Gå til innhold

Iphone 4 - ny telefon fra Apple


Anbefalte innlegg

http://www.youtube.com/watch?v=FHngLJ0RlNg

 

Wow, å ringe med video er helt nytt. Første gang Sony Ericsson hadde det var vel for en 4-5 år siden, oi Apple har funnet opp noe nytt og genialt.

 

Offisiell video fra Apple: 1630 likes, 8310 dislikes.

"Pictures taken with a 5 megapixel camera looks amazing." Ja, for megapixler forteller hvor god kvalitet bildet har. Teknisk kompetanse og greier.

 

Enda mer møkk fra Apple. Tanker?

Endret av Pokey
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig, men det som irriterer meg er hvordan Apple gang på gang må fortelle om gamle egenskaper de har lagt til produktene sine som om de var helt nye.

 

Du kan filme med telefonen din? WOW. Telefonen din har et lys ved siden av kameraet, HOLY SHIT! Du kan redigere filmene dine på telefonen din? OH MY GOD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å ringe med video er jo nytt og kult for mange. Greia med iPhone er jo at det på mange måter er en telefon som er perfekt for folk med begrenset teknisk kyndighet. Ikke bare disse, selvsagt! Det finnes også mange som bare setter pris på at "telefonen funker" (i alle ordets beste betydninger), så dette er ikke noen iPhone-hat-post.

 

Uansett, om man har en 3GS så er jo både blitz, videotelefoni og HD-opptak (eller husker jeg feil nå?) fine greier, spesielt med den relativt gode nye skjermen i tillegg. Greit, folk er sauer, jeg tror omtrent alle er sauer på hver sine områder, og alle slike små framskritt introdusert i mainstreamteknologi (for iPhone er i aller høyeste grad en mainstream-telefon nå, etter å ha muligens ha snust på avantgarde-status i starten) er av det gode. Så får man heller bare påpeke at en eller annen Sony-telefon hadde feature A for 5 år siden, mens en HTC har hatt feature B i et år, og en Nokia har hatt features C og D i tre år, og lanserte feature E på modell X som kommer til høsten.

Lenke til kommentar

Det er fantastisk mange telefoner opp gjennom det siste tiåret som har hatt 3G-støtte og frontmontert kamera, sikkert 50-100 modeller tilgjengelig på det norske markdet. Bruken har vært latterlig enkel, og enklere enn på iPhone. Man velger kontakten man vil videoringe til og trykker på videosamtale. Det kan ikke bli enklere enn det. På iPhone 4 må man ringe til noen som også har en iPhone 4 og begge to må ha WiFi-aktivert og være på et sted der man har tilgang til internett via WiFi. Videosamtaler ble aldri en suksess når det krevde et knappetrykk og fungerte overalt og til "alle" mobiler. At det skal bli en suksess når det bare funker via WiFi og til bare en enhet har jeg ingen tro på.

 

Sauene derimot er imponerte over både skjermen (IPS-skjermer er 13 år gammel teknologi) og videosamtaler (som er 10 år gammelt). Det viser vel bare hvilken fantastisk markedsavdeling Apple har. Selv synes jeg det er skuffende at så mange "går på" markedsføringstrikset med "old shit in new wrapping", og da spesielt at mange teknologijournalister lar seg lure.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig det er 13 år gammel teknologi, men det er like fullt bedre enn andre skjermer på markedet ... unntatt OLED-variantene. Det sier litt om Apple sin markedsavdeling, men det sier også litt om kvaliteten vi har blitt avspist med tidligere. Igjen, bortsett fra OLED-skjermene som brukes på en håndfull telefoner nå.

Lenke til kommentar

Det er første gang USA får videosamtaler, det er derfor det er så "revolusjonerende". Videotelefoni har aldri vært populært fordi det har vært dyrt og dårlig kvalitet. iPhone 4 fikser dette, selv om du er veldig limitert med kun videosamtaler med andre iPhones og må ha wifi tilgjengelig.

 

Det at den kan filme i HD er det ikke veldig mange mobiler som kan, og for meg er det noe drømmemobilen min bør ha. Jeg ville ikke bedømme kameraet og filminga helt før den vises frem i tester. Blir spennende å se om det kan måle seg med konkurrentenes mobiler.

 

Videoredigeringa virket veldig enkelt og bra, som Appel jo er kjent for. Er ingen mobiler før jeg har opplevd det har vært enkelt å redigere HD videoer på.

 

Skjermen virket og fantastisk, sikkert det beste som finnes innen mobiler.

 

Alt i alt er dette en veldig komplett mobil som har det fleste folk ønsker i et flott og enkelt grensesnitt. Synd at Apple må ta så mye hat bare fordi de ikke revolusjonerer på absolutt alle punkter.

Lenke til kommentar

Det er en svært god grunn til at IPS-panel kanskje ikke har vært brukt i mobiler tidligere (det er godt mulig noen mobiler på markedet har vært utstyrt med IPS-skjerm, men de hyler naturligvis ikke om gammel teknologi slik Apple gjør...).

 

 

IPS:

 

Fordel: Større betraktningsvinkel, som betyr at man kan se på skjermen fra en brattere vinkel uten at bildet vaskes ut og blir dårlig. En ordinær mobilskjerm med TFT-LCD-skjerm har en betraktningvinkel på ca 35 grader, IPS klarer over 50 grader nesten uten dårligere bilde.

 

Bakdel: Teknologien krever to transistorer pr pixel kontra en transistor på TFT. Det gjør at mindre lys klarer å slippe igjennom som igjen betyr at bak-belysningen må være sterkere for at skjermen skal være like lyssterk som en tilsvarende med TFT-teknologi. Sterkere bak-belysning == høyere strømforbruk == kortere batterilevetid == dårlig ide i en mobil.

 

 

Så kort, den vil bruke mer strøm, men det vil være lettere for to personer å se et klart og godt bilde på samme skjerm. OLED derimot har både lavt strømforbruk og enda råere betraktningvinkel enn IPS igjen. Men det skulle da bare mangle siden OLED er nyeste teknologi i dagens mobiler.

 

 

En oppdatering kom til min telefon igår (Google Nexus One) som tillater filming i 720p. Det var en hyggelig overraskelse. Videoredigering finnes til de fleste mobilOS, til iPhone 4 må du i tillegg betale 5 dollar for programvaren. Apple får ikke "mye hat" fordi de ikke revolusjonerer, de får kritikk for at de kaller gammelt møl for nytt møl og krever premium-pris i tillegg.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Om skjermen er det beste som finnes innen mobiler tviler jeg på. Jeg har en følelse av at Samsung sine Super-AMOLED-skjermer (brukt på Wave (Bada) og Galaxy S (Android)) er minst like bra, selv om de har lavere oppløsning. IPhone med sin "standard LCD"-skjerm vil nok være blassere, men IPS og oppløsning trekker opp.

Lenke til kommentar

Hvordan strømforbruket er i forhold til Super AMOLED gjenstår å se, men grunnen til at Apple ikke valgte en eller annen form for OLED til skjermenen sine er dels at de ikke kunne produseres i stort nok antall og at de bruker for mye strøm ved surfing og mail.

 

Når SAMOLED blir utviklet nok, kan det hende dette snur, vi får se.

Lenke til kommentar

Det er første gang USA får videosamtaler, det er derfor det er så "revolusjonerende". Videotelefoni har aldri vært populært fordi det har vært dyrt og dårlig kvalitet. iPhone 4 fikser dette, selv om du er veldig limitert med kun videosamtaler med andre iPhones og må ha wifi tilgjengelig.

 

Videosamtaler har lenge vært populert, på f.eks Skype og via MSN. Det er nemlig ingen stor bragd å kunne snakke via kamera når man er koblet til internett, det har vi da kunne gjort i et tiår nå. "iPhone 4 fikser dette"? Hvordan vet du det? Har du prøvd den?

 

Det at den kan filme i HD er det ikke veldig mange mobiler som kan, og for meg er det noe drømmemobilen min bør ha. Jeg ville ikke bedømme kameraet og filminga helt før den vises frem i tester. Blir spennende å se om det kan måle seg med konkurrentenes mobiler.

 

Har de sluppet detaljer om kvaliteten på kameraet?

 

Videoredigeringa virket veldig enkelt og bra, som Appel jo er kjent for. Er ingen mobiler før jeg har opplevd det har vært enkelt å redigere HD videoer på.

Ja, Apple er kjent for å være så enkel at man ikke har noen valg når man selv bruker produktene deres. Ellers lurer jeg på hvordan du kan si at du ikke har opplevd like god videoredigering på andre mobiler, når denne mobilen ikke kommer i butikkene før om en og en halv uke.

 

Skjermen virket og fantastisk, sikkert det beste som finnes innen mobiler.

 

Javel? Hva baserer du dette på? Det så ut som en helt normal skjerm, med et par års gammel teknologi som Apple vanligvis bruker.

 

Alt i alt er dette en veldig komplett mobil som har det fleste folk ønsker i et flott og enkelt grensesnitt. Synd at Apple må ta så mye hat bare fordi de ikke revolusjonerer på absolutt alle punkter.

 

De revolusjonerer over hodet ikke, men sier at de gjør det. Det er derfor alt som kommer fra Apple er så provoserende. Spesielt med tanke på at disse "nye og fantastiske" produktene deres har en mye lavere kvalitet enn andre produkter innenfor samme klasse, bare til en mye høyere pris.

 

iflock5lx.gif

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er proviserende hvordan de lanserer gammel teknologi som nytt. Men jeg må også si at Iphone skjermen og "flyten" man får ved touch bruk er det beste jeg har opplevd pr dags dato. Sorry, men HTC flyter ikke like bra, og er desverre ikke like lekker.

 

Iphone 4 har mye gammel teknologi, men er genial fordi den er enkel, brukervennlig og helvetes lekker. Og det er nettopp det folket vil ha, ikke uber avanserte mobiler med dritt man aldri får brukt.

 

Selv er jeg egentlig ikke noen Apple fan, men jeg ser at enkelheten og designet overvinner både på Iphone og MAC, og derfor skjønner jeg at dette er hva som skal til for å lykkes.

Endret av MrLG
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, men den delen med at enkelheten vinner på Mac er litt feil, siden kun idioter* bruker Mac.

 

 

*Med idioter mener jeg folk som bruker 5-6 tusen kroner ekstra for å få en datamaskin som glinser litt ekstra, og samtidig må bruke et operativsystem som barnevakt fordi de selv ikke klarer å utføre enkle handlinger uten hjelp.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, men den delen med at enkelheten vinner på Mac er litt feil, siden kun idioter* bruker Mac.

 

 

*Med idioter mener jeg folk som bruker 5-6 tusen kroner ekstra for å få en datamaskin som glinser litt ekstra, og samtidig må bruke et operativsystem som barnevakt fordi de selv ikke klarer å utføre enkle handlinger uten hjelp.

 

 

Nettopp, MAC er enkelt og vinner pga av det. Det er overprisa, og innholder bare begrensinger i opperativsystemet. Men folk tenker bare at den har smooth design og deilig opperativsystem, er er kul å bruke samtidig som man slipper problemer. Grunnen til at en PC nettopp får virus og problemer er jo fordi med mer avansert brukersnitt medfølger problemene for at noe kan gå galt, men selv idag skal det faktisk mye til for å få problemer og virus på windows 7 for en vanlig hjemmebruker.

 

Samtidig trenger ikke den vanlige hjemmebrukeren alt det man kan gjøre i win7, og finner alt de trenger i en MAC, og betaler derfor ekstra for enkelheten og designet.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Man må være bra korka for å prestere å få virus på en Windows-PC og ikke på en Mac. Forskjellene er minimale. Oppfører man seg som en idiot får man som regel virus, fordi man rett og slett er dum og ikke har peiling på nettvett o.l. Ironisk nok er dette med virus hovedargumentet til Macfaggotene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, men den delen med at enkelheten vinner på Mac er litt feil, siden kun idioter* bruker Mac.

 

 

*Med idioter mener jeg folk som bruker 5-6 tusen kroner ekstra for å få en datamaskin som glinser litt ekstra, og samtidig må bruke et operativsystem som barnevakt fordi de selv ikke klarer å utføre enkle handlinger uten hjelp.

 

Wow, det er sånn det er altså! Flott at noen endelig fant ut at mac kun er for idioter :).

Endret av Krom-stag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...