M-WaWe Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hei, Har opprettet en tråd i kompaktkamera forumet om vanntett lite kamera. Grunnen til at jeg oppretter en tråd her er at vi enda ikke har funnet ut hvilket kamera vi bør har som hovedkamera. Vi er en familie på 4 som skal reise rundt jorden i ett helt år og kamera er viktig med tanke på at det er de som tar bilder av minnene som vi skal ha resten av livet. Vi har begrenset plass og må også passe på vekten slik at ikke baggasje osv blir for tungt. Alikevel så må vi også tenke på at kamera er såpass bra at bildene blir veldig gode. Vi er egentlig helt åpne når det gjelder kamera. Vi har i dag ett Canon 450D som vi eventuelt kan ta med på turen, men er ikke 100% fornøyde med bildene alltid. Spesielt i sollys. Vi har også kikket på Canon Powershot G11 som ikke er speilrefleks men vi har en forståelse at det er det nærmeste vi kommer speilrefleks men som er ett kompaktkamer. Vi skal følge sommeren under hele reisen vår og se gjerne våre sider www.rundtjorden.no for detaljer om reisen vår. Håper noen her kan komme med gode tips til oss slik at vi har bra utstyr og fine bilder :-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hva er det dere ikke er fornøyd med bildene i sol-lys, blir de for lyse? Andre ting? Hvis jeg skulle dratt på en slik tur, så hadde jeg tatt med en speilrefleks. 450D er like god som noen. Men jeg ville spandert på meg et sett med kompakte gode objektiver. EF-S 15-85mm og EF-S 55-250mm er kompakte og optisk gode objektiver som dekker et vidt område. Samtidig så ville jeg satt meg ned og lært meg å bruke kameraet godt, slik at jeg kunne kompensere for forskjellige lysforhold. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hvis du ikke synes størrelsen på 450D er for stor har du et ypperlig kamera der,og objektivene som tomsi nevner vil gi deg et fullgodt spekter.Kanskje en blits i tillegg for inne-bildene. For og få de virkelige god bildene burde man lære seg et minimum av kunnskaper,da et speilrefleks er et avansert verktøy,hvis ikke er nok et godt kompaktkamera veien og gå. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Samtidig så ville jeg satt meg ned og lært meg å bruke kameraet godt, slik at jeg kunne kompensere for forskjellige lysforhold. ...og husk solblender og dropp eventuelt UV-filter-tull. Lenke til kommentar
Spillmer Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Eg veit ikkje kor avansert camera dere trenger Men eg skulle ønske at alle hadde en god camera mobil :)Slik kan alle ta bilde. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Eg veit ikkje kor avansert camera dere trenger Men eg skulle ønske at alle hadde en god camera mobil :)Slik kan alle ta bilde. Samme hvor godt et mobilkamera blir kan det ikke konkurrere med dedikerte kameraer,sensoren er alt for liten til å kunne gi all informasjon et kvalitets-bilde trenger. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Men eg skulle ønske at alle hadde en god camera mobil Da må noen lage en først. Lenke til kommentar
nie Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hva er det dere ikke er fornøyd med bildene i sol-lys, blir de for lyse? Andre ting? Hvis jeg skulle dratt på en slik tur, så hadde jeg tatt med en speilrefleks. 450D er like god som noen. Men jeg ville spandert på meg et sett med kompakte gode objektiver. EF-S 15-85mm og EF-S 55-250mm er kompakte og optisk gode objektiver som dekker et vidt område. Samtidig så ville jeg satt meg ned og lært meg å bruke kameraet godt, slik at jeg kunne kompensere for forskjellige lysforhold. Enig i det meste. Eneste justering jeg ville gjort var å bytte ut 55-250 med et lyssterkt fast-objektiv. Hvilket får Canon-folket tipse om, men det skrives vel mye bra om Canons 35/2,0. Til mitt bruk på en slik reise ville jeg være tilfreds med 85mm som største brennvidde på crop-kamera og jeg ville heller hatt muligheten til god lysstyrke enn brennvidde > 85mm. Tror jeg ville begrenset meg til to objektiver og da ville telezoomen ryke ut for min del. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hva med Olympus Pen? Slett ingen dårlig ide - jeg sendte nettopp datteren til sjefen avgårde med en E-PL2 til Sør Afrika i 3 måneder. Imidlertid ser jeg ingen grunn til å erstatte Canonen på tross av en litt funky lysmåler. Det er bare å lære seg å bruke den. Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 Hva er det dere ikke er fornøyd med bildene i sol-lys, blir de for lyse? Andre ting? Hvis jeg skulle dratt på en slik tur, så hadde jeg tatt med en speilrefleks. 450D er like god som noen. Men jeg ville spandert på meg et sett med kompakte gode objektiver. EF-S 15-85mm og EF-S 55-250mm er kompakte og optisk gode objektiver som dekker et vidt område. Samtidig så ville jeg satt meg ned og lært meg å bruke kameraet godt, slik at jeg kunne kompensere for forskjellige lysforhold. Jeg skal ikke lyve på meg noe jeg ikke kan og innrømmer gjerne at jeg ikke kan nok om mitt Canon 450D. Det blir brukt på automatiske innstillinger som er ferdig programert. Har ikke tid eller nok forståelse nok på hvordan dette virker i praksis. Skulle så gjerne ha hatt ett kurs i dette før vi reiste men er ingen som driver med slikt. Er så mye enklere når folk viser det i praksis enn å sette meg ned å lese om noe jeg ikke forstår eller har tid til. 450D er sikkert ett meget bra kamera men på auto innstillinger så merker vi at kamera sliter i sollys og spesielt med sol litt imot oss. Er også ofte vi tar bilder inne og ute hvor vi får temmelig dårlige bilder, men løser dette ved å ta mange bilder og forflytter oss slik at vi får mange vinkler og lys settinger. Vi er 4 stk som skal reise og alt for 1 år skal ned i en Bergans 95 liter sekk og en 75 liter sekk. Så da sier det seg selv at vi bør tenke på volum og vekt og da må vi begrense en del ting. Det er derfor vi også vurderer Canon G11 som ikke tar så mye plass. Vet dette ikke er like bra som speilrefleks, men vi skal tross alt bære det med oss. Anternativet er jo å bytte ut eksisterende linse som ble levert med kamera og kjøpe en ny som dekker ett stort område. Det var noen tanker om dette :-) Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 Hva med Olympus Pen? Slett ingen dårlig ide - jeg sendte nettopp datteren til sjefen avgårde med en E-PL2 til Sør Afrika i 3 måneder. Imidlertid ser jeg ingen grunn til å erstatte Canonen på tross av en litt funky lysmåler. Det er bare å lære seg å bruke den. Var inne og så på Olympus Pen E-PL1 på Olympus sine sider og kamera så jo greit ut det. Er litt usikker på hvor bra dette er med justering av biulder direkte på kamera. Tror jeg må lese noen tester før jeg gjør meg opp en mening. Plassmessig så er jo dette kamera bra for oss, men om det er bedre en Canon G11 er jeg usikker på. Finner nok ut av det etter å ha lest noen tester. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Var inne og så på Olympus Pen E-PL1 på Olympus sine sider og kamera så jo greit ut det. Er litt usikker på hvor bra dette er med justering av biulder direkte på kamera. Tror jeg må lese noen tester før jeg gjør meg opp en mening. Plassmessig så er jo dette kamera bra for oss, men om det er bedre en Canon G11 er jeg usikker på. Finner nok ut av det etter å ha lest noen tester. E-PL1 er i en ganske annen liga enn G11. Om du vil se på de faktiske forskjellene i bildekvalitet på forskjellige kameraer kan du bruke denne: http://www.dpreview.com/reviews/SonyNex5Nex3/page16.asp og velge kameraene du er interessert i med nedtrekksboksene. Trykke rundt på oversiktsbildet for å velge hva du skal se i zoomboksene. Husk på å få riktig ISO-følsomhet når du skifter mellom de forskjellige kameraene. Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Var inne og så på Olympus Pen E-PL1 på Olympus sine sider og kamera så jo greit ut det. Er litt usikker på hvor bra dette er med justering av biulder direkte på kamera. Tror jeg må lese noen tester før jeg gjør meg opp en mening. Plassmessig så er jo dette kamera bra for oss, men om det er bedre en Canon G11 er jeg usikker på. Finner nok ut av det etter å ha lest noen tester. E-PL1 er i en ganske annen liga enn G11. Om du vil se på de faktiske forskjellene i bildekvalitet på forskjellige kameraer kan du bruke denne: http://www.dpreview.com/reviews/SonyNex5Nex3/page16.asp og velge kameraene du er interessert i med nedtrekksboksene. Trykke rundt på oversiktsbildet for å velge hva du skal se i zoomboksene. Husk på å få riktig ISO-følsomhet når du skifter mellom de forskjellige kameraene. Utifra bildene du viser til så ser jo bildene fra Olympus mye bedre enn Canon G11. Ser også at det kan kjøpes ekstra linser og sette på kamera. Grei mulighet. Må si jeg er litt skeptisk til Olymous men det er fordi jeg hadde ett Olympus kamera for mange mange år siden og det ga bilder ymse kvalitet. Nå har det jo skjedd mye på de åra da så for alt jeg vet så kunne kanskje dette kameraet være noe for oss :-) Størrelsen på kameraet var jo heller ikke værst :-) Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hei! Jeg ville prioritert et fotokurs, var jeg deg. Du kan rett og slett ikke regne med å ta konsekvent gode bilder dersom du ikke kan bruke kamera på annet enn automatikk. Det er mange situasjoner der automatikken ikke helt strekker til. Du nevner to slike tilfeller selv: situasjoner med lite lys, eller situasjoner med motlys. Hadde du lært deg å bruke kamera skikkelig, hadde du visst litt mer om hvordan du kunne løse dette. Tror ikke du kommer noe videre dersom du kjøper Olympus eller et annet micro four thirds-kamera heller. (du vil riktignok spare litt vekt og plass) Mitt råd er å ta deg et fotokurs. Prioriter det! Ellers så ville jeg tatt med EOS 450D-kameraet. Kjøp gjerne en vidvinkel (f.eks. en 10-24mm, veldig anvendelig). Vidvinkler er gode til landskapsbilder og til situasjoner med lite plass, f.eks. om bord på en båt. Utenom det trenger du kanskje bare kit-optikken (objektivet som fulgte med kameraet). Det er vanligvis en 18-55mm. Da har du en fin pakke. Ulempen med kit-optikk er nok at du ikke får allverdens teleeffekt. Så hvis du vil komme nærmere på ting som er langt unna, ville jeg kanskje kjøpt en lett telezoom i tillegg. Canon har en god 55-200mm som ikke koster skjorta. Et annet alternativ er en pakke med f.eks. et olympus PEN kamera med standardobjektiv (14-42mm) og en telezoom (40-150mm). Da mister du vidvinkelen, men får til gjengjeld en meget kompakt og god pakke med finfin telezoom. Thorstein Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Her spriker rådene som en neve med hesjestaur tkorsvold har en del interessante innspill, som jeg kan tenke meg å ta tak i. Fotokurs er alltid fornuftig, men jeg vet ikke om det passer med tidsplanen til trådstarter. Ettersom jeg har opparbeidet meg en del erfaring på Canon og Olympus, så kan jeg med hånden på hjertet si at det er forskjell på automatikk-implementasjonen. Med Canon, så må man ta kontrollen selv, i full auto og med jpeg så har resultatene alltid vært skuffende. Mulig at det har blitt bedre med årene, men mine korte øyeblikk med 500D, 50D, 7D og 5D Mk II tyder ikke på det. Men når det gjelder Olympus, så er det en ting de får til, og det er en auto-modus som fungerer greit for de som ikke har tid eller ønske om å klå på ting. JPEG kvaliteten er også meget god - såpass god at man diskuterer JPEG kontra RAW på Olympus-dedikerte forum, ikke Crop kontra FF ... Så en Pen E-PL1 tror jeg er et velegnet kamera til det bruket trådstarter ser for seg. Ihvertfall hvis h*n ikke ønsker å bruke mye tid på å sette seg inn i bruk av kamera. Når det gjelder motlys-sitasjoner, så kan det løses ved å bruke opplettnings-blits. Selv de mindre modellene vil gjøre en god jobb der. Når det gjelder brennvidder, så har vi alle våre favoritter. Grunnen til at jeg anbefalte å oppgradere til en EF-S 15-85mm, er at den er vid nok i de fleste situasjoner, og samtidig lang nok i de fleste situasjoner. Jeg selv har reist på ferie med Sigma's 17-70mm på Canon og den dekket 90% av bildene jeg tok. 9.5% ble tatt med en 35mm f/2 og resten med en 70-300mm. Ingen av bildene fra 70-300mm var av typen som jeg måtte ha. Ulempen med en Pen E-PL1 er at der bør trådstarter satse på flere objektiver, 14-42mm og 40-150mm da 42mm ikke er langt nok. 14mm kan også bli litt trangt for enkelte. Men det avhenger av brukeren. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Skal du ha med deg et lett og bra speilrefleks er det ikke noe hensikt å bytte ut 450D. Det tar meget bra bilder dersom du "gjør det rett". Men jeg er usikker på hva du konkret mener du ikke er fornøyd med angående bildene dine? Blir de i sollys for lyse, er det mer eller mindre standard med fabrikkoppsett som valg. På slike motiver bør man bruke eksponeringskompensasjon (EV) for å ikke få utbrente vasne høylys/bilder. Tar du mye bilder inne som krever blits er den innebygde kun å regne som en nødløsning. Du bør og ha som standard å justere litt på bildene etterpå i et bildeprogram, en liten runde der kan fikse mye. Typisk nok bør kontrasten justeres, og ofte og skarpheten en tanke. Dette gjelder de fleste digitale bilder og samme hva kameramerke/type/pris. Objektiver ville jeg kanskje valgt en enkel løsning som f.eks et 18-200 eller 18-270 (eller hva det er nå). Et slikt objektiv vil dekke utrolig mye, og neppe ofte blitt byttet ut med et annet. Selvsagt vil det kunne sies noe om lysstyrker og bildekvaliteter, men skal man begynne den runden blir man aldri ferdig og bare mer forvirra. Dog viktig: Kjøp et med IS (bildestabilisator)! Ved reise lett og fotografere universielt, er det enklest og mest praktisk etter min mening med et objektiv som dekker det meste. Det er antatt minner og inntrykk man samler på ved en slik tur, og ikke proff teknisk bildekvalitet, i såfall ville fotoutstyret blitt en rimelig tung (og kostbar) sak. Med en universell zoom er man alltid klar til å ta bildene, også de muligheter som dukker opp på sekunder. Der du har mer å hente enn kostbare tunge og mange objektiver, er å lære litt om å sette f.eks EV-verdi som knekker koden med skarpt sollys. Tor Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Jeg ville nok heller valgt å kjøpe et vidvinkelobjektiv til 450D i steden for å kjøpe et nytt kamera. Jeg tror, uten å ha testet, at de nevnte kameraene vil gi noe særlig bedre bilder i de situasjonene du nevner. Eller så er nok et fotokurs, eller noen timer ute med kamera og teste det ut en god ide. Som de fleste andre sier her er det kjekt å bli kjent med hvordan kamera fungerer og hvilke begrensninger det innehar. Uten å vite hvor dere har tenkt å reise (har ikke lest bloggen ennå, men kommer til å følge spent med i tiden fremover) ville jeg kanskje latt vær å ta med et teleobjektiv. Jeg har selv drasset på et teleobjektiv i 14 dager uten å sette det på kamera en eneste gang. edit: Det er noen feil på datoene i reiseruten din. Link til siden. Endret 9. juni 2010 av Panerai Lenke til kommentar
GSM Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Behold 450d'en og sett det aldri på auto igjen Du vil ha mer nytte av å lære deg å bruke det kameraet du har enn å kjøpe et nytt kamera du ikke kan bruke. Legg heller pengene i et par gode objektiv som anbefalt her. Personlig ville jeg gått for 2-3 objektiver som dekker et området fra vidvinkel til f.eks 200mm tele. Og et godt lyssterkt portrettobjektiv tillegg. også får jeg vel komme med noen konkrete eksempler også Normalzoom: https://prisguiden.no/produkt/2815 Canon 17-40L. Har dette selv. Anbefales på det varmeste. Portrett: https://prisguiden.no/produkt/92444 Sigma 50mm F1,4. svært godt portrettobjektiv med god pris. Tele: https://prisguiden.no/produkt/2829 Canon 70-200 F4. Meget bra rimelig objektiv om dere skal ta bilder av dyreliv osv. Ellers så kan det være kjekt med et ultravidvinkel objektiv. F.eks sigma 10-20. Har selv canon sin 10-22, men den er overhodet ikke verdt å betale 1,5x prisen av sigmaen for.. Da er Sigma 8-16mm er mer spennende alternativ. Sigma 10-20 https://prisguiden.no/produkt/36279 Canon 10-22 https://prisguiden.no/produkt/20231 Sigma 8-16 https://prisguiden.no/produkt/123899 Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Har dere tenkt å ha med videokamera også, eller er planen å filme med fotokamera? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå