Gå til innhold

Lightroom 3 er offisiell

Anbefalte innlegg

Brukte Lightroom 2 til Aperture 3 kom, men siden LR nå støtter tethered shooting med mitt 5D Mark II vurderer jeg å bytte tilbake med mindre Apple oppgraderer Aperture snart med tetheringstøtte for nye Canon-kameraer...

Er det ikke billigere å bruke Canon sin egen programvare til tethering - den er tross alt gratis.

Joda, den er gratis, og den fungerer forsåvidtg greit nok.

Ulempen med å bruke den er at du da må innom et unødvendig ekstra trinn i din arbeidsflyt.

Med LR3 kan du nå få _hele_ arbeidsflyten i ett og samme grensesnitt. Det er dermed ett program å forholde seg til, og ett program å holde oppdatert.

Jeg har ikke rukket å teste releasen i studio, men beta-versjonen fungerte sømløst med mitt 5DMkII, og var vesentlig bedre i bruk enn både Canon sin software og en tredjepartsløsning jeg har benyttet fra Breezesys.com.

Med fjerning av sidepanelene og "Lights out"-funksjonen er tethered-funksjonen en drøm i studio.

Tethered shooting støtter kun .DNG, slik jeg ser det, så er det ikke mulig å ta opp i .NEF....

Med forbehold om at de har begrenset seg etter betaen, så stemmer ikke det. Som nevnt over har jeg kun brukt beta-versjonen i studio. I studio og tethered skyter du jo ikke i DNG men kameraets råfiler, som det fint håndterer. DNG-formatet vil du trolig heller konvertere til i etterkant.

hva er den største forskjellen på Lightroom og photoshop Elements egentlig?

Elements er et bilderedigeringsverktøy

Lightroom er et arbeidsflytverktøy.

Det betyr at Elements fungerer som en del av flere programmer i en lengre arbeidsflyt, fra opptak/bildetagning - arkivering - redigering - presentasjon - publisering.

Lightroom derimot har moduler for alle disse trinnene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har LR2 på CD fra før. Noen spesiell grunn til å bestille CD-boks av upgraden, eller like greit å laste ned? Kan ikke se for meg annet enn at det er like greit å laste ned, men vil bare høre om det er noe jeg ikke har tenkt på.... :)

Mvh,

Eirik

Lenke til kommentar

Da var lr3 kjøpt og betalt, og på veg ned.

750 kr for oppgradering.

Hvor får du dette? Trodde det kun var 15% rabatt på fullversjonen jeg.

WWW.Adobe.com får man det. Kjøper rett frå Adobe.com, da slipper man moms også sida man kjøper ein digital versjon frå utlandet. Kjøpte lr2 på samme måten.

Lenke til kommentar

WWW.Adobe.com får man det. Kjøper rett frå Adobe.com, da slipper man moms også sida man kjøper ein digital versjon frå utlandet. Kjøpte lr2 på samme måten.

Trodde man ble linket over til Norske adobe hvis man prøver seg direkte.

Ser at man faktisk kan spare ca1000.- på og kjøpe direkte"fullversjon"

Lenke til kommentar

Trur ikkje adobe er så nøyen på leveringsadresse...

Dere vil jo ha ein digital kopi vel? altså kun nedlasitng...

Når eg registerte meg stod det noke om at adressa mi ikkje var i rett format, men vi kunne bruke den for det.

Eg fikk opp priser i NOK, valgte norge på sida...

Kunne man fått det billigere om man valgte US versjonen kanskje? Jaja, kjøpt er kjøpt...

750 kr er jo ikkje så aller verst uansett.

Lenke til kommentar

Trodde man ble linket over til Norske adobe hvis man prøver seg direkte.

Ser at man faktisk kan spare ca1000.- på og kjøpe direkte"fullversjon"

Blir vel omdirigert når du fyller inn leveringsadresse.

hvis det står i brukerprofilen din der at du er fra norge, så blir du bedt om å bytte til norsk butikk hvis du f.eks. prøver å handle i den amerikanske, men den omdirigerer ikke selv.. skjedde meg ved et uhell. så hvis man faktisk skal få kjøpt via en utenlandsk butikk sånn, må man fake adresse/land i utg.punktet ved registrering vil jeg tro.. jeg bestilte imidlertid via firma og fikk momsfritak den veien uansett, så hadde ikke akkurat noe behov for å utforske det der noe mer..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Well crap. Denne har objektiv corrections? Og jeg som nettopp benyttet meg av DxO Optics Pro tilbudet.

Hvordan fungerer den i LR3? Er det et enkelt "wizard" som hjelper deg, eller er det snakk om 100% gjør det etter egen øye?

hehe, du trykker på "on" -knappen for å kalle den det og thats it.. forutsatt at det finnes en profil for ditt objektiv, og der må man nok være litt tålmodig før lista er komplett.. eller du kan lage profilen selv.... men de mest vanlige er inkludert allerede.. av mine 6 objektiver, var det bare 200 f2.8L som mangla..

perspective corrections kunne derimot gjerne hatt ørlite grann mer automatikk i seg, noe ala den "linjalen" man kan bruke til å stille rotasjon i crop-vinduet..

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...