldrebølga -jobb innan teknikk og forskning (noke må vi leve av når oljen tar slutt) -osv Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 bytta overskrift som du sa :] Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Da var eksamen ferdig, jeg fikk en sterk 4 Endret 10. juni 2010 av Ownbeef Lenke til kommentar
Vital Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Grattis! Håper du er fornøyd Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 jaja, jeg er fornøyd hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå