flavadog Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hei, har kommet opp i norsk muntlig og oppgaven lyder slik: - Gjør rede for tradisjonalisme og modernisme i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800 tallet til i dag. Belys med minst to-tre tekster. Jeg har svært lite peiling på hverken modernisme eller tradisjonalisme så all hjelp hadde vært nyttig =) Lærern min har sagt at Paal Brekkes "Som i en kinosal" er en bra tekst å bruke, men jeg skjønner ikke helt budskapet eller kjennetegnene i diktet da... hvis noen andre har kommet opp i det samme hadde det vært fint om dere sa hva dere tenkte å gjøre og =) Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Jeg har samme temaet, ganske mye å lese på. Problemstillingen jeg valgte (læreren kom med alternativer), var "Sammenlikn de to diktene "Myrstrå vipper" av Rolf Jacobsen og "Vi overlever alt" av Arnulf Øverland. Det diktet du nevnte er modernistisk, og det er typisk for dem at de er litt kryptiske, for de bruker gjerne mye metaforer og lite rim. Jeg begynner med å lese meg opp, på de to sjangrene og forfatterne og generell litteraturhistorie 1870-1970. Tror det er lurt før man begynner på en evt PP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå