HValder Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 McHalvorsen: Ingen her som har pastatt noko slikt. Ein kan sjaa paa det paa denne maaten ogsaa: Skal vi ofre utsjaanden paa rundkoyringa fordi ein minoritet absolutt maa risikere livet paa dei to-hjulte beista? Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 McHalvorsen: Ingen her som har pastatt noko slikt. Ein kan sjaa paa det paa denne maaten ogsaa: Skal vi ofre utsjaanden paa rundkoyringa fordi ein minoritet absolutt maa risikere livet paa dei to-hjulte beista? Ja, absolutt. Liv er viktigere enn utseende. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Her har vi et kroneksempel på dårlig utforming: Kritisk til rundkjøring. – Når rundkjøringer planlegges, kan ikke Vegvesenet basere seg på at enkelte førere holder for høy fart inn i dem. Vi kan heller ikke bare ta hensyn til at motorsyklister kan kollidere i rundkjøringer. Det må foretas en helhetsvurdering ved utformingen av dem, sier seksjonslederen. Hvilken del av helhetsvurderingen tilsier at de skal velge svære steiner til fordel for underlag som er tryggere DERSOM ulykken først skulle være ute? Synes ikke dette er noe kjempeeksempel på dårlig planlegging. Man burde dog forkastet rullesteinene til landskapsarkitekten og kanskje forlenget rekkverket på motsatt side (vanskelig å se hvordan skråningen er fra vinkelen bilde er tatt, men den ser bratt ut). Det finnes forøvrig krav vegvesenet skal forholde seg til når de planlegger. Disse kravene er gitt av Håndbok 231 - Rekkverk, og jeg antar stubbene bryter med hvordan utformingen skal være etter deres krav. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 McHalvorsen: Ingen her som har pastatt noko slikt. Ein kan sjaa paa det paa denne maaten ogsaa: Skal vi ofre utsjaanden paa rundkoyringa fordi ein minoritet absolutt maa risikere livet paa dei to-hjulte beista? Mener du at det er viktigere at ting ser pent ut der vi ikke gjør noe annet enn å forurense enn at liv går tapt? Er det viktigere for deg som bilist at du plutselig kommer til en pen rundkjøring? Betyr utseende på rundkjøringer så mye for deg altså? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Eg "meiner" ingenting i saka, holder meg relativt objektiv. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Synes ikke dette er noe kjempeeksempel på dårlig planlegging. Man burde dog forkastet rullesteinene til landskapsarkitekten og kanskje forlenget rekkverket på motsatt side (vanskelig å se hvordan skråningen er fra vinkelen bilde er tatt, men den ser bratt ut). Rundkjøringen ellers er grei nok. Det er ikke det som er problemet. Problemet er at de bruker tid og penger på å lage en trygg og sikker rundkjøring, og så topper de det med å legge livsfarlige steiner midt i. Skulle en person(uansett årsak) bli slengt inn i de steinene så vil skadene blir langt større, om ikke fatale, kontra et blomsterbed eller vanlig murstein. Dette gjelder også om det skulle være en mopedist, motorsyklist eller syklist. Til og med skadene på en bil vil bli langt høyere med de steinene der kontra alternativet. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 De har vel lagt steiner for å spare driftskostnader man får med plen/busker. At det er litt korttenkt samfunnsøkonomisk kan vi nok skylde på landskapsarkitekten for.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Eg vet ikke hvem vi skal legge skylden på, men Statens Vegvesen har vel det overordnede ansvaret? Uansett, noen har tenkt det, noen har tegnet det inn, noen har kjøpt inn steinene, noen har lagt steinene der og noen har godkjent det. Resultatet er større risiko for alvorligere skader dersom noen skulle havne oppi der. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Jeg vet ikke om Statens Vegvesen har ansvaret. Det gjelder vel kun om det er en veg de drifter/bygger. Kommunale veger bygges etter hva jeg har forstått, uten innblanding fra SVV. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 McHalvorsen: Ingen her som har pastatt noko slikt. Ein kan sjaa paa det paa denne maaten ogsaa: Skal vi ofre utsjaanden paa rundkoyringa fordi ein minoritet absolutt maa risikere livet paa dei to-hjulte beista? Vi kan se det på enda en måte, bør det i det hele tatt være tillatt å kjøre motorsykkel, når det ikke er tillatt å kjøre i fylla, og begge deler er like farlig?? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Tja, kanskje burde dei vore reserverte til banebruk? Men, til samanligning påverkar ikkje det å køyre motorsykkel deg på same måten som alkohol, på motorsykkel er det stort sett berre ditt eige liv du leikar med. Kanskje vi bør innføre totalforbud mot å vere meir enn ein person på motorsykkelen? Edit: leif Endret 11. juni 2010 av HValder Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Ærlig talt. Norge kan jo ikke forby alt som er potensielt farlig. Alt har en viss risiko. Tja, kanksje burde dei vore reserverte til banebruk? Da burde biler også være bare til banebruk, pga lastebiler er x antall tryggere enn bil. Det over var litt sarkastisk, men håper dere skjønte poenget mitt. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Tydeleg at du ikkje skjønte mitt hvertfall Edit: Dvs. at vi kanskje bør innføre forbud mot meir enn ein person på sykkelen meinte eg alvorleg. Eg annser motorsykkel i betydeleg større grad som eit leiketøy enn som eit transportmiddel. Endret 11. juni 2010 av HValder Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Kanskje vi bør innføre totalforbud mot å vere meir enn ein person på motorsykkelen? Joda, men ingen blir jo tvunget til å sitte på en motorsykkel, er jo et egent valg. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Motorsykkel er et leketøy. Et livsfarlig leketøy. Bil er et transportmiddel med sikkerhetsutstyr som airbag og så videre. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Nåja, det var vel å dra alle over en kam? Såklart kjører noen MC for å leke seg, mens andre kjører for å komme seg fram. Noen bruker jo også biler som leketøy. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Kanskje vi bør innføre totalforbud mot å vere meir enn ein person på motorsykkelen? Joda, men ingen blir jo tvunget til å sitte på en motorsykkel, er jo et egent valg. Ungar har ikkje valgmoglegheit dersom foreldra køyrer motorsykkel og ungdommar veit som regel ikkje kva som er til deira eige beste, det gjeld forøvrig ein del vaksne også. Ingen som blir tvungen til å sitte i ein bil heller, men sikkerheitsbelte må dei ha. Nåja, det var vel å dra alle over en kam? Såklart kjører noen MC for å leke seg, mens andre kjører for å komme seg fram. Noen bruker jo også biler som leketøy. Nei, motorsykkel er eit leiketøy, det er nesten ingen situasjonar der motorsykkel er meir praktisk enn bil, og i dei tilfella er ATV eit betre alternativ. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Motorsykkel er absolutt et framkomstmiddel. Hvordan det går an å hevde noe annet er uforståelig for meg. Det er selvfølgelig ikke like trafikksikkert som en bil, men hvis alt som er farlig skal forbys så blir det jævlig kjedelig i dette landet. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Kanskje vi bør innføre totalforbud mot å vere meir enn ein person på motorsykkelen? Joda, men ingen blir jo tvunget til å sitte på en motorsykkel, er jo et egent valg. Ungar har ikkje valgmoglegheit dersom foreldra køyrer motorsykkel og ungdommar veit som regel ikkje kva som er til deira eige beste, det gjeld forøvrig ein del vaksne også. Ingen som blir tvungen til å sitte i ein bil heller, men sikkerheitsbelte må dei ha. Nåja, det var vel å dra alle over en kam? Såklart kjører noen MC for å leke seg, mens andre kjører for å komme seg fram. Noen bruker jo også biler som leketøy. Nei, motorsykkel er eit leiketøy, det er nesten ingen situasjonar der motorsykkel er meir praktisk enn bil, og i dei tilfella er ATV eit betre alternativ. Dersom man jobber i Oslo og bor rett utenfor så er motorsykkel fantastisk praktisk. Gratis i bomringen og ingen kø. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Motorsykkel er et leketøy. Et livsfarlig leketøy. Bil er et transportmiddel med sikkerhetsutstyr som airbag og så videre. Enkelt og greit. Hehehe. "Ok." En motorsykkel er et fremkostmiddel like mye som en bil, sykkel eller buss. Det er også en form for rekreasjon, men det gjelder like mye for mange biler også. Eksempelet med rullesteinene i rundkjøringen er nesten like ille som eksempelet med stubbene. I begge tilfeller blir resultatet mer fatalt enn det hadde vært behov for. Funksjon foran form! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå