Gå til innhold

Ny sub, bygge kassen selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

veldig bra. du kan selvfølgelig vri på volumet, det er ikke det jeg sier men det er en større fare for sprenging... med en gang lyden blir forvrengt (skurrete) så må du skru ned til det kommer god og ren lyd..

 

Så lenge det kommer god og ren lyd så kan du spille så mye du vil uansett om du har 500w sub.

 

skjønner pointet?

 

subben og alt ser kjempe bra ut :)

Lenke til kommentar

Har sett på noen andre oppsett og funnet dette som kanskje kan gå.

 

En FAME Amp 1000 forsterker

 

En 15 tommers passiv sub

 

Mitt spørsmål: Er det er mulig å koble en slik forsterker til subwoofer-kontakten på hjemmekinoreceiveren min?

 

Ja, denne forsterkeren kan kobles på receiveren din.

 

Den passive suben er beregnet på PA-bruk, og går ikke noe dypt. Den vil gi bra mellombass, men dypbassen vil mangle. Skal du ha en sub med høy følsomhet, må den være vesentlig større.

 

Frode

Lenke til kommentar

Er det så stor forskjell på å høre ned til 20hz og ned til 40hz? Jeg føler det blir mye enklere å endre på ting om jeg har separat effektforsterker og passiv sub.

 

Jeg synes i alle fall du burde satse på å komme deg under 30Hz. Ellers er det ingen problemer med å la suben være passiv og bruke en ekstern forsterker.

 

Frode

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan gikk det, ble det sub på deg?

 

Synes det var en humoristisk tråd å lese. Watt kontra Watt og effekt kontra effekt er jo noe som ikke kan sammenlignes i det hele tatt. En leverandør av forsterkere vil jo i de fleste (ikke alle) tilfeller prøve å pynte på tallene og bruke luretall og lureteknologi for å få så høye skrytewatt-tall som mulig. Det er med andre ord ikke mulig å sammenligne 2 forsterkere fra 2 forskjellige leverandører ut fra oppgitt effekt alene.

 

Jeg lærte en grei regel for å angi "kvaliteten" på en forsterker: vekt. Dess tyngre en forsterker er dess større strømforsyning og derfor et større potensiale for å levere en masse effekt kontinuelig. Dersom man har en blikkboks på 2,5 kilo, made in japan på 5x200W kontra en annen blikkboks på 15 kilo (også made in japan) på 5x100W så er tommelfingerregelen at den tyngste leverer mest.punktum

 

Det blir helt feil å påstå at en forsterker på 2x190W er bedre og driver høytalere bedre enn en forsterker oppgitt til 2x30W. Hva produsenten oppgir og hvilke kriterier han legger til grunn for å oppgi dette er såpass individuellt at tallene ikke kan sammenlignes. Jeg vil påstå at en kvalitetsforsterker, gjerne oppgitt klasse A (men bygd opp som klasse A/B), på 2x30W vil spille fletta av de aller fleste serieproduserte "blikkboksene" uansett effekten de er oppgitt til.

 

Når det gjelder effektoplysninger på høytalerelementer så er dette bare et førsøk fra produsenten på å komme med en anbefaling på forsterkervalg. Et høyere tall vil indikere at svingspole og oppheng er kraftigere dimensjonert, men et element av grei kvalitet skal uansett takle de fleste behov. Det eneste som man bør vektlegge er følsomhet. Den bør ligge i nærheten av hva resten av høytalerne i anlegget er oppgitt til.

 

P.s. Selv har jeg forsterkere oppgitt av produsent til 2x100W. De er 32 kilo per kanal og har ei strømforsyning på 2KvA per kanal (monoblokker). Dersom man undersøker litt så finner man at de er oppgitt til 600W per kanal i 4 ohm og 1200W i 2 ohm. Tester har vist at de leverer over 400W per kanal i 8 ohm (ved bruk i klasse A/B)...

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Den artikkelen sier jo ikke mye, kun hva som kan gå galt og mulige forklaringer. Jeg er enig i det meste som står der, men HiFiklubben driver butikk og bruker dette for å skyve skyld over på bruker, også i de tilfeller der det kan være snakk om feilproduksjon på elementer.

 

Det jeg vil frem til er at man ikke automatisk kan ta et tall for effekt som god fisk. Det finnes (desverre) et utall av måter å måle og angi effekt. Det mest useriøse er å drive en kanal i et spesifikk frekvensområde og ved en høy tillatt prosentmessig forvrengning, for så å gange dette opp med antall kanaler. En bedre målemetode er de som oppgir effekt målt i alle kanaler med lav forvrengning og i hele det praktiske frekvensområdet. Den målemetoden som er mest forsiktig oppgir effekt i klasse A drift på en klasse A/B forsterker, målt i alle kanaler i hele frekvensområdet. spesiellt den siste metoden forteller lite som kan sammenlignes med de 2 andre eksemplene.

 

Derfor er vekt en grei faktor for å anslå kvalitet, selv om dette ikke gjelder på klasse D forsterkere som har en mye høyere effektivitet og derfor lavere krav på strømforsyning enn typiske klasse A/B forsterkere (ikke så vanlig med klasse D i HiFi sammenheng enda).

 

EDIT: HiFklubben linker faktisk til en artikkel nede på samme siden som den artikkelen du linker til http://www.hifiklubben.no/bibliotek/artikler/lyd/2480.htm Denne forteller litt om watt og Watt, selv om NAD ikke er et High End- produkt (men det er bra i forhold til prisen man betaler).

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Ja jeg endte opp med å kjøpe en aktiv subwoofer på netthandelen.no fra Fence Audio. Fikk hele saken for 1600 kroner så grep sjansen.

 

Problemet nå er jo at denne er 15'' pluss selve kassen, så størrelsen er helt enorm. Skal bo i hybel snart så er ikke akkuratt god bruk av plass.

 

Snakket med min onkel som hevdet at watt har lite å si for forvrenging av lyden, og at det heller er amper som skaper forvrenging. Noen som kan oppklare?

 

---

 

Det jeg må gjøre nå er å selge det beistet jeg har og skaffe en aktiv sub som er liten, billig og låter akseptabelt. Har liten tid så får ta prosjektet med å bygge kassen selv senere.

Lenke til kommentar

Det med amper stemmer godt. det kreves at forsterkeren er i stand til å levere mye strøm eller amper for å få god kontroll på basselementene. Det er der kraftg strømforsyning kommer inn som en faktor, men også et greit kondensatorbatteri er viktig. En forsterker som både kan levere mye strøm samt høy spenning er viktig for å få kontroll på basselementene.

Lenke til kommentar

Det med amper stemmer godt. det kreves at forsterkeren er i stand til å levere mye strøm eller amper for å få god kontroll på basselementene. Det er der kraftg strømforsyning kommer inn som en faktor, men også et greit kondensatorbatteri er viktig. En forsterker som både kan levere mye strøm samt høy spenning er viktig for å få kontroll på basselementene.

 

og en forsterker som leverer høy amp og høy spenning = høy watt = det jeg har sakt hele tida = det jeg har linka til i hifiklubben = kjøp en forsterker som drar seg opp mot max watt av høytalerne.. ikke bruk liten forsterker, det er bare tull og du risikerer forvrenging kjappere enn man tror (fordi høytalerne krever mer enn hva forsterkeren klarer å gi.... som er det samme som det madammim sier og som din onkel sier)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...