Gå til innhold

Har begynt med lett styrketrening

Anbefalte innlegg

Hei, har tatt et grep og tenkte at jeg skulle begynne med litt styrketrening, så har i to-tre uker nå trent litt, gjennomsnittlig blir d vel mellom to og tre ganger per uke.

Trenger tips, er motivert, men vet ikke om opplegget mitt er spesielt bra, med tanke på at det kan bli litt repetitivt, eller om jeg trener for få muskelgrupper.

Opplegget mitt ved hver økt ser sånn ca. sånn her ut:

• Jogging i 20 minutter
  • 2-3 serier med crunches
  • 2-3 serier med armhevinger
  • 2-3 serier med rygghev
  • Fuglehund/Hitlers hund (vet ikke helt hva denne øvelsen heter) 2-3 serier
  • Vektløfting (biceps) 2-3 serier
  • Knebøy eller spensthopp (hender jeg dropper dette, ettersom jeg fikk jumper's knee en stund tilbake pga. overbelastning i knærne, så tar gjerne dette lett)

Ser dette ok ut, eller er det noe jeg burde legge til? Har bare manualer til å trene biceps med, så kan bare bruke kroppen til de andre øvelsene. Må jeg ha variasjon, eller går dette helt greit?

- Takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjere fleire ting med manualer enn biceps curl. Søk på dumbbell exercises.

Til beina kan du blant anna køyre enfots knebøy med manualer i henda. Du kjem sikkert i betre form av opplegget ditt, men det er mulig å gjere meir ut av det. Kanskje den beste investeringa du kan gjere er å kjøpe et chins-stativ, der får du trent store deler av overkroppen.

Ikkje gløym at mat er ein viktig del av treninga.

Anbefaler å sjå på stronglifts.com, uansett om du har mulighet til å trene med frie vekter eller ikkje, for det står mange gode treningsprinsipp på sida. Har du lyst å prøve frie vekter, er nybegynner-programmet der veldig bra!

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for svar. :)

Jeg vurderte å organisere treningen litt på nytt, istedet for å ta absolutt all treningen annenhver dag, så tenkte jeg å ta halve treningen på dag 1, resten dag 2 også hvile dag 3. Høres dette fornuftig ut eller bør jeg heller ta alt på samme dag? Føler at jeg blir veldig sliten av å ta alt på en dag og at jeg ikke klarer å trene maksimalt. Tips?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...