Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Poff og sviddlukt, men maskina virker "litt"

Anbefalte innlegg

2ir80fc.jpg

Temperaturer ved idle:

2uo00ft.jpg

Har nettopp installert win7 den 27. mai. Og har ikke hatt et eneste problem med crash av noen form.

Igår gikk jeg fra maskina med et spill oppe, og såklart endel ting gående i i windows. Når jeg kom hjem på natta var den "død". Av var den, og på ville den ikke. Jeg tok inn og ut strømkontaktene, og start blei det. MEN, det sa POFF, og sviddlukt kom, ingen røyk, iallefall ikke mye. Den starta på vanlig måte.

Jeg mistenker at strømmen blei kutta ei stund, når jeg lot den stå på.

Eneste problemet, er at når jeg nå skal starte 3d-spill, så stopper maskina, svart skjerm og soundloop til skjermen bare kobler ut, som om den ikke får signal. Dette skjer også noen ganger ved boot, altså før bios trer inn, siden GPUen min er den som registres først alltid.

Klarer ikke helt å lukte meg til hva som poffa og svidde seg. Og jeg ser ingenting galt inni.

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker det er en kondensator som er poffet. Siden du ikke så noe røyk kanskje en liten en. Tipper enten strømførsyning eller skjermkort kanskje. Se over at alle kondensatorer er hele på skjermkortet.

PSUen er litt verre å se over. I og med at garantien ryker når du åpner den. Men du kan vell kanskje se over spenningene om de er som de skal være.

Lenke til kommentar

Det er noe plastikkdritt på skjermkortet mitt, må jeg bare rive det vekk? Har et onboard-kort jeg kan teste.

Ja, PSUen er helt ny. Inngår det i garantien at den skal overleve strømbrudd? Fordi om det er, kan jeg vel ta den til min dataforhandler å få den bytta til en ny, siden det er "5 year warranty"?

Lenke til kommentar

Å jeg ville vel kanskje prøvd i litt mer en 3 minutter, men det ser jo lovende ut. Det beste hadde selvsagt vært om du hadde ett kort å teste i samme slot på hovedkortet da det jo kan være en komponent tilknyttet denne som har tatt kvelden også.

Du kjenner kanskje en eller annen som du kan låne et kort av?

Lenke til kommentar

Dette er spenningene mine målt med everest.. Vet ikke hvor reliable disse tallene er, men noe ser galt ut?

91cnzb.jpg

Spilte forresten en times tid ista med onboard. Så det funker fint. Da vises ikke alle disse spenningene i everest. Kun den 3,3 som ligger på ca. 1...

Lenke til kommentar

Jepp, de verdiene er helt på jordet, så PSUen din er nok kaputt ja. 3.3 V er kun 1.15 V, 12 V er kun 7.94 V, og 5 V er knapt nok til stede. Tror nok du kan se deg om etter ny PSU. Skjønner ikke helt hvordan PC går i det hele tatt, men kan være på grunn av onboard skjermkort. :hmm:

Du kan jo sjekke på nytt med HWMonitor, last ned programmet og installer det. Det skal vise ganske korrekte verdier, men tror nok at Everest gjør det også.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

2wc0dpg.jpg

Okei, forstår ikke dette helt, kan noe si om dette var bedre?

Uansett denne PSUen kjøpte jeg hos dataforhander for 2 uker siden, kan jeg reklamere på den? Inngår det i garantien det som har hendt meg?

Endret av Helpsomer
Lenke til kommentar

De spenningene ser jo normale ut sammenlignet med Everest sine målinger. Stusser litt på at spenningene fra PSU ikke er med slik som jeg får HWMonitor opp. PSU er der det står Gigabyte Odin.

post-179662-1276170641,4053_thumb.jpg

Når det gjelder aktivering av PCI-e slot, så bør det være et valg i BIOS som gjør at du kan velge mellom PCI-e kort og Onboard. Mulig at det står i Auto, slik at når BIOS ikke finner kort i slot 1, bytter det til Onboard, men kjenner ikke det hovedkortet da.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ofte er temperaturmålinger fra programmer helt på jordet uten noen grunn. Strømforsyningen min funker supert og leser 3.30V fra +3.3V (korrekt), 2.77V fra +5V og 3.34V fra +12V (helt på jordet), men jeg får korrekte temperaturer når jeg leser det av i BIOS - prøv dette. Det skal være mulig på de fleste hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...