Gå til innhold

Familie på reise rundt jorden - Hvilket kamera bør vi ha - Vekt og volum er viktig

Anbefalte innlegg

Har dere tenkt å ha med videokamera også, eller er planen å filme med fotokamera?

Vi har vurdert å reise med videokamera også, men samtidig så sliter vi litt med vekt og volum allerede. Samtidig vurderer vi å reise med 2 pcer siden vår sønn skal drive med skole og vi skal drive med blogg, videreutdanning og annet. Linnea skal se film av og til.

Vi må finne en balanse mellom kjekt å ha og det vi må ha. Vi har vel derfor kommet frem til at vi må ha ett skikkelig kamera og så ett som tåler vann. Har kikket på vanntett videokamera men de holder kun til 3 meter og er litt usikker på kvaliteten på dem.

Helt optimalt så skulle jeg hatt D500 som har filmsnutt i Full HD. og så f.eks olympus Tough som er vanntett ned til 10 meter. Men er enda åpen for forslag :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er egentlig enig i at vidvinkel er mer givende enn tele på en slik reise. På en ferie vil man gjerne dokumentere steder og mennesker og miljøet rundt seg, mens telefoto for meg handler om å vise motiver eller hendelser som man ellers ikke kan komme innpå. Vidvinkelobjektiv er gjerne mer reisevennlig også.

Når det gjaldt bytting fra 450D til et mindre kamera måtte det vært ene og alene for størrelsens skyld. Det er ingenting i veien 450D, og det er ikke digert heller. Som reiseutstyr ville jeg nok heller hatt E-PL1 med 14-42, 20/1.7 og 9-18 fremfor 450D med 18-55, 28/1.8 og 10-22. Filming er da en ren bonus. Et slikt sett vil koste 4500 + 4000 + 5100 = 13600, så det er jo ikke bare bare, men det vil være et veldig kompakt og komplett sett. Samtidig vil man nok komme langt med bare 14-42, som med E-PL1 koster 4500 på lefdal. Jeg synes du burde ta en tur og se på E-PL1 og se om du synes størrelsesfordelen er verdt skiftekostnaden (du får jo litt for kameraet du har om du ville selge det). E-PL1 er et slikt kamera som man kan ha hengende rundt halsen japansk-turist-på-70-tallet-style.

Forresten kikket jeg på sidene deres, og jeg må si det gjør meg godt fornøyd at det finnes positive mennesker som dere som gjør denslags ting. Det er nok temmelig mange av oss som har noe å lære av det der. Håper dere får en fantastisk reise!

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig enig i at vidvinkel er mer givende enn tele på en slik reise. På en ferie vil man gjerne dokumentere steder og mennesker og miljøet rundt seg, mens telefoto for meg handler om å vise motiver eller hendelser som man ellers ikke kan komme innpå. Vidvinkelobjektiv er gjerne mer reisevennlig også.

Når det gjaldt bytting fra 450D til et mindre kamera måtte det vært ene og alene for størrelsens skyld. Det er ingenting i veien 450D, og det er ikke digert heller. Som reiseutstyr ville jeg nok heller hatt E-PL1 med 14-42, 20/1.7 og 9-18 fremfor 450D med 18-55, 28/1.8 og 10-22. Filming er da en ren bonus. Et slikt sett vil koste 4500 + 4000 + 5100 = 13600, så det er jo ikke bare bare, men det vil være et veldig kompakt og komplett sett. Samtidig vil man nok komme langt med bare 14-42, som med E-PL1 koster 4500 på lefdal. Jeg synes du burde ta en tur og se på E-PL1 og se om du synes størrelsesfordelen er verdt skiftekostnaden (du får jo litt for kameraet du har om du ville selge det). E-PL1 er et slikt kamera som man kan ha hengende rundt halsen japansk-turist-på-70-tallet-style.

Forresten kikket jeg på sidene deres, og jeg må si det gjør meg godt fornøyd at det finnes positive mennesker som dere som gjør denslags ting. Det er nok temmelig mange av oss som har noe å lære av det der. Håper dere får en fantastisk reise!

For å begynne med slutten først: Vi håper også at vi får en fin reise og at vi opplever mye som vi kan ha som minner for resten av livet. Vi vet det er mange som drømmer om det vi gjør nå men som desverre ikke tør gjennomføre det. Til de vil jeg si....hopp i det og opplev drømmen.

Vi hadde første prøvepakking i går og det innlegget kan lese på bloggen vår (Bloggen vår). Vi har vært flinke på vekt og volum og har foreløpig grei plass og 450D fikk plass. Hvis vi ender opp med å reise med dette kameraet så må vi bytte linse som dekker større spenn enn det som følger med som standard.

Men har lest litt om E-PL1 og det virker utrolig bra ut og skal stikke innom Lefdal for å se og kjenne på det. Er litt usikker på å drasse med på mange linser. Vil heller har 1 linse som dekker stt større spenn. Har enda ikke lagt vekk Canon G11 heller da. Min bror har dette og er fornøyd med det.

Hvem vil ikke se ut som en "japansk-turist-på-70-tallet-style".....hehe

Men skal se på kameraet i løpet av 1-2 dager og da finner jeg ut om dette er noe som kan være aktuelt. Vet jeg kan få noe for kameraet jeg har i dag men sliter litt med å selge det når det er så kort tid før vi reiser.

Men takk for flott innlegg!

Endret av M-WaWe
Lenke til kommentar

Hei, du tar til deg mange råd, og det er bra. Du overser dog det aller viktigste. Kompetanse. Ta et fotokurs. Det tar ikke plass i sekken, men det gjør at mulighetene med lite utstyr blir langt større. Jeg er enig i deres valg om å bare ha et objektiv. For fotoentusiaster, vil flere objektiver gi en fordel. Jeg tror dog at dere ikke vil ta dere tid til å bytte optikk, slik at det ofte blir å knipse bilde, og gå videre. Da er en superzoom praktisk. Det finner du hos den lokale forhandleren din, som Japan Photo. Mitt råd blir derfor å kjøpe et superzoomobjektiv, og ta et fotokurs. Målet med pakkingen deres, er å pakke så lett som mulig, så om du kan fjerne ting fra sekken mot å ha kompetanse i hodet, er det valget du bør ta.

Lenke til kommentar

Du har et godt kamera, ingen vits å kjøpe noe nytt.

Dra innom Japanphoto å få hjelp der. Vet ikke om denne boken er noe bra, men den hjelper deg sikkert.

Bruk 450D og heller kjøp et objektiv som har god vidvinkel og tele.

Canon EF-S 15-85mm er anbefalt. Den koster 5500kr. hos JP evt. 4500kr. hos B&HPhoto i New York.

Husk å kjøp motlysblender, ikke la butikken prakke på deg UV-filter.

Canon 430EXII blits. 2070kr. hos JP evt. 1800kr. hos B&Hphoto.

Kjøp med en dome diffuser og rett blitsen mot taket, veggen bak eller til høyre/venstre.

Batterier:

Kjøp ekstra batteri til Canon 450D. Husk å ta med laderen :) Slike batterier er mye billigere hos B&H i NY.

Kjøp Sanyo Eneloop batterier til blits etc.

BH har 8stk. Eneloop til 160-170kr.

Speilrefleks tips på http://kelbytv.com/dtowntv/

Blir Canon 15-85mm for dyr kan du vurdere Sigma 17-70mm f/2,8-4 OS HSM

Du slipper ekstra utgifter med motlysblender og den er litt mer lyssterk. Jeg har hatt forrige versjon og jeg var meget fornøyd med den.

GOD TUR :)

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk det kan være et poengt å ha UV-filter her. Det vil gjøre vondt verre ved fall etc., men det kan fjernes hvis det blir skitt e.l. på det. Jeg var dum nok til å pusse solbrillene med objektivkluten, og dette belegget la seg på objektivet. Det var ikke mulig å fjerne med ren fille. Derfor må en passe på fett og andre spesielle ting som kan havne på objektivet. Vanligvis ikke et problem, fordi man kan gjøre det rent i nærområde. Det er ikke alltid mulig på en reise rundt jorden.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk det kan være et poengt å ha UV-filter her. Det vil gjøre vondt verre ved fall etc., men det kan fjernes hvis det blir skitt e.l. på det. Jeg var dum nok til å pusse solbrillene med objektivkluten, og dette belegget la seg på objektivet. Det var ikke mulig å fjerne med ren fille. Derfor må en passe på fett og andre spesielle ting som kan havne på objektivet. Vanligvis ikke et problem, fordi man kan gjøre det rent i nærområde. Det er ikke alltid mulig på en reise rundt jorden.

I beg to differ. Bruk ren sprit.

Lenke til kommentar

Du har et godt kamera, ingen vits å kjøpe noe nytt.

Dra innom Japanphoto å få hjelp der. Vet ikke om denne boken er noe bra, men den hjelper deg sikkert.

Bruk 450D og heller kjøp et objektiv som har god vidvinkel og tele.

Canon EF-S 15-85mm er anbefalt. Den koster 5500kr. hos JP evt. 4500kr. hos B&HPhoto i New York.

Husk å kjøp motlysblender, ikke la butikken prakke på deg UV-filter.

Canon 430EXII blits. 2070kr. hos JP evt. 1800kr. hos B&Hphoto.

Kjøp med en dome diffuser og rett blitsen mot taket, veggen bak eller til høyre/venstre.

Batterier:

Kjøp ekstra batteri til Canon 450D. Husk å ta med laderen :) Slike batterier er mye billigere hos B&H i NY.

Kjøp Sanyo Eneloop batterier til blits etc.

BH har 8stk. Eneloop til 160-170kr.

Speilrefleks tips på http://kelbytv.com/dtowntv/

Blir Canon 15-85mm for dyr kan du vurdere Sigma 17-70mm f/2,8-4 OS HSM

Du slipper ekstra utgifter med motlysblender og den er litt mer lyssterk. Jeg har hatt forrige versjon og jeg var meget fornøyd med den.

GOD TUR :)

Her var det mange gode tips og den boken til eos kamera var jeg ikke klar over. Skal garantert ta meg en tur og se om de har den i butikken i Sandnes.

Har sett på 15-85mm linse før men har også sett på 24-105mm F4L IS. Den siste er ganske dyr men skal være bra såvidt jeg har hørt. Det artige når jeg leser tråden her er at jeg finner ut hvor LITE jeg kan om kamera og ikke minst utstyr. Er mye som jeg ikke vet noe om...hehe

Men jeg synes det er utrolig morsomt og lese og tar til meg så mye jeg kan.

Ser også at vi kan spare penger i New York. Dumt vi ikke reiser andre veien med bangkk først for der er prisene enda billigere :-)

Takk for bra innlegg!!

Lenke til kommentar

Du tar nok veldig feil om du tror prisene på kamerautstyr er lavere i Bangkok enn i New York. Slik er det ikke, tvert i mot. USA har nok stort sett de laveste prisene på kamerautstyr uansett hvor ellers i verden du sammenlikner med. Kanskje med unntak av "gråmarkedet" i Hong Kong samt i Sør-Korea (siden vekslingskursen mot Koreanske Won er relativt gunstige for tiden), her kan man av og til gjøre noen virkelige kupp. Slik er det imidlertid ikke i Bangkok - eller noe annet sted i Thailand for den saks skyld.

Det er heller ikke spesielt billig i Kina, og i Japan så er det aller meste dyrt. Fordi et land regnes som et "lavkostland" (slik som Thailand) så er det som regel helt motsatt for "luksusvarer" som dyrt kamerautstyr.

Lenke til kommentar

Jeg ser at TS har 2 tåder med samme tema.

Jeg vet ikke om TS leser begge, så jeg tillater meg å gjenta.

Dere får jaggu nok å dra på i et år(!). Dere vil gjøre livet og reisen enklere og triveligere for dere selv om dere krymper bagasjen.

Det er slitsomt å dra på en tung sekk, og tungvindt å pakke opp/ned en sekk som er proppfull.

Reis så lett dere kan, og ha rom i sekken til å handle litt småting underveis.

Send souvernirer hjem etterhvert.

Dere virker ikke å være veldig interessert i fotografering og etterbehandling av bildene. Da er et DSLR 'overkill'.

Dere vil få mer interessante bilder med et lite og enklere kamera som dere alltid kan ha tilgjengelig, enn med et mer avansert kamera som ligger i sekken og som dere knapt kan utnytte mulighetene til.

-Selg DSLR'n deres, den blir ikke mer verd i løpet av året dere er borte.

(Om dere tar den med, blir den et ork å dra på i et år(!), og den vil for det meste bli liggende i sekken eller på hotellrommet.)

-Kameraet skal IKKE ligge i sekken. Da blir ingen bilder laget.

Ta med dere 2 små kameraer som dere alltid kan ha lett tilgjengelige, og som er enkle å bruke.

-Fortrinnsvis 2 ulike lommekameraer som utfyller hverandre og bruker samme batteri, lader og minnekort.

Godt lommekamera til undervannsbruk:

-Canon PowerShot D10

http://produkt.akam....83&cat_id=6

Test: http://www.akam.no/a...c_dmc_ft1/70715

Meget godt lommekamera med mulighet for full manuell kontroll:

-Canon PowerShot S90 (omtrent lik G11 i en mindre kropp)

http://produkt.akam....22&cat_id=6

Test: http://www.dpreview....ns90/page19.asp

Disse kameraene bruker begge samme Batteri (NB-6L), samme Lader og samme Minnekort (SD).

Oppsummering, mitt tips:

-Pakk så lett dere kan, og ha ekstra plass i sekken (>10%).

-Ta med 2 ulike lommekameraer (Canon D10 + S90) som utfyller hverandre og som dere alltid kan ha lett tilgjengelige, som er enkle å bruke, og som bruker samme batteri, lader og minne.

-Ta med en (1) batterilader.

-Ta med ekstra batterier: http://www.mytrendyp...-ixy-9167p.html

-Ta med tilstrekkelig minnekort for et par mnd. og kjøp flere etter behov underveis.

God tur!

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

...

Støtter den. Jeg hadde ikke sett den andre tråden.

Det blir både billigere og enklere å kvitte seg med 450D'en og heller gå for de to som w.w.w. anbefaler.

En slik lader tar ikke stor plass, jeg ville tatt med begge og kjøpt 2-3 ekstra batterier.

S90 kan du og kona ha, mens D10'en ungene leke seg med.

Lenke til kommentar

Den andre tråden er her:

http://www.diskusjon...entry15788565

Om TS har tenkt å ta med videokamera; tenk en gang til.

Lommekameraene gir helt ok videokvalitet til 'husbruk', og god videokvalitet til å vise på bloggen deres.

Dere kan nesten ikke stresse bagasjestørrelsen nok før avreise.

Dere kommer til å kjøpe ting underveis, og dere vil ikke alltid ha mulighet til å pakke perfekt. Spar litt plass i sekkene.

Ta med En (1) lader. Dere kan ta med ganske mange ekstra batterier (4-6-?) for volumet av en ekstra lader m/kabel.

(Det er kanskje en grei jobb for barna å sørge for at batteriene lades mens de gjør lekser ved pc'n?)

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...