Gå til innhold

Lidelse i kristendommen og livssynshumanismen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lidelsen står sentralt i kristendommen. Jesus Kristus lider for verden. De kristne kobler sin lidelse sammen med Jesu Kristi lidelse. Slik blir lidelsen til noe svært meningsfylt og målrettet for de kristne. De kristne lider sammen med Jesus Kristus for verdens skyld. Dette gjør det mulig for verden å bli fri fra sin skyld og påfølgende straff.

 

flagellation_de_notre_seigneur_jesus_christ-large.jpg

Jesus Kristus lider for hele verdens skyld

Endret av IHS
Lenke til kommentar

.. og humanistene har siden tidenes morgen lidd under de som tror at påstander i eventyr bøker er sannhet, og spesielt mye har de lidd etter at det dukket opp et eventyr som omhandler en høyst fiktiv person som heter jesus... Sorry, kan ikke hjelpe for det :)

 

Kan ikke si at jeg som ateistisk naturalist og humanist lider av noe som helst. Prøver stort sett å forholde meg til verden som den er uten å dra all mulig dritt og jævelskap over meg, ihvertfall ikke mer enn jeg kan klare å ta inn over meg. Det er lenge siden jeg trodde at jeg bare kunne knipse (eller foldet mine hender og mumlet i den tro at jeg hjalp en masse mennesker uten å gjøre noe som helst!) for at verden skulle endres til et bedre sted å bo, men jeg lider ikke under det nei...

 

Kan faktisk ikke se at et humanistisk livssyn får deg til å lide av noe som helst jeg, ihvertfall ikke slik IHS fremstiller at kristendommen liksom skal være. De tror jo åpenbart, slik IHS fremstiller seg selv og andre kristne, at de lider for menneskeheten uten å gjøre annet enn å opphøye seg selv til å tro de er mye bedre enn alle andre ved denne lidelsen... og oppnår hva mens de gleder seg til den store våte kristne drømmedagen som heter dommedag?

 

What's the point?

Lenke til kommentar

No pictures !

 

Virker som du skjønner hva som har skjedd, RWS

 

Hvorfor er du så redd for å miste egoet ditt

til fordel for det kristne felles jeget ?

 

Hva er det du tror du går glipp av ?

 

Du er uansett ikke altets sentrum ;)

Jeg vet hva jeg går glipp av og takk for det. Hva er det kristne jeg'et egentlig og hvem av de 35 000 grenene sitter på det?

 

I motsettning til deg, som tror du er guds utvalgte barn med rett til evig liv, så tror jeg faktisk ikke at jeg er noe som helst. Det hadde vært knekkende likegyldig om jeg ikke hadde kommet til verden i det hele tatt bortsett fra tre ting; Gutta mine! De er min eneste bilett til evig liv, da mitt DNA vidreføres i dem og siden mine gener ikke så lett lar shit passere som gull ser jeg på det som et fordel at mine gener blir vidreført i denne verden, da vi har mer enn nok av de som tror shit er gull. Bortsett fra det, who cares! Hadde jeg ikke blitt født og heller havnet i den berømte flekken på lakenet så hadde jeg jo heller ikke visst om noe annet heller. Tilfeldigheter, tilfeldigheter og atter tilfeldigheter, hele livet er en stor tilfeldighet som vi tror vi styrer... Eller, som i ditt tilfelle, som du tror blir styrt av noe...

 

 

Jeg er bare et lite ubetydelig menneske i det store universet jeg, ingenting mer og ingenting mindre... og det plager meg ikke det minste! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

No pictures !

 

Virker som du skjønner hva som har skjedd, RWS

 

Hvorfor er du så redd for å miste egoet ditt

til fordel for det kristne felles jeget ?

 

Hva er det du tror du går glipp av ?

 

Du er uansett ikke altets sentrum ;)

Jeg vet hva jeg går glipp av og takk for det. Hva er det kristne jeg'et egentlig og hvem av de 35 000 grenene sitter på det?

Det er ikke noen spesiel gruppe du må være i for å oppleve dette. Det kristne jeg'et er det store Jesus Kristus jeg'et. Egoet ditt som du tror er jeg'et ditt, er et "gjøk egg" I det du mottar Jesus Kristus (det nye jeg'et), innser du at dette er ditt egentlige og opprinelige gudommelige jeg, som du i sin tid mistet.

Lenke til kommentar

Det er ikke noen spesiel gruppe du må være i for å oppleve dette. Det kristne jeg'et er det store Jesus Kristus jeg'et. Egoet ditt som du tror er jeg'et ditt, er et "gjøk egg" I det du mottar Jesus Kristus (det nye jeg'et), innser du at dette er ditt egentlige og opprinelige gudommelige jeg, som du i sin tid mistet.

He he.

 

"Mottar jesus kristus", likte den.. Får meg til å undres over om den mottagelsen kan skyldes den store homofobien veldig mange kristne har...

 

Takk men nei takk IHS. Jeg trives i virkeligheten og klarer å takle den, så jeg trenger ikke å bli med i den eventyr klubben nei, men takk som byr :)

Lenke til kommentar

Det er ikke noen spesiel gruppe du må være i for å oppleve dette. Det kristne jeg'et er det store Jesus Kristus jeg'et. Egoet ditt som du tror er jeg'et ditt, er et "gjøk egg" I det du mottar Jesus Kristus (det nye jeg'et), innser du at dette er ditt egentlige og opprinelige gudommelige jeg, som du i sin tid mistet.

He he.

 

"Mottar jesus kristus", likte den.. Får meg til å undres over om den mottagelsen kan skyldes den store homofobien veldig mange kristne har...

 

Takk men nei takk IHS. Jeg trives i virkeligheten og klarer å takle den, så jeg trenger ikke å bli med i den eventyr klubben nei, men takk som byr :)

Ja, det er ikke lett å skille lag med seg selv og sine illusjoner.

 

Den "virkeligheten" som egoet ditt produserer er ikke den egentlige virkeligheten.

 

Jesu Kristi virkelighet er den sanne virkelighet.

 

Det er derfor Han sier "Jeg er veien, sannheten og livet.

 

jesusandthedisciplesatt.jpg

Jesus Kristus, det egentlige mennesket, det virkelige mennesket.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Jesus Kristus, det egentlige mennesket, det virkelige mennesket.

Åh? Har svevd i den troen at jesus egentlig var gud jeg da og nå sier du at han er et menneske? Hvem juger her, du eller bibelen?

 

Hvis påstander er alt du har for denne fiktive fyren så ender vi det her. Nok OT nå.. :)

Lenke til kommentar

Det skulle da bare mangle om de ikke trakk påstandene i bibelen i tvil, da det ikke finnes noe som backer opp påstandene om at jesus var guds sønn, enda mindre at han faktisk bare spilte jesus og egentlig var gud.... Så det skulle bare mangle at ingen trakk dette i tvil og jeg kan levende tenke meg at dette er fryktelig populært å si foran frelste jesus tilhengere... :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...