Gå til innhold

Stue PC, Mac Mini eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk et tips om å se nærmere på mac mini som en stue pc, og den ser slett ikke dum ut. Problemet er at det er mac... Har en del software som er windowsbasert og ikke vil fungere på denne :-(

På mac mini tenkte jeg å bruke min TV som skjerm, og stereoanlegg som høyttalere. Så kjøre med tastatur og mus via blåtann.

Går det an å kjøre Windows på mac, eller er det andre pc'er som vil fungere på samme måte, som er like stillegående?

Takker for råd :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kun OSx på mac men man kan bruke visse programmer for å få windows baserte programmer til å fungere på mac (OSx) men ytelsen på ting går ned betraktelig.

hvis du bruker windows programmer og liker windows så ville jeg anbefalt det :)

man kan vell installere windows 7 på mac mini også? så man har 2 operativ system på den..

Lenke til kommentar

kun OSx på mac men man kan bruke visse programmer for å få windows baserte programmer til å fungere på mac (OSx) men ytelsen på ting går ned betraktelig.

hvis du bruker windows programmer og liker windows så ville jeg anbefalt det :)

man kan vell installere windows 7 på mac mini også? så man har 2 operativ system på den..

Veldig interresant dersom en kan bruke windows 7 på den. Men er det andre alternativer til mac mini?

Lenke til kommentar

http://news.cnet.com...0151680-56.html

As for using a Mac to run Windows 7, there are some pluses and minuses. First of all, it's not supported--by anyone. Apple approves of Boot Camp for XP and Vista, so if Windows 7 messes up your Mac, I can't imagine you'll find much sympathy in Cupertino (though Apple might use your experience in one of its ads).

More likely, though, you may have trouble finding all of the drivers you need. The Mac Mini is kind of the easiest one, with the least number of drivers required. I've also read about some problems iMac users have had with blue screens of death under Windows 7, allegedly caused by an Nvidia driver issue. In any case, it's been enough to keep me from putting Win 7 on my home iMac.

On the plus side, the Windows 7 beta allows you to try Windows for free (legally) on your Mac. For those who don't want to go the Boot Camp route, either because they are risk averse or because they actually want to use their Mac as a Mac, there are the usual virtualization options--namely VMware and Parallels. I might just try that on the iMac.

jeg ville valgt pc for optimal ytelse og support for drivere og programmer (så lenge du bruker windows programmer)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

jeg ville valgt pc for optimal ytelse og support for drivere og programmer (så lenge du bruker windows programmer)

Har du noe tips til oppsett?

Som jeg skrev så vil jeg bruke min tv som skjerm og koble lyden til stereo. Jeg blir ikke å bruke den som spille pc, men for å surfe, jobbe med dokumenter, redigere hjemmefilm, og brenne diverse DVD'er.

Siden den skal stå i stuen vil jeg at den skal være stille.

Pga TV skal fungere som skjerm så er det vel viktig med bra skjermkort. Kanskje ett med HDMI?

Takker for råd :-)

Lenke til kommentar

Hei :-)

Jeg har ikke budsjett, så jeg bryr meg ikke om pris. Men det betyr ikke at jeg "kaster penger ut av vinduet" :roll:

Kjøper det jeg trenger, ikke noe mer.

Skal se på forslaget ditt nå.

Takk for hjelpen :-)

Lenke til kommentar

hva planlegger du med dette? å ha det i flere år eller er det noe du bare vil teste ut og gjerne oppgradere ordentlig seinere?

ved det oppsettet jeg la ut så er det billig produkter og med ingen budsjett (så skjønner jeg at du jobber og er fri sånn sett) så vil jeg anbefale litt mer kvalitets produkter som hos komplett.no da du får mye bedre kvalitet samt hodbarhet og bedre ytelse ;)

Lenke til kommentar

Kommentar til komponenter:

PSU: Ser at denne har fått mange blandede reaksjoner. Jeg er ute etter noe stabilt og som er meget støysvak. Kanskje oppgradere til noe annet?

Tastatur og mus: Vil kjøre dette via blåtann, men her er det vel nok av muligheter?

Kabinett: Ser bra ut, passer kanskje i stuen. Vanskelig å vurdere siden ingen har kommentert den. Stillegående vife??

HDD: Jeg har en Netgear Stora hvor all data lagres, så jeg trenger ikke en stor HDD i PC'n. Men så lenge diskene er så billige så gjør det vel ikke noe.

Komponenter som ikke er kommentert har jeg ikke noe kunnskap å si noe om, men et nøkkelord for hele PC'en er; støysvak.

Når det gjelder skjermkort, må den yte bra for å levere varene på en 47" TV?

Når det gjelder lydkort, må man opp i pris og kvalitet for at ikke man skal få gjennomslag av støy fra PC inn på høyttalerne?

Lenke til kommentar

hva planlegger du med dette? å ha det i flere år eller er det noe du bare vil teste ut og gjerne oppgradere ordentlig seinere?

ved det oppsettet jeg la ut så er det billig produkter og med ingen budsjett (så skjønner jeg at du jobber og er fri sånn sett) så vil jeg anbefale litt mer kvalitets produkter som hos komplett.no da du får mye bedre kvalitet samt hodbarhet og bedre ytelse ;)

Heihei :-)

Jeg planlegger å slumre i sofa med tastatur på fanget og surfe. Jeg planlegger å la Spotify/last.fm spille musikk via 5.1 anlegget fra Hi-Fi klubben. Jeg planlegger å laste ned filmer/serier og se på dette med VLC når jeg har tid å slappe av. Så planlegger jeg å lage en del DVD'er med musikkvideoer som jeg har lastet ned og lage album/hjemmevideoer med programmer som Nero.

Jeg tror jeg vil ha dette så lenge som mulig og kjøpe nytt i stede for å oppgradere.

Joda, jeg jobber og nå kommer feriepengene :-)))

Var dette til hjelp?

Lenke til kommentar

bytt ut i3 530 med en i5 750 så har du deffinitivt den beste pc`en i den nederste... 750 er 500kr dyrere men vanvittig mye mer ytelse ;)

i media senter / mini pc så handler det ikke om å ha det beste utstyret men man skal alikavel ha et bra oppsett som ikke går ut ganske fort ;)

du har egentlig lagd lista for meg (bare med i5 750) i den nederste linken der. omtrent det jeg hadde tenkt på ;)

Lenke til kommentar

i3 530 er dual core men har HT... i5 750 er quad core men har ikke HT.. samt i5`en har høyere clock og bruker kun 20w mer (altså 95w)

på 95w så skal det ikke så mye til for å fjerne varmen så det er ikke så nøye da det er en god ordentlig cpu vifte i pakka...

i5 750 har også andre kjekke funksjoner som turbo boost blant annet som ikke i3 har...

i3 530 info

i5 750 info

Lenke til kommentar

i3 530 er dual core men har HT... i5 750 er quad core men har ikke HT.. samt i5`en har høyere clock og bruker kun 20w mer (altså 95w)

på 95w så skal det ikke så mye til for å fjerne varmen så det er ikke så nøye da det er en god ordentlig cpu vifte i pakka...

i5 750 har også andre kjekke funksjoner som turbo boost blant annet som ikke i3 har...

i3 530 info

i5 750 info

Slapp av. Det er snakk om en HTPC som skal brukes til film, musikk osv. Trenger da ikke en Quadcore da! Holder i massevis med en Core i3. Grunnel til at Core i3 er et bedre valg er for at den er laget for slikt bruk! Den har integrert GPU som dekoder alt, og fungerer perfekt til HTPC'er.

Lenke til kommentar

Som sagt så er en i3 mer enn god nok til en htpc.

Det er også vesentlig forskjell på varmeutviklingen. I en liten Htpc med kanskje kun en kabinettvifte så kan det ha endel å si om det totale strømforbruket er 100 watt eller 140 watt.

Ytelsesforskjellen er også kun 10-20%.

Kilde: http://www.anandtech.com/show/2921/2

Ja, riktig. :)

I tillegg er det viktig å huske at ITSpersonal sin handeliste består av H55 basert hovedkort, og da passer det perfekt med Core i3 som har en integrert GPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...