Gå til innhold

Anbefaling av overspenningsvern

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte inn i "nytt" hus (bygget 1986) og er litt bekymret for overspenning. Kommer til å ha både PC'er, TV'er og en projektor oppkoblet.

Er det noen som kan anbefale noen ulike løsninger for å beskytte disse apparatene ?

Tenker da både på strøm, TP, coax, etc.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oppgrader sikringskapet til ny standard vis det ikke er gjort.

bruk overspenningsvern mellom viktig utstyr og el-nettet.

samme med datanettverket.

som oftest ryker datautstyr i stormvær(lyn og torden) på grunn av overspenning gjennom telefonlinjen ikke el-nettet.

det er iallefall min erfaring.

overspenningsvern som du bruker i stikkontakten vil ikke fungere noe særlig vis du ikke har overspenningsvern i sikringskapet om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

som oftest ryker datautstyr i stormvær(lyn og torden) på grunn av overspenning gjennom telefonlinjen ikke el-nettet.

Jeg kommer ikke til å ha fasttelefon, og kommer til å ha Internett via kabel (Canal Digital).

Det er automatsikringer i sikringsskapet.

Vil en slik (APC SurgeArrest Home/Office 6 Uttak + Telelinje og coax) gjøre jobben for både strøm, coax og TP ?

Lenke til kommentar

grov vern i sentral, ok skal snakke kunde/amatør språk, grov vern i fordeling/sikringskap klasse 2 eller c det heter. dette holder egentlig. men best er det med finvern som du plugger i stikk/stikkontakten før du plugger i det elektroniske utstyret. her finnes det flere typer alt etter hvilken belastning/forbruker/utstyr som blir plugget i.

men først få en ny fordeling med masse stikk. stikk er framtida.

Lenke til kommentar

men best er det med finvern som du plugger i stikk/stikkontakten før du plugger i det elektroniske utstyret. her finnes det flere typer alt etter hvilken belastning/forbruker/utstyr som blir plugget i.

Betyr at at "finvern" alene, uten "grovvern" i sikringsskap, holder?

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å si om det holder med det ene eller det andre, for det er jo umulig å sette noen grense på hva man kan bli utsatt for. Det varierer fra et nærgående lyn mellom skyene til et direkte nedlslag i huset.

Det er bare snakk om hvor mye man skal sikre seg. Et grovvern vil sikre hele huset mot en viss overspenning på strømnettet. Finvern vil bare sikre de apparatene som plugges inn i det.

Lenke til kommentar

Finværn i kontakter kan fungere helt fint uten grovvern i skapet. Spørsmålet er mere hvor stor overspenning som kommer. Så lenge den ikke er så alt for stor fungerer et finværn fint alene. På lit større pulser må man ha grovvern også. Slår lynet ned nært huset vil muligens ikke overspenningsvern i skap og i kontakt hjelpe engang. Sett eksempler på at skap og til tider vegg er borte :ohmy: Da hjelper ikke all verdens vern.

Spørsmålet blir med andre ord hvor sikker du vil være, og hvor sansynlig et nedslag nært huset er.

Lenke til kommentar

men best er det med finvern som du plugger i stikk/stikkontakten før du plugger i det elektroniske utstyret. her finnes det flere typer alt etter hvilken belastning/forbruker/utstyr som blir plugget i.

Betyr at at "finvern" alene, uten "grovvern" i sikringsskap, holder?

ble litt feil dette her. jeg mener at et grovern i skapet og finvern i stikk er det beste. det vil være en restspenning etter grovernet. denne spenningen ødelegger følsomt utstyr som elektronikk. installatør skal etter Nek 400;2006 risikovurdere om det trengs overspenningsvern. det nevnes at i Nek 400; 2010 skal det monteres overspenningsvern.

merkespenningen In skal vere 185V på TN, IT skal ha minst 280V. det finnes og 385V for anlegg der det forventes høge spenninger ved jordfeil.

lite utdrag fra onninen katalogen på nett. tallene er el. nr.

Boligpakke / Overspenningsvern

TN-N Boligpakke 16 587 99

IT-N Boligpakke 16 587 98

Grovvern Klasse 1

Finvern

TV antenne, og 230V nettdel

6-veis m/j ,m/inneb.oversp.vern 16 614 09

Finvern for parabol 16 614 10

Plugg f/analog linje 16 614 11

Plugg for ISDN 16 614 07

Fastmontert finvern

230V, for veggboks eller kanal 16 614 29

Lenke til kommentar

oppgrader sikringskapet til ny standard vis det ikke er gjort.

bruk overspenningsvern mellom viktig utstyr og el-nettet.

samme med datanettverket.

overspenningsvern som du bruker i stikkontakten vil ikke fungere noe særlig vis du ikke har overspenningsvern i sikringskapet om jeg ikke husker feil.

Det er også min erfaring å ha fått utstyr ødelagt som var koblet til telefonlinjen. Den ene gangen var det overspenningsvernet (ett simpelt ett) som gikk i stykker, og bra var jo det (da gjorde det ihvertfall jobben).

Men, en kan aldri være sikker på at det skal ta en annen vei neste gang. :cool:

Endret av G
Lenke til kommentar

grov vern i sentral, ok skal snakke kunde/amatør språk, grov vern i fordeling/sikringskap klasse 2 eller c det heter. dette holder egentlig. men best er det med finvern som du plugger i stikk/stikkontakten før du plugger i det elektroniske utstyret. her finnes det flere typer alt etter hvilken belastning/forbruker/utstyr som blir plugget i.

Kan grovvernet dekke samtlige kurser, eller må en ha flere grovvern får å dekke samtlige kurser? Hva koster en typisk grovverninnstallasjon inkl. MVA.

EDIT: Om en vil gå helt i den andre enden hvor utstyret sitter kan en UPS (avbruddsfri strømforsyning) med nesten ekte sinuskurve være kjekt å ha, men det koster mye mer enn ett finvern. En må også regne med å måtte bytte blybatteriet(-ne) etter kun noen få års bruk.

Endret av G
Lenke til kommentar

foreldrene mine sitt hus har bare grovern på 385V. etter mangen år så har bare L1/første fase fått overspenning som ble slukt av vernet. det var den gangen det var veldig mye lyn og torden den høsten. i huset står det da 5-6 pc'er. ingen skade. skulle ha hatt finvern, men har ikke det. men dette avhenger av feilspenningen som kommer fra transienter fra lynnedslag, feil i høgspenningsnettet (ofte opp til 10kV), inn og utkobling av store belastninger i industrien og jordfeil i spoler.

blir det mangen inn og utkoblinger fra industrien som verft f. eks. store maskiner som blir brukt, så vil det redusere og øke spenningen på nettet. e-verket skal holde seg innenfor et vis spenningsfall. får du får lite spenning til fryseren så vil den havarere. samme med overspenning. når industrien starter kl 7 om morningen så vil det sluke mye spenning og e-verket må kompensere dette med å øke spenningen. når kl er 9 eller 11.30 så skal arbeiderene ha pause. da stiger spenningen noe voldsomt. da kan du få overspenning i huset ditt. og får e-verket problemer med nettet sitt så vil de kutte ut strømmen til forbrukerne. da mister som regel industrien og de boligene som er på denne trafokiosken spenningen. hos foreldrene mine er det 2 kraftlinjer inn til byen. for ca 6 måned siden så byttet e-verket måletrafoer i trafokioskene sine. dagen etterpå ble det feil på alle kioskene. da stengte de av hoved kraftlinja og kjørte byen på en gammel linje. alt industri fikk null strøm. men elektrikerne på verftet hadde hodelykter! da ble det en koselig stund i mørket mens vi stripset Power pack hydralikk kabler i mørket. folk rundt oss trynet der det var mørkt. men nødlysene mine fungerte, men bare de med batteri.

Lenke til kommentar

Kan grovvernet dekke samtlige kurser, eller må en ha flere grovvern får å dekke samtlige kurser? Hva koster en typisk grovverninnstallasjon inkl. MVA.

EDIT: Om en vil gå helt i den andre enden hvor utstyret sitter kan en UPS (avbruddsfri strømforsyning) med nesten ekte sinuskurve være kjekt å ha, men det koster mye mer enn ett finvern. En må også regne med å måtte bytte blybatteriet(-ne) etter kun noen få års bruk.

grovernet plasseres i sikringskapet. da dekker den hele installasjonen som kommer ut fra skapet. har du et hovedskap og noen underskap som er over 30m kabellengde vekke fra hoved så skal man og ha grovern i disse underfordelingene.

jeg jobber med skipsinstallasjon til vanlig. det vil si at jeg ikke er innom priser på utstyr. jeg bare får beskjeden om å koble det og det anlegget ferdig. eks. koble sentraler/sikringskap, koble pumper med starterskap/skap der ei pumpe har diverse fungsjoner som blir laget i skapet med enten PLS eller relestyringer som kontaktorer og trafo, gjøre ferdig Engine Controll room ECR med kanaler og stikk til antenne, LAN, UPS, klokke og mer. det er 90% jobb å bare trekke kabler og stripse disse. den største jobben sist var Reservestrømsanlegg med hoved og undersentraler med batteriladere og akkumulator batteri på 12V 296Ah i serie. største kablene var 1x70mm2 med mangen lengder, totalt 43m. men pris på inst. er kanskje på 1000kr eller mer vil jeg anta. spør om hvor gammelt skapet er og ombyggingsmuligheter det er. det er ikke en så stor jobb heller så.

en UPS skal vere overbelastnings beskyttet. kanskje og med overspenningsvern siden det elektronisk kretser i en UPS. en UPS har og vern innebygd trur jeg. kan og velge med vippebrytere om hvilket utstyr som ikke skal ha spenning vis det blir strømbrudd. da får du lenger kapasitet til det virkelige utstyret som må ha spenning hele tiden. eks. server. batteriene er ofte vedlikeholdsfrie som gelebatteri. alt etter hvor stor belastning du har på de sier hvor stor kapasitet du får ved en viss belastning. blybatteri, det samme som akkumulator, hvor er dette? er det til industri eller bolig? blybatteri blir ikke ødelagt med det første. når byttet du batteriet ditt på bilen din? den som kan skje er at syrenivået blir for lavt. og at blyplatene har nesten ikke noe bli igjen for å starte den kjemiske prosessen.

Metric sin Dthea er god.

http://www.metric.no/index.php?page=dhea---online-ups-1000-3000va

husk å velge en som har god margin over det totale forbruket den skal ha samtidig. UPS trenger du bare vis du holder på med arbeid på pc som ikke må gå tapt ved strømbrudd. sånn som stats jobber, IKT firmaer, firmaer som bruker data hele tiden som prosjektering, tekniske tegnere på pc. til privat holder det med en lite 12V batteri som du setter i sikringskapet eller eget batteriskap helst.

UPS fås som online, offline og line interactive ups. det er alt etter hvor mye støy du kan akseptere og hvor fort UPS slår inn etter nettet strømbrudd. til pc ville jeg ha brukt online ups.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er ikke mulig å si om det holder med det ene eller det andre, for det er jo umulig å sette noen grense på hva man kan bli utsatt for. Det varierer fra et nærgående lyn mellom skyene til et direkte nedlslag i huset.

Det er bare snakk om hvor mye man skal sikre seg. Et grovvern vil sikre hele huset mot en viss overspenning på strømnettet. Finvern vil bare sikre de apparatene som plugges inn i det.

Finvern vil til ein viss grad også beskytte andre apparat i nærheiten, fordi dette vil hjelpe til med å redusere spenningen i heile installasjonen.

Ellers vil det beste vere å ha både grovvern og finvern. Derimot er det ingen som kan garantere at også dette vil holde - er effekten stor nok, er det ikkje eit overspenningsvern i verden som overlever...

Lenke til kommentar

Flere forhandlere av vern hevder at de dekker utstyr som har vært beskyttet av vernet, dersom det går i stykker. Hvor vidt de betaler er jo ett åpent spørsmål.

Har en online UPS selv som jeg kjørte datamaskinene bak en god stund. Men nå har det nok gått over 5 år siden jeg brukte det sist, for batteriene gikk flate etter langvarig bruk.

Jeg vet ikke om det er blybatterier, men har blitt fortalt at det som oftest er det som brukes. De har en levetid på kanskje 2-3 år vil jeg tro.

Det koster ikke så fryktelig mange hundrelapper å bytte dem i min litt mindre UPS, men så er jeg ikke teknisk kyndig til å håndtere dette likespenningsutstyret.

Mulig det er barnemat å bytte noe sånn noe, men jeg har aldri åpnet en UPS før. Og det anbefales vel at kyndige gjør byttet for en. Forhandler jeg handlet den fra viser bare til en tredjepart. Vil tro at tredjeparten tar veldig mye for å gjøre jobben som sikkert tar 5 minutt.

Har ikke giddet å bry meg med det inntil nå. Finfin UPS av merke PowerWare (nå i dag heter produsenten Eaton). Fikk en pris på batterier der, og jeg kan få kjøpt batteriene direkte fra Eaton i Norge. Det koster ikke skjorten for selve batteriene.

Lenke til kommentar

Flere forhandlere av vern hevder at de dekker utstyr som har vært beskyttet av vernet, dersom det går i stykker. Hvor vidt de betaler er jo ett åpent spørsmål.

Har en online UPS selv som jeg kjørte datamaskinene bak en god stund. Men nå har det nok gått over 5 år siden jeg brukte det sist, for batteriene gikk flate etter langvarig bruk.

Jeg vet ikke om det er blybatterier, men har blitt fortalt at det som oftest er det som brukes. De har en levetid på kanskje 2-3 år vil jeg tro.

Det koster ikke så fryktelig mange hundrelapper å bytte dem i min litt mindre UPS, men så er jeg ikke teknisk kyndig til å håndtere dette likespenningsutstyret.

Mulig det er barnemat å bytte noe sånn noe, men jeg har aldri åpnet en UPS før. Og det anbefales vel at kyndige gjør byttet for en. Forhandler jeg handlet den fra viser bare til en tredjepart. Vil tro at tredjeparten tar veldig mye for å gjøre jobben som sikkert tar 5 minutt.

Har ikke giddet å bry meg med det inntil nå. Finfin UPS av merke PowerWare (nå i dag heter produsenten Eaton). Fikk en pris på batterier der, og jeg kan få kjøpt batteriene direkte fra Eaton i Norge. Det koster ikke skjorten for selve batteriene.

Dette klarer du heilt sikkert å fikse sjøl. Berre skru opp ups'en, sjå på batteria kva spenning og kapasitet dei har, og kjøp tilsvarande f.eks hos Biltema :) Billig og enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...