Gå til innhold

Stativ til speilrefleks

Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon 7D med batterigrep. Mitt tyngste objektiv er Canon 70-200. Jeg har et Velbon stativ i dag. Tror det heter 600R. Dette er VELDIG ustabilt med mitt kamera på. Jeg vil ha et stativ som jeg kan bruke utløser knappen på kamera slik at jeg slipper å være avhengig av fjernkontrollen min. Jeg har sett på diverse, men denne "jungelen" er STOR. Jeg ser at stativhoder som er beregnet å tåle 6 kg er beregnet til små og mellomstore kameraer. Hvor mye må et stativ og hode kunne tåler før det er stødig på mitt kamera. Det er helt sikkert mange her som har mange erfaringer å dele med meg. Man kan jo selvfølgelig kjøpe stativ til tusener av kroner å få et stativ som er stødig som fjell. Men jeg har ikke planer om å bruke mer enn 2500 kr på et komplett stativ og hode. Da får jeg heller leve med å bruke fjernkontrollen min. Natur og Fritid kjører tilbud på Manfrotto nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stativ av den typen du etterlyser, de finnes. men jeg tror prisklassen er 20-30.000,-

Men du kan klare å få et mer solid stativ enn ditt gamle til det budsjettet du skisserer. Jeg mistenker at du bør vurdere treveis-hode fremfor kulehode, da gode kulehoder fort blir dyre.

Du bør uansett bruke fjernutløser når du er på stativ, sammen med låsing av speil, for å få det så stabilt som mulig. Alternativt bruke selvutløseren.

Lenke til kommentar

Når du skriver 'ustabilt' regner jeg med at selve balansen er svært dårlig? I såfall kan det kanskje hjelpe med et stativfeste til 70-200.

Anbefaler å titte litt rundt på nettet, da stativfestet koster en god del i norske fotobutikker.

Lenke til kommentar

Stativ av den typen du etterlyser, de finnes. men jeg tror prisklassen er 20-30.000,-

Men du kan klare å få et mer solid stativ enn ditt gamle til det budsjettet du skisserer. Jeg mistenker at du bør vurdere treveis-hode fremfor kulehode, da gode kulehoder fort blir dyre.

Du bør uansett bruke fjernutløser når du er på stativ, sammen med låsing av speil, for å få det så stabilt som mulig. Alternativt bruke selvutløseren.

Min erfaring er at man kan droppe fjernutløser/kontroll på rimelige lette stativ om man benytter MUP (mirror up), samt slår på delay for eksponering som en del kamera også har.

- Komponer/fokuser

- Trykk utløser for å få speil opp, vent i 1-2 sekund

- Trykk utløser med "eksponeringsdelay" slått på (eller bruk timer)

- Hold fingrene unna kamera til bilde er tatt

MUP er alltid smart uansett vekt og stabilitet, andre ting man kan vurdere er fot til teleobjektiv med integrert hurtigfeste (gir mer stabilitet), samt L-bracket/plate for kamera.

Edit:

Dyrere og tyngre stativ vil kunne motstå speilflip-rystelser samt at man holder på kamera under eksponering på en langt bedre måte. Men triksene for lette ustabile stativ vil også øke kvaliteten for dyrere; så samme prinsipp bør benyttes uansett prisklasse.

Et godt triks er også å få pigger under beina som man planter ned i bakken. Dette vil gi økt motstandsdyktighet mot vindkast osv. Ikke minst, stativ som har mulighet til å komme lavt og nært bakken hjelper også.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...