Stjernestøv Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Jeg fikk frysninger på ryggen av dette nyhetsinnslaget: Motorsyklist omkom i ulykke Jeg vet ikke hva som har skjedd og hvorfor motorsykkelisten døde, men se på stubbene rett nedenfor veiskjæringen! Det er fan meg galskap og la slikt stå igjen i veigrøfta. Jeg registrere en rekke slike helt åpenbare dødsfeller langs etter veiene her nordpå og det er sikkert ikke bedre andre steder i landet. Burde ikke vegvesenet sette strengere krav til rydding av veikantene? Når skog ryddes langs veiene vil dette automatisk føre til mer fart enten vi liker det eller ei. Fartsfølelsen blir mindre og derav blir det høyere fart. Jeg begriper ikke hva "mannen med saga" tenkte her. Jeg blir ganske sint når jeg tenker over hva som mest trolig har skjedd her. Endret 7. juni 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Her i distriktet hadde dem nylig skråskjært masse tynne trær i veikanten. Treffer du disse så blir du spidda. Skulle nesten tro dem ville ta livet av folk. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 At dette er standaren på norske veier er latterlig. Vi er et ade rikeste landene. Noe som skurrer.. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Kan ikkje sei eg ser det store problemet her. Det er alltid farleg å køyre av vegen. Greit nok, ein kunne sjølvsagt ha kutta trærna lenger ned, men farer vil det alltid vere langs vegkanten. Spesielt når du køyrer på to hjul skal det ikkje mykje til. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Sjokkerende. Rett og slett sjokkerende. Altså, det e ikke lett å lage veier i Norge med vårt landskap og temperaturer, men dette er jo rett og slett latterlig dårlig! Kan ikkje sei eg ser det store problemet her. Det er alltid farleg å køyre av vegen. Greit nok, ein kunne sjølvsagt ha kutta trærna lenger ned, men farer vil det alltid vere langs vegkanten. Spesielt når du køyrer på to hjul skal det ikkje mykje til. Ja selvfølgelig vil det alltid være en fare, men det er jo snakk om å minimere den faren så mye som mulig. "Det er alltid farlig å krasje i bil, derfor trenger vi ikke airbag og sikkerhetsbelter fordi det er farlig uansett." (..Ironi såklart..) Slik tolket jeg ditt innlegg, HValder. Endret 7. juni 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Kan nevne et tilfelle som skjedde i Bodø for et par år siden... En far kjørte på motorsykkel med sin sønn, langs en veistrekning ligger det et lite industriområde med en asfalt produsent. Fra innkjørselen til riksvei 80 falt det rester av gummi, noe som resulterte at motorsykkel datt, sjåføren krasjet og sønnen omkom. Hvem fikk skylden tror dere, mannen eller firmaet? Dog fikk mannen skylda, eneste kommunen hadde råd til var å legge et lite fareskilt i grøftkanten. Om firmaet fikk del skyld vet jeg dog ikke pga media aldri kom med noe videre artikler om dette.. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 "Det er alltid farlig å krasje i bil, derfor trenger vi ikke airbag og sikkerhetsbelter fordi det er farlig uansett." (..Ironi såklart..) Slik tolket jeg ditt innlegg, HValder. Så planen er å sprenge vekk alt fjell og rydde all skog i nærleiken av vegar og flytte kystvegane nærmare land? Lykke til med den planen på statsbudsjettet. Ideelt sett hadde alle vegar vore bygd som baner, men det er fullstendig urealistisk. Eg er heilt enig i at det er unødvendig å la det stå igjen stubbar slik, men eg ser ingen grunn til å blåse det opp slik. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Slikt lar seg jo ikke gjøre i et land som Norge desverre, men det er snakk om å gjøre så "lite" sånn som å fjerne stubbene helt. Kanskje det ville reddet et liv eller flere. La oss ta for oss Sverige. Joda de har et mye flatere landskap, men de har ryddet vekk maaange meter med skog på begge sider så å si overalt, men i Norge lar vi 60cm lange trestubber stå redd ved veikanten. En annen ting er jo at sjaførene kanskje ikke ser stubbene, noe som gjør de ekstra farlig. Endret 8. juni 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Mener å huske at min kjære far sa at det er regler for hvor mye av stubben som skal stå igjen. Vet at dette er en del av pensum på tømmerhugstkurs.. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 En annen ting er jo at sjaførene kanskje ikke ser stubbene, noe som gjør de ekstra farlig. Trur sjåføren til enhver tid vil gjere sitt ytterste for ikkje å køyre av vegen . Veit vi i det heile tatt om motorsyklisten traff stubbane? Eg ser ingen tresplintar på biletet. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Joda, men la oss si at noe tar en forbikjøring fordi en scooter. Når bilen er side med side med moped, så kommer det en bil imot. Siden veien er smal velger mopedisten å kjøre ut i grøften fordi han ikke så stubbende. Eller at en bil/mc/scooter kommer kjørende. Plutselig står det en elg på veien, sjaføren velger å svinge ut i grøften fordi det ser bra ut der. Finnes mange situasjoner der å kjøre ut i grøften kan være et alternativ hvis det er klart å fint. Endret 8. juni 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 HValder. Soleklart er det ingen som styrer utfor veien med vilje. Men hadde det vært en bergvegg langs med veien ville den for de fleste trafikanter senket farten sett relativt til samme svingen i et åpent landskap. Dette har med måten hjernen fungerer på og ikke nødvendigvis rasjonell tenking. Uansett. Her kunne liv ha vært spart. Punktum finale. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 HValder. Soleklart er det ingen som styrer utfor veien med vilje. Men hadde det vært en bergvegg langs med veien ville den for de fleste trafikanter senket farten sett relativt til samme svingen i et åpent landskap. Dette har med måten hjernen fungerer på og ikke nødvendigvis rasjonell tenking. Uansett. Her kunne liv ha vært spart. Punktum finale. Trur du verkeleg på det du sei no? Eg har aldri opplevd at folk senker farta betydeleg med mindre det er glatt eller ved eit stup utan autovern og ofte ikkje då heller. Igjen, veit vi at motorsyklisten i dette tilfellet faktisk traff ein av trestubbane? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Denne ulykken isolert sett forteller kanskje ikke mer enn andre, men fakta er at norske veier for det første er i elendig forfatning, og for det andre forvaltes og drives av nedsnødde idioter uten sans for trafikksikkerhet. Disse stubbene er et kremeksempel på sistnevte. Nei, de trenger ikke å ha vært avgjørende ved denne ulykken, men kan fort bli det ved en annen anledning. Hva skjer dersom noen må gjøre en unnamanøver og treffer disse i 60-70 km/t? Bilen blir ikke værende på fire hjul for å si det sånn! Jeg er selvsagt enig i at man ikke kan sprenge vekk alle store fjellmasser i umiddelbar nærhet til vei, men det er ikke ulovlig å bruke hodet heller. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 HValder. Soleklart er det ingen som styrer utfor veien med vilje. Men hadde det vært en bergvegg langs med veien ville den for de fleste trafikanter senket farten sett relativt til samme svingen i et åpent landskap. Dette har med måten hjernen fungerer på og ikke nødvendigvis rasjonell tenking. Uansett. Her kunne liv ha vært spart. Punktum finale. Trur du verkeleg på det du sei no? Eg har aldri opplevd at folk senker farta betydeleg med mindre det er glatt eller ved eit stup utan autovern og ofte ikkje då heller. Igjen, veit vi at motorsyklisten i dette tilfellet faktisk traff ein av trestubbane? Jeg tror det ja, men det var ikke det som var hovedpoenget. Skal man rydde langs med veien må det gjøres på en forsvarlig måte. Slik det er gjort i dette tilfellet hadde det vært bedre om trærne fikk stå urørt slik at trafikantene var oppmerksomme på dem. Jeg leste en artikkel om hvordan omgivelsene langs med veien kunne begrense gjennomsnitts-hastighetene, så jeg finner ikke på dette helt og holdent. Dessverre har jeg ikke klart og funnet tilbake til denne. Uansett har dette egentlig ikke noe med problemet jeg tok opp først med livsfarlige veikanter etter hogst eller grøfte-rensking. Og ja jeg er sikker på at han drepte seg på en av stubbene. Mannen hadde mest sannsynlig kommet fra ulykken med noen skrammer dersom trærne var kuttet helt ned. Les nyhetene på nett så får du vite hva som skjedde. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Jeg har mange gode eksempler på dødsfeller langs norske veier. Bare ta en tur langs E6 eller E18 som har fire felt. Der mangler det midtdeler. Jeg visste aldri hvor viktig midtdeler var før jeg en dag så en ulykke på E6 ved avkjøringen til Jessheim. Der hadde en Ford Sierra mistet kontrollen og truffet midtdeleren og deretter blitt slengt over i grøfta på høyre side der vegskulderen var. Hadde ikke midtdeleren vært der ville skadeomfanget blitt mye større. Lenke til kommentar
MOO- Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 "Bremsesporene på stedet kan ifølge politiet tyde på at motorsykkelen har skåret ut i en høyresving før den traff en stubbe i veikanten. Den omkomne er fra distriktet." Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Her har vi et kroneksempel på dårlig utforming: Kritisk til rundkjøring. – Når rundkjøringer planlegges, kan ikke Vegvesenet basere seg på at enkelte førere holder for høy fart inn i dem. Vi kan heller ikke bare ta hensyn til at motorsyklister kan kollidere i rundkjøringer. Det må foretas en helhetsvurdering ved utformingen av dem, sier seksjonslederen. Hvilken del av helhetsvurderingen tilsier at de skal velge svære steiner til fordel for underlag som er tryggere DERSOM ulykken først skulle være ute? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Faktum er at det er like stor dødsrisiko ved å kjøre motorsykkel, som ved å kjøre med 0,8 i promille. Dokumentasjon: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2595147.ece Dødsfaren 12 ganger så stor på motorsykkel Det er altså 12 ganger så stor sjanse for å dø dersom du kjører motorsykkel i stedet for bil. Jeg synes det er helt på sin plass å påpeke dette. Disse folkene leker med livet, og vet det meget godt selv. Alle vet det er farlig å kjøre motorsykkel. ALLE vet det, ingen kan si de ikke vet det. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Faktum er at det er like stor dødsrisiko ved å kjøre motorsykkel, som ved å kjøre med 0,8 i promille. Dokumentasjon: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2595147.ece Dødsfaren 12 ganger så stor på motorsykkel Det er altså 12 ganger så stor sjanse for å dø dersom du kjører motorsykkel i stedet for bil. Jeg synes det er helt på sin plass å påpeke dette. Disse folkene leker med livet, og vet det meget godt selv. Alle vet det er farlig å kjøre motorsykkel. ALLE vet det, ingen kan si de ikke vet det. Ahh, så derfor burde vi tilrettelegge omgivelsene slik at dersom de faller av så dør de uansett? Kan dødsfaren være større nettop fordi det langs veiene i norge er farlige objekter? Kanskje vi skal grave grøfter langs alle veier og fylle de med skrotmetall slik at motorsyklistene rett og slett må holde seg på veien? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå