Raedon Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Hei! Nå har jeg fått vite at jeg skal opp i regulering på eksamen(torsdag) Dette er en reguleringssløyfe med en DP-celle(bobblerør), ECA600 regulator og en seteventil som pådragsorgan. Jeg har noen spørsmål ang. dette emnet. Trenger forklaring på hysterese, offset og prosessforsterkning? Lurer også på hvorfor en ren P-regulator ikke kommer seg opp på setpunktet? Jeg vet jo at P=forsterkning * avvik. Men siden det alltid er et avvik, hvorfor kommer den seg ikke opp på setpunktet? Er det noen som har tips om hva jeg burde gjøre på eksamensdagen? Tenkte å kjøre ziegler og nichols første metode for å finne PID-parameterene, justere zero og span på DP-cella og pådragsorgan deretter fylle inn i et kalibreringssertifikat? Noen annet jeg burde ha med? Takk på forhånd! Endret 8. juni 2010 av Raedon Lenke til kommentar
V_B Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hei. Vi kan gjøre et forsøk her. Begynner å bli en stund siden jeg knotet med regulatorer. Hysterese tror jeg vi har snakket om før, når du hadde om temperatur måling ? Så at du fyller en tank opp til 50% og får 12mA. Du fyller så tanken opp til 100%, for så å senke nivået til 50%. Hvis du får ett annet signal enn 12mA denne gangen vil du ha en liten eller stor hysterese. Altså at du får forskjellig måling på stigende og synkende nivåer ved gitte verdier. Prosessforsterkning er jeg usikker på hva de mener med, men kan det være hvilken mA verdi en prosessforandring tilsvarer ? Forsterkning = delta utgang/delta inngang der utgang er en mA verdi, mens inngang er en prosessvariabel. Vi kan f.eks finne ut at ved en trykkøkning på 1 psi, vil man få en 0,08mA forandring i utgangen. Jeg har fått totalt jernteppe om hva offset er, men skal nok finne ut av det. Når det kommer til PID parametere så anbefaler jeg å lese dette http://www.automatisering.org/default.asp?menu=27&id=5135 Skulle du lure på noe angående det som står så er det bare å spørre. På eksamensdagen kan du fint kjøre zieglers og nichols, men husk at de parameterene du får ved å regne zieglers og nichols ikke alltid fungerer. Du må ofte justere dem. Les også om emner som sprang/respons test, litt om dødtid og regulering generelt. Jeg måtte bare skrive litt i hast her, men skulle det være noe så ta gjerne å spørr Lenke til kommentar
Raedon Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Takk for svar! Med prosessforsterkning mente jeg at hvis vi tar en autotune på feks 20% nivå i tanken, blir det satt P=2,5 og I=5(eks) Men om vi kjører autotune i samme reguleringssløyfe med 80% nivå i tanken, blir paramentrene vesentlig høyere.. Dette forklarte lærerene at det var noe med prosessforsterkningen..? Lurer også på om du kan forklare meg hvorfor en ren P-regulator aldri kommer seg helt opp på setpunktet, men stabiliserer seg? takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå