Gå til innhold

[Løst] Switch på switch eller trekke 6 kabler ?


Anbefalte innlegg

Hva ville dere ha valgt, med tanke på adresser og annet krøll.

Serverrommet er bare 10meter fra stua, men det er 3 murvegger mellom.

 

I stua er det da ps3, blu-ray. popcorn osv i den enden.

 

Mellom internett og switch er det et modem og router.

 

Men skulle jeg egentlig ikke ha stacket routeren med brukabel bak og ikke bare fra port til port forran.

Når jeg tenker meg om så kommer vel ikke den i stua til å ha den inngangen bak da man må ha en liten og vifteløs en som for eks denne.

post-64596-1276003112,4596_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg har denne

454758.jpg

 

Så kan jeg kanskje kjøre en utgang til switchen på serverrom og en egen utgang til switchen i stua da routeren har 2 utganger uten om sin interne switch.

Så slipper jeg switch til switch.

 

Fint om noen med løsningen/som har testet kan gi løsning til iNeo også.

post-64596-1276004120,0381_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Har hatt noen dårlige erfaringer med switch på switch med tanke på wireless ,aksesspunkt, printserver osv , men siden kun 1 av tingene under tven skal på nett om gangen så regner jeg med at det går problemfritt.

 

Isåfall velger jeg den løsningen.

 

Tenkte også på at stackede switcher vil sees som 1 adresse / enhet og ikke 2, men kan vel neppe kjøpe så lang stackledning, og kan ikke ha 24p med vifte i stua.

Lenke til kommentar

Jeg hadde helt klart kjørt switch til switch med EN kabel igjennom veggen.

 

Jeg har kjørt switch på switch på switch hjemme i lang tid og det funker supert, så slipper man unna med å trekke en kabel til hvert sted man vil ha fler enheter.

 

Kan ikke forstå hvordan det skal lage problemer for wireless osv?

 

Det enkelste er ofte det beste er det noe som heter, og i dette tilfellet er det nok det også :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde fra før borret og brukt timer på å trekke 2 kabler gjennom veggen og nå er det ikke plass til flere uten å lage nye hull. Så nå er vel tiden inne til å sette en switch der.

Takker for svar.

 

Både PS3 folding-sending og Blu-ray-youtube/update fungerer samtidig så da regner jeg med at det fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Switch-switch er ok, router-switch er ok, men router-router skaper gjerne krøll.

Mange routere har innebygde switcher og mange tror disse funker på samme måte som en ren switch, kan det ha vært de du har hatt problemer med, War?

 

En standard switch skal ikke skape noe problemer med f.eks trådløst.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om jeg kobblet printerserver gjennom min netgear 24p ren switch eller i 3com-router-switchen som den har innebygget. Så det kan ha vært det ja.

 

På wireless er det motsatt igjen, rett i routerswitch så er alt ok, setter jeg den i random port i ren switch så fungerer den ikke.

 

Detfor kan man se at ikke alle ledningene går i den blå.

 

Har ikke satt opp noen adresser manuelt da det bygges om hver dag.

Alt er på auto.

post-64596-1276086700,7957_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg kun hatt 1 router, aktiv, resten fungerende som rene switcher.

Dette kan spare deg for mye hodebry og problemer når du skal utvide/endre nettverket senere.

 

Jeg satte opp ett lite nettverk med 2 routere en gang, det funket bra etter litt config, men når IP-telefon skulle på det samme nettet senere nektet alt å fungere.

Uten at jeg gadd å feilsøke så mye, så fjernet jeg en router, og plutselig ble alt mye bedre :)

Lenke til kommentar

Jeg ville satt den opp som router, den har jo routing-funksjonalitet.

Altså rød pil.

Dette gjør at du slipper en enhet i nettverket ditt, dette gjør at nettverket blir litt simplere og lettere :)

 

Men, det er jo ingen fasit på hvor den skal være...

 

At komplett drøyer er ikke rart, de jobber med hardware, ikke nettverks-design.

Support der jobber sikkert med å finne noen som faktisk klarer å gi ett fornuftig svar :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg har den som router idag, men 3com-folka maser på at det burde være en firewall siden de har noen routere til meg 60K $ osv.

De trur jeg er et firma av noe slag og spammer mailen med milliondollar-hardware de anbefaler for meg pga jeg registrerte routeren og skrev 11 isteden for 1 av den firewallen.

Dvs de trur jeg har 2750 brukere på nettet.

 

Da er denne tråden løst da, selv om løstknappen ikke fungerer.

Takker for svar.

 

Det ble denne

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Alle verdens bedriftslan er satt opp Switch til Switch. dvs. man har da en "Core" Switch som alle "Kant" switcher er koblet til, ingen grunnt il at det ikke funker bra på Hjemmenettet også.

 

Nb. PC-er, Servere og annet nettvek utstyr er da koblet til "Kant" switch-en.

 

Utfordring når du bruker for eksempel Altibox, tror at de bruker 2 VLAN, da må du bruke "Managed" switch som støtter VLAN, eller gå for den enkle versjonen, at buke 2 billige Switch-er. men de krever da 2 ledninger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...