H2H Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Da har jeg lagt til Skjerm og venter nå bare på at skattepengene faktiskt skal dukke opp på kontoen... Noen som vet når? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) F.eks. kan du se på ASUS Rampage III Extreme; et high-end hovedkort for socket 1366. Hvis du ser på hvilken type RAM dette støtter vil du finne " 6 x DIMM, Max. 24 GB, DDR3 2200(O.C.)/2133(O.C.)/2000(O.C.)/1800(O.C.)/1600/1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory" her står da tydelig og klart 1600 i non OC på Crosshair IV Formula så står det kun 1333/1066 i non OC Dominators eller Dominator-GT's noe som betyr at Corsair garanterer at du kan "overklokke"/"kjøre" dem på disse hastighetene. der ligger hele cluet ja... når du kjøper 1333/1066 så kan du overklokke de til 1600/1800/2000 og Crosshair IV Formula vil da støtte de hastighetene. men de støtter ikke originale 1600mhz brikker Det er ikke så vanskelig vettu. det er stor forskjell på Rampage III extreme og Crosshair IV Formula.... CLx systemet har jeg ikke satt meg inn i så der skal jeg ikke si noe.... Han skal ha noe som holder framover i tid og da er det lurt med 8gb pga 4gb er minimum for gamere og 2gb er minimum for surfere den dag i dag. hva tror du om et par år når windows 8 er lansert??? tenk litt framover i tid. ikke bare den dag i dag.. http://www.xbitlabs....ay/2gb-ram.html Well, it's high time we summed up the results of our today's discussion. 1GB of RAM will be enough for almost any mainstream system. However, high-performance systems have to get 2GB of RAM. Gamers feel the need for this amount of system memory more than anybody else, if they want to be able to play the latest games with the high-quality image settings. Moreover, 2GB of RAM or even more than that will be very handy for professionals working in "heavy" applications processing large amounts of data. 2GB of RAM: Do We Really Need That Much? (page 11) [02/02/2006 11:23 AM | Memory]by Ilya Gavrichenkov legg godt merke til datoen det er skrevet.... i dag er 2gb for vanlig og 4gb for gamere minimum.... hva tror du om et par år??? Trådstarter: her ser du selv at ram øker fort og det å ha 8gb er veldig smart. du kan kjøpe 2x4gb om du vil slik at du ikke fyller opp slottene slik at det blir bedre for overklokking som han over sier men jeg har ingen tro på at det spiller så veldig mye rolle... skatte pengene kommer rundt den 20ende i denne mnd Endret 9. juni 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Hvor mange ganger må jeg forklare dette? Jeg har jo sagt klart og tydelig at det er forskjell på X58 (Rampage III Extreme) og AM3 (Crosshair IV Formula). Hvis du kjøper 1333 mhz RAM brikker kjører de uansett ikke på 1333 mhz når du får de. Det jeg mente med å dra inn Rampage III Extreme var: Tror du virkelig at dette high-end hovedkortet ikke kan kjøre 2000 mhz out of the box? Ikke prøv å motsi meg på dette er du snill, du graver deg bare lengre og lengre ned. Du har ikke behov for 4 gb RAM nå, får du behov for det senere vil det være mye mer prisgunstig å legge til det da. Du vil uansett ikke få noen som helst ytelse i spill av de 1000 kronene du bruker på 4 gb ekstra. Kjøp heller 4, raske GB med RAM og call it a day. DrHawkins. Det du viser til er at RAM-mengden har økt i løpet av årene. Hvis han kjøper 4 gb RAM nå og finner ut at han trenger mer RAM senere (sannsynligvis ikke (kommer fra en som har gått fra 8 - 4 gb)), er det bare legge til/bytte ut. Jeg ville også vurdert et Intel System Endret 9. juni 2010 av Reactions Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) det at du i det hele tatt motsier tester som er gjort ved dette (det er flere sider i den artikkelen jeg la ut) viser veldig mye om deg. en gamer har brukt for 4gb ram fulle ut. jeg bruker 2gb as we speak uten noe 3ds eller noe annet oppe. bare rein oppstart og firefox.. et spill krever alt fra 1 til 2 gb ram i dag og det er nødvendig som faen med en god mengde ram. i en gamer maskin vil han aldri merke forskjell på 1333mhz og 1600mhz uansett. det aller smarteste er å kjøpe 8gb 1333mhz og clocke de isåfall om det så er så nøye. man trenger ikke å clocke de i det hele tatt da 1333mhz ram er veldig mye raskere enn andre ting i systemet Du snakker med en som har gått fra 4 til 8 gb og jeg har for lite ram når jeg bruker 3ds max. derfor har jeg nå 24gb ram 1333mhz i den nye som snart kommer opp å kjører... Sjekk ut dette for crysis som nå begynner å bli gammalt: Minimum System Requirements - Processor: Athlon 64 3000+/Intel 2.8ghz - RAM: 768Mb/1Gb on Windows Vista - Video Memory: NVIDIA 6800 256MB - Only supplied on DVD?: Yes - Hard Drive Space: 6GB - Operating System: Windows XP / Windows Vista - DirectX Version: DX9.0c / DX10 Recommended System Requirements - Processor: Dual-core CPU (Athlon X2/Pentium D) - RAM: 2GB - Video Memory: NVIDIA 8800 - Hard Drive Space: 6GB da når jeg bruker 2gb bare på os og småprogs som skype,msn og drivere og slike ting så har han 2gb required her. hvor mye har han da igjen? hvo tror du crysis 2 krever som ikke er så altfor langt unna???? han her er en gamer som skal ha pc for noen år. da er det ikke vits med 2000mhz. det er mye større vits med 8gb 1333mhz.... Tenk deg om for god sake... når det kommer til HK så nei jeg tror ikke formula kortet klarer 200mhz stock brikker fordi da hadde det stått på alle nettbutikkene og det hadde ikke stått OC på hjemmesida til asus. Du har tydeligvis ikke så mye peiling som du tror du har. nå har jeg vist deg 2 ordentlige faste kilder på at 4gb ar absolutte minimum for en gamer den dag i dag og hvis han skal ha noe som holder videre så er 8gb nødvendig. før du sier et eneste ord til så vil jeg ha kilder på noe anderledes. du snakker kun påstander og bullshit uten å vite hva du snakker om engang EDIT: la til et bilde: -> sjekk ut dette <-.... ligger ovenfor crysis requirements Endret 9. juni 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Alle minnebrikker som skal kjøre 2000mhz rett ut av boksen eller ei er uansett overklokka, det er derfor det står 2000(O.C) fordi det støtter 2000mhz, 1600mhz, eller hva nå enn det skulle passe deg. Og, les her du Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Alle minnebrikker som skal kjøre 2000mhz rett ut av boksen eller ei er uansett overklokka, det er derfor det står 2000(O.C) fordi det støtter 2000mhz, 1600mhz, eller hva nå enn det skulle passe deg. Og, les her du jeg har egentlig sakt det allerede: ok den er grei. du skal få den.. men forklar hvorfor det står O.C i de frekvensene da og at det kun står de frekvensene på asus si hjemmeside hvorfor det står i oc har du egentlig forklart der men gi meg svar på det andre spørsmålet så skal jeg holde kjeft... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hvorfor det ikke står på nettbutikkene mener du? Fordi det støtter 1333mhz og lavere uten å forandre på noe. Og at nettbutikkene er sløve.. newegg skriver at det støtter 1600mhz og høyere i O.C http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813131644R&cm_re=asus_crosshair_iv_formula-_-13-131-644R-_-Product Fordi at viss du skal ha 1600mhz og høyere, stiller du på det i bios Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 ok ja altså jeg har ikke testa HK selv men jeg har heller aldri sett det har stått på den måten så da ville jeg tro det ar noe spesielt med det. men ok sier dere det støtter og ifølge diskusjon.no linken du ga så stemmer nok det. skal ikke krangle mer på den Lenke til kommentar
magb Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Du skjønner at et spill ikke bruker 2gb med ram fordi det står at 2gb er "recomended system requirements" ? Selv kjører jeg kun 2gb ram og føler egentlig at det holder, nå har jeg en gammel cpu som holder igjen litt, men her bruker hverken firefox eller feks Metro 2033 i nærheten av 2 gb ram. Vi vet heller ikke helt hvordan ting utvikler seg videre da feks Win 7 bruker mindre ram enn Vista. 4gb ram er med andre ord nok. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) 2200 MHz RAM, 8gb+ Ram, intel socket 1366, HD 5970, HK over 2000kr, alle desse produkta har til felles at dei er for spesielt interesserte. Edit: leif. Endret 9. juni 2010 av HValder Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) benchmarkere, hardcore gamere som er grafikkhorer, 3D arbeid og lignende det er slike folk som bruker slik hardware som HValder ramsa opp han skal ha en pc som skal holde noen år. ikke bare i dag eller til de spillane som kommer ut neste år. men han skal ha en solid pc som holder lenge og da er 8gb recommended men 32bit er ikke støttet av windows 8... 128bit kommer i windows 8.. windows 8 kommer i 2012/kanskje begynnelsen av 2013 hva sier det deg? Endret 9. juni 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
magb Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Det sier meg ingen verdens ting Hvis det virkelig har seg slik at man trenger mer enn 4gb innen nær fremtid (2-3 år) så kan man sette inn mer ram da. Prisen vil være rimeligere og man vet faktisk om man har bruk for det eller ikke. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Nettopp, det er det som er fint, du kan oppgradere til 8GB når som helst da. I tillegg kommer prisen til å være rimeligere, for prisen på DDR2/DDR3 i dag er grusom. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 fremtiden vil si i høst da crysis 2 og alle andre store titler pleier å komme (ikke alle men mange) som krever god maskin. og hvis dagens de som er lansert har 2gb recommended så skal jeg love deg det blir høyere prisen er litt høy i dag men det er kun pga finanskrisen. ingen vet hvor lenge den varer. for alt vi vet så om 2-3år så kan prisene være 10 000kr for en pc som koster 5000kr i dag eller det kan være motsatt og finanskrisen er over. ingen vet noenting og slik som denne verden fungerer så tør du virkelig å ta sjansen??? Der ligger det store spørsmål (ingen trodde finanskrisen skulle vare lengre enn 1 år men se hvor feil de tok der gitt) Lenke til kommentar
magb Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Tror neppe Crysis 2 krever noe mer enn et 4gb system. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 B to the ullshit. Er man ressursnyttig og vet hvordan en skal bruke en PC holder 2GB til gaming, og det lenge, selv med W7. Allikevel blir det for dumt å kjøpe 2GB når man får 4GB til nesten samme prisen (verdt oppgraderingen). Det at man trenger 8GB for gaming er bare tull, selv med multitasking i hundre klarer jeg ikke bruke mer enn 3GB når jeg har 4GB. Men: Når jeg har 6GB i maskinen (as we speak) går minneforbruket fort over 3GB. Hvorfor? Fordi Windows prøver (uten å lykkes) med å fylle opp RAM-en med nyttige ting. Jo mer du har jo mer vil den bruke. Har en PC med 8GB DDR2 stående her også, derimot med XP, bruker sjelden over 2.3 GB RAM selv med Bad Company 2, MediaMonkey, Live Messenger, uTorrent med 50+ torrenter, Steam, Word, Onenote, ++. Kjøp 4 GB. Oppgrader til 8 GB om et år eller to når minneprisene ikke er like kunstig høye som de er i dag. Til da vil en SSD være en mye bedre oppgradering, spesielt om du skal ut meg 15k+ i en maskin. 1 Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) fremtiden vil si i høst da crysis 2 og alle andre store titler pleier å komme (ikke alle men mange) som krever god maskin. og hvis dagens de som er lansert har 2gb recommended så skal jeg love deg det blir høyere prisen er litt høy i dag men det er kun pga finanskrisen. ingen vet hvor lenge den varer. for alt vi vet så om 2-3år så kan prisene være 10 000kr for en pc som koster 5000kr i dag eller det kan være motsatt og finanskrisen er over. ingen vet noenting og slik som denne verden fungerer så tør du virkelig å ta sjansen??? Der ligger det store spørsmål (ingen trodde finanskrisen skulle vare lengre enn 1 år men se hvor feil de tok der gitt) er du gamer? så er 6kjerner nødvendig dette så veldig bra ut. det er bare å kjøre på. har ikke så mye å legge til. Det som måtte bli sagt på den liste er småpirking Jeg er gamer. Hvorfor mener du jeg bør ha 6-kjerner, mens de andre sier det motsatte? Har selvfølgelig tenkt å overclocke prosessoren. Valgte å legge ved denne: http://www.netshop.n...spx?plid=137529 Scorer best i en test blant mange av de beste kjølerene. Siden spill ikke fungerer optimalt med 6-kjerner, så vil de fortsatt bruke 4 av kjernene hvis spillet støtter 4-kjernede prosessorer? Er kabinettet å anbefale da? Så du slipper å kjøpe ny cpu etter 1 år da spillene støtter 8 core Noctua sine er blant dagens aller beste ja. Promilatech gruser absolutt alt av viftekjølere som er. det er de aller beste... jeg ville valgt et kabinett med bedre kjøling i men kabinett er vanskelig å si så mye på anna enn selve kjølinga pga det er smaksak. anbefaler minimum ei stor sidevifte, spesielt når du skal clocke. de bruker 4 av kjernene ja men da har de 4 kjerner 100% fulle ut istedenfor at noe går til progz ute i desktop som for eksempel skype, ventrilo, msn, antivirus, svchost eller lignende.. de oppgavene går da på de andre 2 kjernene og da vil du kunne kjøre bedre spill. samt som sagt at om 1-2år så støtter spill 6 kjerner og 8 kjerner Jeg har deltatt i en hau av pc tråder nå og det er en ting absolutt alle tråder har til felles og det er det at alle tenker på hva som er nok i dag 8ram, cpu, diskplass, psu og lignende) mens jeg tenker på framover. hva er nok om 2 år... Det er da du har en rå pc til en grei penge som du slipper å oppgradere eller kjøpe ny etter kun 2 år for eksempel.. det er den store forskjellen på mine requirements og alle andre sine her merker det er slik på alle forum hos alle, at de tenker i dag istedenfor i morra eller om 2 år. men ikke hos meg... jeg tenker litt lengre fram for å kunne kjøpe pc som kan spilles på litt lengre enn bare de som allerede er lansert Er du med? hva du gjør er opp til deg seff @Trådstarter Tør du ta sjansen med tanke på finanskrisen??? merker du selv at alle andre her tenker kun i dag mens jeg tenker framover??? Du ville ha en pc som holdt lenge og bra. ja da er min vei å gå. deffinitivt Endret 9. juni 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
magb Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Finanskrisen? Nå tror jeg du er på ville veier gitt.. Du sier selv du tenker fremover i forhold til alle oss andre, men hvor går egentlig grensen for å tenke forover? Du er som du sier selv innom nesten hver eneste tråd om dagen og du anbefaler alle å gå for noe som er litt råere enn det de opprinnelig hadde tenkt, med begrunnelse at det er fremtidsrettet. Det er faktisk ikke alltid det er det beste valget. Man kan si at alle burde kjøpe en pc med: Crossfirex 5970, i7 980x, 12gb ram osv, for dette ville jo holdt i minst 5 år! Det har seg nemlig slik at det kan være lurt å kjøpe noe som vil holde en stund, men også ikke koste en formue. Vi vet faktisk ikke om vi trenger mer enn 4gb ram om 2 år så hvorfor bruke penger på det nå? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 jeg er en realist... dermed tenker jeg framover men jeg kan ikke tenke meg finanskrisen er over de 5 neste åra iallefall.. men det er og slik at folk har budsjetter å forholde seg til og jeg har og skrevet i samme tråd som den ene quoten der at de som kommer å spør etter 5k pc får dagens pc. 10 000+ går det ann å se litt framover 15-20k er optimalt for fremtidsrettet pc Freaks havner på 30k+ (min havner på 50k når jeg er ferdig med den) ja det er nettopp derfor man har prisguide.hardware.no så man kan kjøpe rå billig pc. det som skiller et 500kr HK til et 2000k i nøyaktig samme model er noen få klokkefrekvenser samt materialet samt holdbarheten. jeg kjøper kun dyre komponenter for at det skal holde mest mulig. få mest mulig ytelse av det samt få beste materialet på de. men de med budsjett så må man finne litt billigere og om man velger kun billige komponenter så er det ikke slik at ytelsen er betraktelig dårligere eller vil holde bare en kort stund men for en entusiast så betyr slike ting en del men for non entusiast og bare hardcore gamere så er billige komponenter en veldig god løsning til et rått oppsett Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Haha, om du kjøper PC til 50.000 kan jeg ikke gjøre annet enn å le av deg. Beklager. Troll, troll, troll, troll og troll. Om to år vil uansett de PC-delene til 50000 bli slått av en PC til, la oss si, 10000 . Det at "freaks" havner på 30k, nei jeg skal ikke en gang si det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg