Gå til innhold

Familie som skal reise rundt jorden - Hvilket vanntett kamera bør vi ha?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Vi er en familie på 4 som skal reise rundt jorden i ett helt år og avreise er satt til 2. juli 2010. Så vi begynner å nærme oss avreise og etter diskusjoner så fant vi ut at vi burde hatt ett kamera som er vanntett. Vi skal reise rundt ekvator og kun være i nærheten av strand og sjø. Siden vi reiser med barn så blir det naturligvis bilder av barna på stranden eller i sjøen. Se gjerne våre nettsider www.rundtjorden.no for mer info om turen.

Vi har sett på Olympus Tough-8010 som ett aktuelt kamera da dette er vanntett ned til 10 meter. Scorer greit i tester og virker lite nok. Vi skal også ha med ett større og bedre kamera, men der har vi heller ikke bestemt oss helt men vurderer Canon G11. Vi hadde lyst til å ta med speilrefleks kamera men tror det blir for stort å drasse med oss.

Men tilbake til vanntett lite kamera. Er det noen andre som kan være aktuelle for oss som kanskje gir enda bedre bilder eller er vanntett til 12 meter? Eller kanskje vi bør se på noe helt annet?

Håper noen her kan komme med tips til oss.

Endret av M-WaWe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen,

Vi er en familie på 4 som skal reise rundt jorden i ett helt år og avreise er satt til 2. juli 2010. Så vi begynner å nærme oss avreise og etter diskusjoner så fant vi ut at vi burde hatt ett kamera som er vanntett. Vi skal reise rundt ekvator og kun være i nærheten av strand og sjø. Siden vi reiser med barn så blir det naturligvis bilder av barna på stranden eller i sjøen. Se gjerne våre nettsider www.rundtjorden.no for mer info om turen.

Vi har sett på Olympus Tough-8010 som ett aktuelt kamera da dette er vanntett ned til 10 meter. Scorer greit i tester og virker lite nok. Vi skal også ha med ett større og bedre kamera, men der har vi heller ikke bestemt oss helt men vurderer Canon G11. Vi hadde lyst til å ta med speilrefleks kamera men tror det blir for stort å drasse med oss.

Men tilbake til vanntett lite kamera. Er det noen andre som kan være aktuelle for oss som kanskje gir enda bedre bilder eller er vanntett til 12 meter? Eller kanskje vi bør se på noe helt annet?

Håper noen her kan komme med tips til oss.

Kjøp nyeste nr av Lyd og bilde, de har test av vanntette kamera.

Lenke til kommentar

Anbefaler Canon Powershot D10. det vant også akam sin vantett test :)

https://prisguiden.no/produkt/108483

Tar gode bilder, og fungerer fint under vann.

G11 er et knall kamera, men det kan ikke bidra med så mye mer enn D10 at det er et poeng å kjøpe begge.. Med speilrefleks har man tross alt fordel med utskiftbar optikk. Dere vil nok ikke angre på å dra med en speilrefleks og et par gode objektiver når dere tross alt skal jorden rundt :)

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Anbefaler Canon Powershot D10. det vant også akam sin vantett test :)

https://prisguiden.no/produkt/108483

Tar gode bilder, og fungerer fint under vann.

G11 er et knall kamera, men det kan ikke bidra med så mye mer enn D10 at det er et poeng å kjøpe begge.. Med speilrefleks har man tross alt fordel med utskiftbar optikk. Dere vil nok ikke angre på å dra med en speilrefleks og et par gode objektiver når dere tross alt skal jorden rundt :)

Hei, har sett den testen men tviler på at dette kameraet kan tilby det vi trenger.

Da heller jeg heller mot Olympus Tough 8010.

Det er minner vi snakker om og da må vi ha skikkelig kamera. Tror det beste hadde vært å hatt med speilrefleks kamera, men det er veldig plasskrevende og med flere linser så belaster det vekten også en del.

Det er ikke lett å finne rett utstyr og samtidig ha lavt volum og vekt. Men er vi heldige så finner vi en løsning vi er fornøyde med.

Er det ingen flere som har noen gode tips eller råd her?

Vi setter pris på gode tilbakemeldinger. Så kom igjen!!!!

Lenke til kommentar

Jeg ville nok valgt Panasonic FT2 som "undervannskamera", fjorårsmodellen FT1 fikk veldig bra kritikker og det gjør FT2 også i denne testen.

Hvor stort poeng det er med en Canon G11 i tillegg kan diskuteres. G11 gir en del bedre bildekavlitet, spesielt i dårlig lys og det er også mulig å sette på ekstern blits. Selv Canons minste blits vil gi mye bedre blitsbilder enn den interne blitsen. På den annen side er teknologien på sensoren i FT2 og G11 ikke så forskjellige så dere kan ikke forvente de helt revolusjonerende forskjellene. Canon G11 har dessuten en svak videofunksjon med bare VGA video.

Problemet slik jeg ser det er at dere må pioritere hva som er viktig i det avanserte kameraet. Gitt begrenset plass (og muligens penger) kan dere få:

* Et OK superzoomkamera med mye zoom, for eksmpel Panasonic FZ38, Canon SX1 IS eller Fuji HS10.

* Et avansert kompakt, litt mindre, litt bedre bildekvalitet, men også litt mindre zoomområde enn et superzoom. Eksempel Canon G11, Panasonic LX3.

* Et systemkamera som Panasonic G2, Olympus Pen eller Samsung NX10. Det blir litt større igjen, selv med bare en 3x normalzoom. Bildekvaliteten blir imidlertid en god del bedre, og det er mulig å kjøpe en telezoom som ikke blir fryktelig stor i tillegg, eller en standardzoom med større zoomområde.

Min favoritt ville nok vært Panasonic GH1 med 14-140mm, men den er nok litt større og dyrere enn dere egentlig ønsker dere. Et annet interessant alterantiv er Olympus E-Pl1 eller E-P2 med Olympus 14-150mm zoom, men dette har jeg ikke sett i virkeligheten ennå. Denne zoomen begynner imidlertid å dukke opp i butikkene og er det mest kompakte superzoomobjektivet jeg har sett så langt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Dere har jaggu nok å dra på, og dere virker ikke å være veldig interessert i fotografering.

-Selg DSLR'n deres, den blir ikke mer verd i løpet av året dere er borte.

(Om dere tar den med, blir den et ork å dra på, og den vil for det meste bli liggende i sekken eller på hotellrommet.)

Ta med dere 2 små kameraer som dere alltid kan ha lett tilgjengelige, og som er enkle å bruke.

-Kameraet skal IKKE ligge i sekken. Da blir ingen bilder laget.

Kjøp 2 kompaktkameraer som bruker samme batteri, lader og minnekort.

Godt lommekamera til undervannsbruk:

Canon PowerShot D10

https://prisguiden.no/product.php?productId=108483&cat_id=6" class=

Meget godt lommekamera med mulighet for manuell kontroll:

Canon PowerShot S90 (omtrent lik G11 i en mindre kropp)

http://produkt.akam....22&cat_id=6

Disse kameraene bruker samme batteri, lader og minne.

Ekstra batterier: http://www.mytrendyp...-ixy-9167p.html

Oppsummering, mitt tips:

-To ulike kameraer (Canon D10 + S90)

-En (1) lader

-Ekstra batterier

-Tilstrekkelig minne (kjøp mer etter behov)

God tur!

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Hei, har sett den testen men tviler på at dette kameraet kan tilby det vi trenger.

Da heller jeg heller mot Olympus Tough 8010.

Om det er bildekvalitet du tenker på da så kan jeg garantere at Olympus kameraet ikke har noen fortrinn der. Begge kameraene har de samme begrensninger.. Manglende lysstyrke under vann osv. De 2 ekstra megapixlene på olympusen har ingen praktisk betydning. Har vært borti en del av olympus sine vantett modeller da min søster var aktiv stuper og tok en del bilder i den forbindelse, og ingen av de eldre modellene har vært spesielt overbevisende, og de fleste har til slutt tatt kvelden pga lekkasjer rundt batteridekselet. Og skal man tro en kamerat av meg på kamera verksted er ikke olympus sine vantett kameraer noe man har lyst på..

Det med lekkasjer gjelder forsåvidt uansett vilket vantett kompakt kamera dere velger.. Om man ikke er påpasselig når man åpner og lukker batteriluken risikerer man at det kommer rusk og dritt på pakningen noe som vil føre til lekkasje. Alt som skal til er et hårstrå eller et sandkorn. Det samme gjelder med undervannshus.

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...