Gå til innhold

Ny sub, bygge kassen selv

Anbefalte innlegg

bilstereo er noe helt helt annet enn stue anlegg og ordentlige forsterkere

Sant nok, men prinsippet for hvordan en høyttaler fungerer og eventuelt ødelegges, er de samme.

det viser at du har et gammalt system.

Hvorfor det? Det finnes mange forsterkere uten sikringskretsløp. Som Hifiklubben skrev i linken du oppga:

Det finnes ingen sikringer/tekniske sikringsløsninger til høyttalere som ikke samtidig reduserer lydkvaliteten. Dette er derfor et enkelt valg mellom lydkvalitet og sikkerhet.

Dette gjelder jo også forsterkere.

Hifiklubben er de beste i norge innen lyd. det er det ikke mange som nekter for

Jeg hører absolutt til de som nekter.

hifiklubben har iallefall mye mye mer peiling på det enn hva han med mytebustinga har.

Og hva vet du om fyrens kunnskaper? Du kan se litt på hva han har vært innom de sist årene i denne presentasjonen.

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med mine ønsker så skal det vel la seg gjøre å finne en sub som lar seg drive av en hjemmekinoreceiver?

Slik jeg ser det, blir det største problemet å få suben til å spille godt sammen med resten av anlegget. Hvis du skal bruke en høyttalerutgang på forsterkeren din til å drive suben med, tviler jeg på at du får brukt delefilter i forsterkeren. Det betyr at du må til med et passivt filter, noe som sjeldent er anbefalt på en subwoofer.

Hva slags høyttalere har du, og hvor stor kasse kan du leve med?

Frode

Lenke til kommentar

den der er jeg enig i.

i tillegg så er det bassen som koster så det å måtte butte ut diskanten hadde ikke kosta mye nei

Neste erkjennelse av problemet med for svak forsterker er at det også går ut over bassen. Forsterkeren vil pøse ut energi med høy frekvens som bassen ikke kan omsette i bevegelse. Dermed blir energien direkte avsatt i spolen, og den overopphetes.

ja enig der au. derfor små forsterkere ikke lar seg gjøre så bra. derfor det er best å holde seg et sted i mellom rms watt og maks watt (helst så nerme maks watt som mulig)

Det finnes ingen sikringer/tekniske sikringsløsninger til høyttalere som ikke samtidig reduserer lydkvaliteten. Dette er derfor et enkelt valg mellom lydkvalitet og sikkerhet.

de nyere forsterkerne har en sikkerhet hvor de slår seg bare av istedenfor å gå til det punktet der du enten sprenger høytalerne eller ødelegger forsterkeren. derfor er det et enkelt valg. ny forsterker med pen og god effekt (watt) og da har man begge deler

Hvorfor det? Det finnes mange forsterkere uten sikringskretsløp

ja og de er ikke nye nettopp fordi alle nyere forstere har den funksjonen som jeg har ved at den bare slår seg av før noe blir ødelagt. det er en sikkerhetsfunksjon som ikke eksisterer i litt eldre forsterkere. og hvis du kan spille med 30watts forsterker på 150watts høytalere uten at det skjer noenting når du skrur veldig godt opp på volumet så har du en eldre forsterker (jeg kjøpte alt mitt i 08)

holder man seg mellom rms watt og maks watt og heller nermere maks enn rms så har man ingenting å frykte ved høye volumer. handler man anlegg og forsterker i dag har man heller ingenting å frykte ved at den sikkerhetfunksjonen er der i dag

når jeg spiller på fulle guffe så krever høytalerne mye mye mer enn 100w, da er der mer 250watt som er maks watt. når forsterkeren da kun gir 190w så krever høytaler mer enn forsterker klarer å gi og når man når dette punktet der det går over 190watt så forvrenger man lyden og når man forvrenger/klipper lyden ut av utgangene så slå forsterker seg av. så enkelt

Lenke til kommentar

bygging av høytalere osv er jeg ikke særlig interessert i.. men jeg vil bare vise deg en link til en subwoofer som er billig, har innbygd forsterker og spiller veldig bra.

http://www.surround.no/product/471935/XTZ-99-W10.16-sort-Matt.html Har denne selv og den spiller meget bra, fått veldig bra tilbakemeldinger flere steder..

Så vet du litt åssen pris du kan forholde det til, vist du ser at dette blir litt dyrere enn forventet, så kanskje det være lurt og se på fiks ferdige aktive subwoofere..

Men lykke til!

Lenke til kommentar

Nice.

ja seff bør du ha aktiv subb. spesielt til de høytalerne..

jeg trodde du hadde noe småtteri greier. når jeg ser de høytalerne så anbefaler jeg sterkt at du går opp i 3-4000kr klassen og kjøper en sub fardig bygd og alt. får meget gode subber med meget gode kasset for den prisen ;)

Lenke til kommentar

mitt: de 2 høytalerne fra yamaha og forsterkeren så havna jeg på 10 000.... jeg angrer ikke et eneste sekund. en av de beste investeringene jeg har gjort i mitt liv til nå

det anlegget er full sorround (bare jeg som like best stereo)... front er dobbel 8" (som jeg har) og bak er dobbel 6.5" side er bare sånn veldig lave noen og senter er senter. også kommer det en 10" 300w sub til.... det kom oppi 25 000 :p

men jeg ville bare ha 2 front høytalere som spillte såpass bra at det slår i magen av bassen med en veldig fin lyd og de høytalerne har fått sinnsykt god kritikk fra veldigm mange plasser.

pointet mitt: Investere litt kr i god lyd er absolutt verdt det til det fulle ut. du vil ikke angre. selvsagt er det gøy å bygge men kan heller gjøre det til de andre rom i huset eller lignende ved seinere anledninger ;)

hovedanlegget må være kjøpt og bra og sikkert ;)

mitt syn på saken

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Har et par av denne.

@fhl, du mener altså at jeg bør kjøre en aktiv sub?

Det er min anbefaling, ja. Som jeg nevnte tidligere, går det fort 3000,- på element og forsterker. Kasse og tilbehør komme i tillegg. Så økonomisk sett, er det kanskje bedre å gå for en ferdig sub. Men selvbygg er jo også gøy. Her har du noen linker:

Forsterkere fra Dynabel

Oaudio leverer forsterker, mange fornøyde kunder på AVforum

Peerless SLS og XXLS er gode element

AVshop har endel

Parts-express har mye spennende

Frode

Lenke til kommentar

Jeg ripper opp i denne fordi her ble det diskutert om sikkerhetsfunksjoner til forsterkere og forvrenging/klipping av lyden og det har jeg tatt med i videoen jeg lagde i dag

Her når jeg demonstrerer dette så forvrengte lyden seg kraftig og hadde du hatt en ordentlig forsterker der du kunne vri på volumet slik som jeg gjør her FHL så ville dine sprengt med en gang og derfor er det viktig med stor og god forsterker av nyere modell

Dette er også for å vise trådstarter hvorfor det er viktig å ligge mellom rms watt og maks watt på høytalere (regner med sub au)

http://www.youtube.com/watch?v=j8Tol7Y65sE

Har trådstarted gjort noen meninger om han vil bygge eller kjøpe ferdig?

Lenke til kommentar

hadde du hatt en ordentlig forsterker der du kunne vri på volumet slik som jeg gjør her FHL så ville dine sprengt med en gang og derfor er det viktig med stor og god forsterker av nyere modell

Nå spiller vel faktisk mine høyttalere høyere med 20W enn dine gjør med 190W Forsterkeren kom på markedet i november 2008, og jeg ser ingen grunn til å bytte den med det første. Den er plenty god nok, og anlegget spiller mye bedre nå enn det noen gang har gjort.

Ellers synes jeg at tråden bør holdes on topic heretter. Vi blir uansett ikke enige, og trådstarter har nok fått med seg at finnes flere meninger om temaet. Det blir opp til ham hvilken retning han velger å gå.

Frode

Endret av fhl
Lenke til kommentar

du skal ikke betro deg til lyden du hører på filmen da vettu. det viser bare hvor lite du hvet om anlegg. skal jeg quote fra den andre plassen den ble lagt ut:

OK... Detter er min første video laget noen gang. og det er den første jeg har uploadet til youtube.. jeg filma i 720p men ser kvaliteten blei sykt dårlig etter upload. hvorfor vet jeg ikke.... så ta ting med en klype salt angående selve filminga og slikt

Men uansett, det er en helt tilfeldig sang som spiller (første som kom faktiskt) og de høytalerne jeg viser på slutten har jeg ikke kobla til enda så derfor demonstrerte jeg ikke med de i dag...

Dere må og huske på at Lydkvalitet og volumet er 10ganger høyere og bedre i virkeligheten enn det dere opplever gjennom videoen.

Jeg håper den kan være til hjelp ved å forstå hvilken lyd du kan få for den summen penger.

Dette er ikke for å tvinge deg på yamaha ns-777 høytalere men rett og slett å vise at du kan få så mye bedre enn på hifiklubben

Hifiklubben er kanskje best i norge men de er også svindyre

Det er jo hyggelig at du tar deg bryet med å lege en film, men desverre er det egentlig umulig å si noe om lydkvaliteten utifra den, den er filmet med et kompaktkamera i et eksiterende rom med dårlig microfon, og ytterligere komprimert når den kommer til youtube. I tillegg så spilles den av høyttalerene folk har koblet til PCen som de ser videoen på.

AtW

jeg er godt klar over det og det er downsiden med å lage slik video.

men folk som har hørt en del anlegg eller filma noe selv vet hvordan ekte/film forskjellen er og kan da beregne ut sånn cirkus hvordan det er og da kan de gjerne gi noen ord om dette hvis de vil.

Jeg skulle gjerne ønske at det var en måte på å vise dere 100% ekte og alt slikt men det går desverre ikke med mindre man er i telefon på skype eller noe. kanskje litt bedre der, jeg vet ikke.... som sagt så er det første gang jeg selv lager noe slikt

de høytalerne har fått sinnsykt god kritikk utover flere kunder og reviews

http://www.testfreak.../yamaha-ns-777/

grønne ruta på toppen

her kan du lese tydelig og klart hvorfor du ikke får ordentlig lyd og slike ting. du må minst gange det med 10 før du nermer det realiteten her. jeg kan stå rett på sida kona og skrike nesten og ho hører ikke fulle ord hva jeg sier når det er slikt volum..

Du hadde ikke kommet halveis før alt hadde sprengt i filler

tenk deg litt om FHL

Lenke til kommentar

Har sett på materialer, forsterkere og basselementer og ser at prisene blir nogenlunde det samme som aktive subber. Leter derfor etter en sub som er i prisklassen rundt 2000 kroner, altså ikke et monster av en sub, men en sub som man hører er tilstede og jobber ;) Regner med det er en enkel sak å koble en aktiv sub til en hjemmekinoreceiver?

Lenke til kommentar

du skal ikke betro deg til lyden du hører på filmen da vettu. det viser bare hvor lite du hvet om anlegg. skal jeg quote fra den andre plassen den ble lagt ut:

her kan du lese tydelig og klart hvorfor du ikke får ordentlig lyd og slike ting. du må minst gange det med 10 før du nermer det realiteten her. jeg kan stå rett på sida kona og skrike nesten og ho hører ikke fulle ord hva jeg sier når det er slikt volum..

Du hadde ikke kommet halveis før alt hadde sprengt i filler

tenk deg litt om FHL

Dine høyttalere har en følsomhet på 89dB ved 2.83V, noe som tilvarer rett under 88dB med 1W inn. Forsterkeren din gir 190W. Putt tallene inn i denne kalkulatoren. Deretter kan du gjenta øvelsen med 99dB/W/m og 20W.

Frode

Lenke til kommentar

Har sett på materialer, forsterkere og basselementer og ser at prisene blir nogenlunde det samme som aktive subber. Leter derfor etter en sub som er i prisklassen rundt 2000 kroner, altså ikke et monster av en sub, men en sub som man hører er tilstede og jobber ;) Regner med det er en enkel sak å koble en aktiv sub til en hjemmekinoreceiver?

2000,- er ikke så mye, men kanskje du kunne brukt denne forsterkeren. Den kan uansett oppgraderes senere. Hvis du vil holde deg til Ljudia, kan du for eksempel kombinere den med dette elementet.

Frode

Lenke til kommentar

forsterkeren klarer fint å drive det men det er stor fare ved høye volumer når man har store watt drivende basser. det som er poenget..

Begge så veldig greie ut og du får sikkert veldig god lyd. men spiller du mye veldig høyt ville jeg anbefalt bittelitt lavere sm 150watt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...