V?rbris Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Har problemer med medisinering av katt. Dette gjelder i hovedsak antibiotika, som smaker muggent gammelt rust i tablettform. Clamoxyl fikk jeg lurt i maten tidligere, men nå må jeg tvinge dette i katta med makt. En stund etterpå kaster den opp. Hvis ikke den spytter ut tabletten, da finner jeg tabletter hvor enn det skal være når jeg støvsuger og vasker gulvene. Den har også fått diare etter bruk av antibiotika. Dette er en snart 14 år hunnkatt som har hatt noen livmorbetennelser i det siste, + noen sår etter klor og bittskader. Fikk den sterilisert nå for 4 dager siden, så den har ca 10 cm langt sår under buken som er sydd. Denne gang fikk jeg flytende antibiotika - bactrim. Dette var heller ingen suksess, katta snudde første gang da hun var 1 meter unna maten, og viste seg ikke ved matskåla etterpå. Dermed var det frem med tvangsmetode igjen, den foregår slik: Setter meg ned på gulvet etter å ha fått fatt i katt ( noe som kan være problematisk i seg selv ), presser katta bak inn mellom lårene og setter sprøyta med flytende antibiotika inn i munnen og trykker raskt. Mye går til spille, om det er 1/3 eller 1/2 av dose som kommer ut igjen skal være usagt, men det kommer en del medisi ut av kattas munn, og den sikler fælt etterpå, mye skum og sikkel overalt på gulvet, så smaken er som ræva nærsagt. Dette hadde vært greit hvis katta ikke hadde ett stort operasjonsår under buken. Jeg er meget redd for at bakføttene skal sette seg fast i stingene mens hunn sparker i fra med bakbeina. Jeg selv ser ut som jeg har vært i nærkamp med en grizzly på hender og armer. Denne flytende antibiotika smaker sterkt jordbær, med en sterk ettereim at mugg og rust. Ikke rart katta protesterer. Jeg får ringe til veterinær i morgen, da de mente hun hadde urinveisinfeksjon da hun ble operert. Da får jeg høre om jeg kan komme og få satt sprøyter sånn pø, om pø. Noe regularitet med medisinering hos vetrinær kan det ikke bli, da de bare har åpent en liten stund om morgenen hver dag, og kveldsåpent 2 timer, 2 dager i uka. Hadde vært mye bedre om en hadde fått denne antibiotika på glass med sprøyter og anvisning av dose. Ett lite stikk mens katta hadde ligget i sofaen og halvsovet. Har gitt gris antibiotika mange ganger mot Grisingsfeber, stort sett uten problemer. Eventuelt at man hadde insett betydningen av at slike medisiner kan være vanskelig å gi dyrene grunnet stygg smak. Finnes jo en rekke smakstilsetninger som er i bruk, i tillegg har man jo ekte vare. Smakstilsetninger blir brukt i crabsticks, ekte vare er tørrfisk som både hund og katt er gal etter. Det å male opp tørrfisk, blande det med antibiotiske virkestoffer for så å tørke dette igjen i tablettform burde jo vært enkelt. Har brukt Metacam ett flytende smertestillende middel med hell i maten til katta tidligere. Virket nesten som dette var stmulerende på matlysten, katta gjorde ingen tegn til å unngå fòr med denne medisin. Endret 7. juni 2010 av Vårbris Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Katta mi fikk tuttifruttismak en gang - ikke særlig populært Men det måtte tvinges i, og lettest hvis man er to. Min teknikk likner på din, men i motsetning til deg kunne jeg gjort dette i dress:p Kanskje det spørs på katta hvor mye motstand den gjør, iallefall: Har en 8 år gammel hannkatt, kastrert. Når den skal medisineres bruker vi en sprøyte. Press katta mellom lårene og bruk overkroppen til å presse den litt ned mot bakken, mens du med venstrearmen legger armen rundt katten. Armen bør ligge over frambeina slik at den har vanskeligere for å bevege seg. Bøy nå armen opp slik at du får tak i hodet til katten. Bruk to fingre til å tvinge opp munnen og spøyt medisinen inn. Deretter er det viktig at du holder igjen munnen slik at dne ikke fåt spytta det ut igjen. Pass på å ikke holde over nesa da vil den ikke få puste Du trenger bare å holde igjen munnen noen sekunder, og som regel merker du når den svelger. Pass på at du ikke skader katten når du kjør dette. Når jeg sier "presse mellom lårene" mener jeg ikke hardere enn at katten ikke får gjort motstand. Å putte medisin i maten funker aldri Har prøvd Hvis den kaster opp må du kontakte veterinær. Anbefaler deg å prøve min metode, men hvis dere er to kan en holda bakbeina slik at det ikke kommer i konflikt med såret. Er du alene kan du improvisere med å f. eks. bruke det ene benet til å holde bakbeina til katten. Eller no.. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå