Gå til innhold

ADSL til nyhuset i Fetsund. Kapaks, multipleksing, jeg blir sprø.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter og lurer på hva jeg skal gjøre nå. :(

Vi har kjøpt et gammelt hus i Fetsund nå nylig og jeg prøver å få lagt inn ADSL dit, men jeg får avslag -både med NextGenTel og nå med Telenor.

De sier at det ikke er ledige linjeressurser i nettet.

Når jeg søker i Kapaks får jeg dette:

=============================================================

(x) Linje etter PSTN, <Vei> <Husnr>, 1900 FETSUND

( ) Ny linje, SØK AVBRUTT, TRYKK FOR ÅRSAK

Resultat av validering:

(30) Produkttilgjengelighet kan ikke avgjøres automatisk og må sjekkes manuelt. Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen, men linjetekniske forhold kan forhindre produktleveranse.

Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen, men det er usikkert om produktet kan leveres ettersom det er avdekket linjetekniske forhold, eller elektronikk på linjen.

Merknader:

Det er utstyr på linjen som om mulig må fjernes før produktet kan leveres.

Mulig produktklasse: ADSL 6080/512

Ok. Har lest om Digital-2-linje utstyr her på diskusjon.no, og jeg tror jeg har en slik boks inne på kjøkkenet faktisk!

Over kjøkkenbenken min henger det en grå firkanta boks med gammel Telenor-logo på. Full av elektronikk og batterier. Og telefonkabel går inn og to telefonkabler kommer ut, som ender i to telefonkontakter som er montert over kjøkkenbenken, ved siden av Telenor-boksen.

Bilde (sorry litt dårlig kvalitet): Bilde fra Kjøkkenbenken

Fra den øverste av de to RJ11 kontaktene, går det en svart, kort kabel til en gammeldags 3-pols telefonkontakt over, og det var den som var i bruk tidligere.

Jeg vet ikke akkurat hvorfor den boksen er der, men teorien min var at den gamle dama trengte en ekstra PSTN-linje for trygghetsalarmen sin, i tillegg til den vanlige telefonlinja. Men det er jo bare spekulasjon, selvfølgelig. Uansett så er den der, og telefonen til gamle dama funket inntil nylig over den.

Det jeg trodde måtte skje, var at den boksen over kjøkkenbenken min -og kompis-boksen dens i en stolpe i nærheten etsted måtte skrus ned, slik at jeg fikk multipleks-fri linje inn i huset mitt, og så skulle alt være gull. Det trodde jeg, men det er ikke Telenor helt med på, og jeg klør meg litt i hodet nå..

Min forståelse var den at disse digital-2-linje multipleksingene er punkt-til-punkt greier.

-Hvis det er sant, så må vel grunnen være til at jeg ikke kan få multipleks-fri linje helt til Fetsund sentral, at PSTN-linjen blir multiplekset ikke bare en gang, men to ganger.

-> Først mellom kjøkkenbenken min og til en stolpe i nærheten.

-> Og så mellom (muligens samme) stolpe og Fetsund sentral.

... kan det være tilfelle? ...eller så er ikke digital-2-linje punkt-til-punkt.... drop-and-continue..? Blir sprø.

Jeg blir bare ikke helt kvitt den snikende tvilen om at dette bare er en stor misforståelse... At Telenor på en eller annen måte tror at den multiplekseren inne på kjøkkenet mitt er i en stolpe også, og at et annet abonnement går via den -og at de dermed ikke kan ta den bort! Jeg vet ikke.

For hvis alt var riktig i databasene deres, skulle jeg da ikke kunne ha TO PSTN-linjer inn i huset, i og med at jeg har multiplekseren der og to telefonkontakter??

( ) Linje etter PSTN, <Vei> <Husnr>, 1900 FETSUND

(x) Ny linje, SØK AVBRUTT, TRYKK FOR ÅRSAK

Resultat av validering:

(442) SØK ETTER NYE LINJER MÅTTE AVBRYTES, DA DET IKKE FINNES LEDIGE LINJERESSURSER Å VALIDERE PÅ

Er det kan hende noen som har litt mer peiling enn meg?

Endret av kkrohn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den vakre boksen du har stående på kjøkkenet ditt er forgjengeren til digital2kanal utstyr, noe som kalles BF-utstyr. 2 stk PSTNlinjer deler samme fysiske linje frem til denne boksen, og en linje går ut igjen til abonnent nr 2. Grunnen til at den ikke er plassert i stolpe/utvendig fordeler, er at den ikke kan fjernmates med strøm fra sentralen, den må få strøm fra 230V-nettet og blir derfor plassert hos en abonnent. Vanligvis kjøres linje nr 2 til en abonnent i en annen boenhet, men hvis jeg forstår deg rett, har begge linjene vært aktiv i din husstand. Da skal det ikke være et problem å overbevise Telenor om at boksen kan fjernes til fordel for ADSL uten at dette går utover kapasiteten i nettet til eventuelt fremtidige abonnenter. Du må ha montør for å fjerne boksen og montere ny grensesnittkontakt.

EDIT: Det skal også være en boks nr 2 til dette utstyret, ligner på en halvkilo smør i form og størrelse, men har lik farge til boksen du har på kjøkkenet.

EDIT2: Etter å ha lest innlegget ditt enda en gang, er det fullt mulig at linje nr 2 er i bruk hos en annen abonnent. Da inntakskabler har flere ledige par, er det fullt mulig å kjøre denne linjen til et helt annet hus.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

Jeg skal ta en grundigere sjekk av boksen når jeg kommer hjem i kveld.

Jeg har ikke oppdaget noe 230V kobling på den så langt, men det kan vel være fordi jeg ikke har sett nærme nok etter kan hende.

Det høres sprøtt ut at telefonlinjen til en nabo skulle gå via kjøkkenbenken min.

Men om det er mange par inn/ut av et hus, så går det vel an at den kommer multiplekset inn, blir demultiplekset på kjøkkenet mitt, og så blir linje #1 terminert i kontakt hos meg og linje #2 koblet videre ut av huset igjen, via en stolpe eller to og til et annet hus... Men da er det rart at jeg har en RJ11 dobbelkontakt, om ikke montøren var tom for enkeltkontakter da! :) haha.. For et styr.

Hvis jeg ikke kan få ADSL, så lurer jeg uansett på å be Telenor ta bort abonnement-BF boksen på kjøkkenet. Kona sitter og planlegger nytt kjøkken om dagen, og uten at jeg har akkurat diskutert det med henne, så tror jeg at jeg kan vedde mye på at hun har andre planer for det hjørnet enn telefoni-multipleksing....

Jeg nevnte dette til to av de jeg har snakket med hos Telenor kundeservice. Den ene mente at siden det var montert innomhus, så var det egentlig min kostnad, og jeg måtte gjøre avtale med montør direkte for å få tatt den bort. Mens den andre karen hos Telenor mente at de kunne "lage en jobb" for dette. Det viser at mye kommer an på hvem man snakker med!

Edit: Hvor tror du den boks #2 kan være? I stolpen, mener du?

Endret av kkrohn
Lenke til kommentar

Ok, nå fikk jeg huket tak i en gammel Telenor-mann som satte ting litt på plass for meg.

Slik forklarer han det:

Det er 4 komponenter i denne saken.

a. Mux i sentralen i Fetund.

b. Et filter i en stolpe her i nærheten.

c. BF-enheten (som på kjøkkenet mitt)

d. TF -som ikke er en enhenet, det er den husstanden som "har linja" til sentralen.

Slik det fungerer er at muxen i sentralen sender analog telefoni på to frekvenser på linja ut. En på en "naturlige" frekvensen, og en på en annen, høyere frekvens.

Når signalene når filtret i stolpen, så blir den naturlige frekvensen sendt ut på linja til husstanden som er TF, og ettersom dette er på vanlige PSTN frekvenser, trengs det ikke noe utstyr der. Den andre, høyere frekvensen blir sendt til BF-husstanden (oss), som trenger en aktiv boks som kan få det ned til vanlig analoge PSTN frekvenser for telefonen der.

Dermed (mener han i alle fall) så deler jeg ikke BF-boksen med noen, men jeg deler linja fra filtret i stolpen med en nabo et sted.

Det ser i det hele tatt nokså mørkt ut for ADSL... :(

Spesielt etter at jeg nevnte til han at jeg så en grå boks litt lengre nede som det står "2 Kanal" på. Sikkert etter Digital2Kanal. Jeg har sett på Kapaks at det er flere som ikke kan ha ADSL her, så i alle fall noen av dem deler nok linje til Fetsund via den store boksen der.

Det som er litt frustrerende, er at det er mye gammelt folk som bor her, og som ikke virker interesserte i ADSL -men som har "rene" umuxede linjer til sentralen, ifølge Kapaks. De er koblet til samme stolpe som oss, så det hadde gått fint an å bytte linjene om slik at vi som er interessert i ADSL kunne fått dette. Men det var ikke han jeg snakket med i Telenor så gira på, i alle fall. Vet ikke helt hvorfor. Fant til og med en rapport fra Post og Teletilsynet der de beskriver denne muligheten. :

Post og Teletilsynet om ADSL. (Punkt 2.6)

Lenke til kommentar

Og nå som Telenor ikke har leveringsplikt på ISDN lenger, så kan du sikkert ikke bruke ISDN-trikset heller (trikset: bestille ISDN-abonnement hos Telenor, de legger opp ny linje til deg og installerer ISDN. Du avbestiller ISDN-abonnementet, og bestiller ADSL hos den leverandøren du vil ha, ettersom linja er på plass).

Lenke til kommentar

Vedrørende konas planer for kjøkkenet, vil jeg anbefale kombinasjonen av å spille dum/slegge ev. brekkjern. Blir ikke så mye mer DSL av den grunn, men du får ihvertfall skiten ut av heimen. Eventuelle andre abonnenter som går via enheten vil så opprette feilmelding på sin linje, som da får helt ny linje (via d2k sannsynligvis) utenom ditt kjøkken.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg er alt for sjelden borti slikt utstyr til å huske detaljene helt klart, og om det er BF eller TF utstyret som er tilkoblet 230V, husker jeg ikke helt.

EDIT: Når du skal ha telefoni/ DSL er det bare å informere telenor om at grunnet oppussingsarbeid må det opprettes ny grensesnittkontakt. Dette er arbeid som skal gå innunder vanlig installasjonspris, med mindre plassering av kontakt krever urimelig mye ressurser. Da vil eventuelt merarbeid måtte faktureres deg direkte.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

Oh lykke!

www.nextnet.no driver og setter opp en WiMax antenne 400 meter fra huset vårt, og jeg kan se rett bort på der de skal skru den opp. Nå tror jeg nesten Telenor sine kobbertråder kan ryke og reise for min del.

Når det gjelder den BF-boksen, så tror jeg at jeg bare skrur den ned og legger den pent på en hylle i kjelleren om Telenor skulle etterlyse den. Jeg liker jo tanken om å ha en ordentlig grensesnittkontakt på Telenor-forbindelsen, men det virker litt for dyrt å betale 700 Kr for en pen kontakt på veggen som det ikke er koblet noe til. Hm.

Om vi trenger Telenor-kobber en gang i framtiden kan jeg vel bare be Telenor opprette ny grensesnittkontakt der og da, og frem til da bare ha den kabelen frakoblet?

la7dfa.com: Jeg bor på østsida av Glomma, og der er det noe som heter Løkenåsen antennelag -og jeg tror det er bare TV på den. Canal Digital (som er hva som går på kabelen, etter hva jeg kan forstå), sier de kan levere digital-tv, men ikke noe Internett til adressen vår. Så jeg går ut ifra at det betyr at dette kabelnettet ikke er tilrettelagt for upstream kommunikasjon.

Men uansett. Nextnet! Wohoo!

Lenke til kommentar

Tjo.. Jeg har ikke noe erfaring med WiMax, men ex-kollegaen min som brukte et år på å labteste diverse WiMax utstyr, syntes det var supert etter det jeg husker. :)

Har lest litt diverse om WiMax, både bra og dårlig -men for meg, med 400 meters fri sikt og utendørs antenne, så skal det mye til for at det ikke skal virke tror jeg.

Klart, jeg skulle gjerne hatt mer enn 512Kbps i utgående retning... men når man er sulten nok, smaker jo det meste godt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...