Lami Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 God ettermiddag.. Jeg har et ganske kjedelig problem. Forrige uke så begynte PCen min å fryse seg fast, jeg tenkte med en gang at det var varmeproblemer i CPU'en siden det var ganske varmt ute og inne i rommet hvor PCen står, så jeg skrudde hastigheten opp. Men problemet gjentok seg. Jeg fikk høre at det kanskje var harddisken, så jeg skannet for sektorfeil men jeg kom ikke så langt, for den frøs seg fast. Jeg tenkte på sikkermodus, og bootet opp i sikkermodus og skannet for sektorfeil. Jeg fikk fullført skanningen uten at maskinen frøs seg, og den sto i over 5 timer uten noe problemer. Så tenkte jeg at problemet var over og jeg startet i vanlig modus igjen, men problemet gjentok seg etter noen timer. Jeg har tatt ut og inn brikkene fra slot'ene for å se om det hadde noe virkning, men den gang ei. Dette var fra forrige uke. Nå denne uken så har jeg begynt å få problemer med å starte maskinen og komme inn i Windows. Når jeg nå starter PCen så skrur den seg av igjen etter noen sekunder, så skrur den seg på igjen men etter noen sekunder skrur den seg av. Sånn holder den på hele tiden, uten at jeg kommer noe lengre. Hvis jeg skrur av strømmen (bryteren bak på strømforsyningen) så ser jeg på det lille led lyset på hovedkortet at den blinker opptil 5 ganger (blinker rødt) før lyset forsvinner (som viser at strømmen er helt av). Når jeg skrur på strømmen og starter PCen så funker PCen ikke noe mer. Så jeg tok å testet to og to (har fire brikker tilsammen). Med de to første så ville ikke PCn starte. Eller, den startet men den skrudde seg av etter 2-3 sekunder. Sånn kan den holde på hele dagen lang, men så tok jeg og testet de to andre kortene sammen, PCen startet fint. Men når jeg har kommet inn i Windows og åpnet diverse ting som nettleser og MSN så fryser den seg, men det kan jo bare være at der er for lite RAM (2GB) når man kjører Win 7 og andre programmer som blir startet i oppstarten. Så de tenker jeg er OK(?). Vet ikke om jeg har "tid"/"orker" å kjøre memtest fordi det tar så laaaang tid. Finnes det noen kjappere måter? Vil gjerne finne ut hva som er problemet kjapt sånn at jeg kan evt bestille nye deler. Men jeg har ikke sjangs til å teste andre minnebrikken (ennå hvis jeg kanskje får teste andre). Hjelp folkens! Veldig kjedelig problem Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 jeg tror problemet ligger i temperaturer på cpu. vifta på cpu kjører fullt? har du den vifta som fulgte med pakken på? det kan og være noe med bios, har du vært der inne å stilt på ting? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 Jeg har CoolIt Domino vannkjøler, og kjører ikke på fullt. Alltså, når maskinen frøs seg fast første gangen (forrige uke) så gikk jeg inn i BIOS'en og stilte alt på default. Det er det eneste jeg har gjort, samt prøvd å stille på volten på minnebrikkene ettersom jeg har 2 stk på 2.2V og 2 stk på 2.0V men ellers, ingenting annet Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) har du prøvd å tatt utav bios batteriet for å restarte cmos? (ha det ute i ca 10-30 secs) (gjør dette med strømkabel i og strøm på) vannkjøling trenger man ikke å ha på fullt Endret 8. juni 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Lami Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 Ok. Jeg har kjøpt nytt hovedkort og byttet det, har testet minnebrikkene mine i en annen PC. Jeg har visst alltid brukt 2 stk PC2-6400 og PC2-8500 selvom hovedkortet mitt ikke støttet 8500 før, men når har jeg et hovedkort som støtter 8500. Så nå bruker jeg kun de 2 på 8500 da en av 6400 brikkene var ødelagt. Men forsatt fryser maskinen. Tenkte det var harddisken og koblet den ut og installerte OS på en annen 1TB jeg har i maskinen, men dessverre nå mens jeg installerte på 1TB så frøs den unde installasjonen! Nå aner jeg ikke hva som er problemet! Jeg har skiftet: - harddisk - minnebrikker - hovedkort Hva annet kan det være?! Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Ok. Jeg har kjøpt nytt hovedkort og byttet det, har testet minnebrikkene mine i en annen PC. Jeg har visst alltid brukt 2 stk PC2-6400 og PC2-8500 selvom hovedkortet mitt ikke støttet 8500 før, men når har jeg et hovedkort som støtter 8500. Så nå bruker jeg kun de 2 på 8500 da en av 6400 brikkene var ødelagt. Men forsatt fryser maskinen. Tenkte det var harddisken og koblet den ut og installerte OS på en annen 1TB jeg har i maskinen, men dessverre nå mens jeg installerte på 1TB så frøs den unde installasjonen! Nå aner jeg ikke hva som er problemet! Jeg har skiftet: - harddisk - minnebrikker - hovedkort Hva annet kan det være?! Kan fortsatt være et varmeproblem, kan også være noe feil med windows, så prøv å installer windows med en annen cd, også xp hvis du har. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 Varmeproblem.. nei. Tror ikke det. Alt av hardware har fin temp. Men skal prøve å installere XP i morra! Lenke til kommentar
Lami Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 Fikk installert XP i går kveld og alt gikk greit. Har nå settet meg ned i dag og installert diverse drivere til hovedkort og sånt, men så plutselig frøs maskinen:( Hva er det som kan være galt?! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Med de startproblemene høres det ut som en ustabil strømforsyning. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 ustabil PSU ville ha blitt merket lenge før han hadde installert drivere og slike ting det virker mer som det er noe med driverne. du har vel nyeste og oppdaterte drivere? finnes på hjemmsida til produsenten hvis du lurte... prøv å avinstaller den siste driveren du installerte hvis du klarer.... prøv å finn utav hvilken driver eller til hvasom lager problemet Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 ustabil PSU ville ha blitt merket lenge før han hadde installert drivere og slike ting Nei. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 det var en sinnsykt lang og utfyldende forklaring du hadde der Flimzes og JO Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 det var en sinnsykt lang og utfyldende forklaring du hadde der Flimzes og JO Et direkte svar på din lange benektelse, og du tar fortsatt feil. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 nei nå må du slutte å tøve mannskit heller se å komme med forklaring lille gutt så skal vi se hva du har å si å komme med slike setninger er så barnslig og idiotiskt at det finnes ikke ord engang. spør mods/admin/veileder Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 nei nå må du slutte å tøve mannskit(1) heller se å komme med forklaring lille gutt(2) så skal vi se hva du har å si å komme med slike setninger er så barnslig(3) og idiotiskt(4) at det finnes ikke ord engang. spør mods/admin/veileder 4 personangrep i ett innlegg på 4 linjer, slettes ikke værst, brukte lang tid på den eller? En strømforsyning kan fungere helt fint ved lav last, og så svikte ved høyere last (som installasjon av drivere). Den kan også levere såpass lav spenning at komponenter opererer på kanten av det de klarer. Den kan levere såpass mye rippel at ting blir ustabilt. Den kan overopphete etter en stund pga løsnende kjøleribber. Den kan ha dårlig kontakt som gjør at strømmen kutter i veldig korte pulser, som vil skape spenningshopp og som igjen kan skade komponenter og skape ustabilitet. Trenger du flere ting som kan skje? Eller skal du slutte med de barnslige hersketeknikkene dine, og kanskje innse at det finnes folk som vet mer enn deg. Forøvrig underholdende at du oppfører deg som forummester med såpass få innlegg. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 en strømforsyning leverer fortsatt lav last med installering av drivere. trengs ikke heftig maskinkraft til det vettu spill, benchmark, 3d rendering, photo/video redigering og lignende er tyngre last for strømforsyning hvis strømforsyningen hadde levert så lav spenning så ville den ha gjort det i installasjonen av windows.. ikke lenge etterpå... installasjonen av windows krever mer resurser enn installering av drivere rippel og dårlig kontakt ville han ha merket ved installasjon av windows og ikke lenge etterpå overoppheting er den eneste tingen som kunne kommet slik i etterskudd Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Ingen av tingene jeg nevner trenger å slå ut umiddelbart, bare generell ustabilitet, og drivere aktiverer ofte mer avanserte funksjoner i maskinvaren som kan være mer følsom får dårlig strømtilførsel og som kan føre til at pcen kræsjer. En psu degraderes også over tid, så det er slettes ikke urimelig at den kan være synderen etter en god stund som du sier. EDIT: Driverinstallasjon kan fort trekke 100% cpu og bruke en del disk, så det kan så absolutt være en relativt tung last. Endret 18. juni 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
MOO- Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Dere kan vel kanskje slutte å oppføre dere som unger og heller diskutere skikkelig om det som er relevant her. Ikke prøve å virke som dere absolutt kan mer enn den andre parten. Når saken gjelder, har dere rett begge to. Hva som er skjedd i dette tilfellet er uvisst, men det har nok noe med PSU å gjøre i å med at du har byttet ut og prøvd alt annet. Kanskje du skulle prøve med en annen PSU hvis du har mulighet? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Dere kan vel kanskje slutte å oppføre dere som unger og heller diskutere skikkelig om det som er relevant her. Ikke prøve å virke som dere absolutt kan mer enn den andre parten. Når saken gjelder, har dere rett begge to. Hva som er skjedd i dette tilfellet er uvisst, men det har nok noe med PSU å gjøre i å med at du har byttet ut og prøvd alt annet. Kanskje du skulle prøve med en annen PSU hvis du har mulighet? Med tanke på at han sier at PSU absolutt ikke kan være en mulighet, så er det vel ingen mulighet at vi begge har rett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå