Gå til innhold

Katt som klør i tennene?

Anbefalte innlegg

Jeg har en katt på 5 år, som i det siste har begynt å bite på ting. Ledninger, sko, klær, egentlig alt han kan få tak i.. Det kan nesten virke som om han klør i tennene. Noen som vet hva dette kan komme av, og hvordan jeg kan få han til å slutte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt naturlig for puser i alle aldre. Om du er sikker på at grunnen er at den klør kan du feks. kjøpe en tyggeleke el. hos din lokale dyrebutikk, slik at den kan bite i denne. Sørg også for å gi den nok tørrfor dette er med på å rense tennene. Om det ikke gir seg bør du vurdere en tur til veterinær for å sjekke tennene. Sjelden, men kan også være en form for infeksjon.

Lenke til kommentar

Det var da så lite.

Om den er ellers frisk og rask er det intet som skulle tilsi at dette ikke er annet en normal kløe. Men som sagt, ha i bakhodet at det kan være annet. Da er veterinær eneste rette. Men kun om det ikke bedrer seg med tyggeleker og tørrfor.

Eller om det skulle være andre indikasjoner på at katten trenger medisinsktilsyn.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vet ikke hvor ofte du drar til veterinæren med katten din, men det er anbefalt at man drar på årlig sjekk og revaksinasjon. Da sjekker de bl.a. tennene. Det er ikke uvanlig at katter har tannsten f.eks. Så om du ikke har vært hos veterinæren på en stund, kan det være lurt å ta seg en tur :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Vet ikke hvor ofte du drar til veterinæren med katten din, men det er anbefalt at man drar på årlig sjekk og revaksinasjon. Da sjekker de bl.a. tennene. Det er ikke uvanlig at katter har tannsten f.eks. Så om du ikke har vært hos veterinæren på en stund, kan det være lurt å ta seg en tur :)

Ikke et god råd. Veterinærer tenker ikke på kattens velgående, men om å tjene penger. De kan f.eks. si at det er bedre å sterilisere en katt fremfor å bruke p-piller (da tjener de bedre), men det er jo åpenbart groteskt å fjerne intime deler + at p-piller også brukes av mennesker. I tillegg er ikke tannsten noe man får uten videre. Vi mennesker kan også fint la være å pusse tenner og fortsatt ha god tannhelse og null/lite tannsten - tannsten og dårlig tannhelse har absolutt mest med kostholdet å gjøre.

Katter trenger like lite vaksiner som mennesker gjør. La de heller få være i fred mest mulig, men oppsøk hjelp hvis noe mer alvorlig skulle inntreffe - men forvent at veterinærer tror de er like mye verdt som hjernekirurger, så de tar like godt betalt også.

Jeg steriliserte hunnkatten jeg nå har på grunn av uvitenhet, og jeg må nå leve med konstant skyldfølelse for å ha tatt i fra henne muligheten til få unger, i tillegg til å ha utført kirurgi på et uskyldig vesen. At det kostet 2000,- er en bagatell i forhold.

Endret av Wassabi
Lenke til kommentar

Det er KREFTfremkallende å gi katten ppiller.

Helt klart å bedre å sterilisere framfor å gi ppiller som katten etterhvert må dø av.

Og det er ikke akkurat de samme pillene en gir til mennesker heller.

Wassabi:

"Muligheten" til å få flere barn?

Du vet at det er snakk om DYR.

Hvor mange kattunger tror du hun kan produsere i løpet av ETT år? Det kan være latterlig mange skal jeg fortelle deg.

Hvordan skal du få gitt bort alle? Drepe de da eller?

Se på alle kattungene som blir avlivet hver dag, fordi de tenker så trangt som deg.

Ang tannsten.

Skikkelig mat, feks Royal canin, hjelper på tannsten om katten skulle ha det.

Av tannsten får de blant annet dårlig ånde, hvilket som er ganske ekkelt.

Lenke til kommentar

Det er KREFTfremkallende å gi katten ppiller.

Helt klart å bedre å sterilisere framfor å gi ppiller som katten etterhvert må dø av.

Og det er ikke akkurat de samme pillene en gir til mennesker heller.

Wassabi:

"Muligheten" til å få flere barn?

Du vet at det er snakk om DYR.

Hvor mange kattunger tror du hun kan produsere i løpet av ETT år? Det kan være latterlig mange skal jeg fortelle deg.

Hvordan skal du få gitt bort alle? Drepe de da eller?

Se på alle kattungene som blir avlivet hver dag, fordi de tenker så trangt som deg.

Ang tannsten.

Skikkelig mat, feks Royal canin, hjelper på tannsten om katten skulle ha det.

Av tannsten får de blant annet dårlig ånde, hvilket som er ganske ekkelt.

Kan du dokumentere at p-piller øker kreftfaren? Og hvor mye i såfall? Hvis statestikken tilsier 1 av hver 1000 katt får kreft, så er det til å leve med.

Vi er også dyr, så hva er poenget ditt? Er du mer verdt enn andre livsformer mener du?

Man får ikke tannsten uten videre da dette avhenger av kostholdet.

Endret av Wassabi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke et god råd. Veterinærer tenker ikke på kattens velgående, men om å tjene penger. De kan f.eks. si at det er bedre å sterilisere en katt fremfor å bruke p-piller (da tjener de bedre), men det er jo åpenbart groteskt å fjerne intime deler + at p-piller også brukes av mennesker. I tillegg er ikke tannsten noe man får uten videre. Vi mennesker kan også fint la være å pusse tenner og fortsatt ha god tannhelse og null/lite tannsten - tannsten og dårlig tannhelse har absolutt mest med kostholdet å gjøre.

Katter trenger like lite vaksiner som mennesker gjør. La de heller få være i fred mest mulig, men oppsøk hjelp hvis noe mer alvorlig skulle inntreffe - men forvent at veterinærer tror de er like mye verdt som hjernekirurger, så de tar like godt betalt også.

Jeg steriliserte hunnkatten jeg nå har på grunn av uvitenhet, og jeg må nå leve med konstant skyldfølelse for å ha tatt i fra henne muligheten til få unger, i tillegg til å ha utført kirurgi på et uskyldig vesen. At det kostet 2000,- er en bagatell i forhold.

Håper for din egen del at du tuller. Det er en grunn til at flere alvorlige sykdommer kun oppstår sporadisk og ikke epidemisk blant vaksinerte populasjoner av mennesker - fordi de er vaksinerte og det derfor ikke er grobunn for sykdommen. Grunnen til at et fåtall uvaksinerte ikke blir syke (som du garantert bruker som argument), er som følge av masseimmuniteten resten av befolkningen som er vaksinert gir til de uvaksinerte.

Utekatter trenger vaksine, da kattepest er svært dødelig for kattunger dersom de blir smittet. Samme gjelder f. eks parvoviruset på valper. Også voksne katter kan få kattepest, luftveis- og klamydiainfeksjoner og bli alvorlig syke. Vaksinen forebygger unødvendig sykdom, og er absolutt anbefalt. Denne standard trippel-vaksinen bør være obligatorisk for enhver katteeier å gi katten sin.

Katten din har ingen glede av å ha kattunger. Den har intet ønske om å ha kattunger, og savner heller ikke muligheten. Katten drives av instinkter, ikke ønsker om fremtiden. Maken til antropomorfisme på deg, skulle tro du led av kastrasjonsangst :nei: Derimot sparer du katten for den påkjennelsen det er for en katt å gå drektig og få unger, gang på gang på gang. I tillegg sparer du mange uskyldige katteliv som ikke kommer til gode hjem og må lide den hjemløse tilværelsen. Siden du tydeligvis tror du har enerett på sannheten, burde du også vite at hunnkatter kastreres, de steriliseres ikke.

Og det med at veterinærer ikke tenker på kattens beste; gtfo

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

, så Folk tror det hadde blitt pest om ikke vi hadde vaksinert oss... Vaksiner er bare sprøyt. Visste dere at i legeutdanningen så får de ikke vite no om hva vaksiner inneholder, de får bare lære når de skal taes. Mind controll deluxe. Dette sa magefølelsen min i fra om da alle skulle ta svineinfluensa vaksinen. Og mang år etter, altså i år kom jeg over denne videoen✌

. Kan ikke huske at vi vaksinerte noen av våre katter i min barndom heller, friske og raske var de. De sier at røyking fremkaller kreft også, likevel vet jeg om en kreftforsker på 100 år som røyker pr. dags dato. Ja, det var vel urelevant ift tråden, men når folk kritiserer en som er i mot vaksiner så sterkt, så bør dere sjekke fakta. (Ikke TV og de vanlige sidene dere alltid sjekker på). Dele der dette deles kan ✌ PS : Jeg fikk svineinfluensa, og etter det har jeg ikke hatt influensa en enda gang. Før det hadde jeg det en gang i året. Endret av expe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...