TomasK Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Min bedre halvdel skal ha seg bil og ho har et budsjett på maks 35 lapper. Vi har snust rundt etter diverse japsebiler for å finne noe som bare går og går, men det jeg har sett av Toyotaer osv virker ganske løent. Fant derimot en 93 mod BMW 316i som så utrolig pen ut (gått rett over 200.000km). Null rust og veldig flott i lakken - samt veldig fin innvendig. Alt i alt en veldig god børse til 29.000,- Det jeg derimot lurer litt på, er hvordan disse motorene er? Det er altså en M40-B16 (1,6l på 100hk). Gikk veldig pent og rolig på tomgang og dro slik den skulle dra. Men er det noe man bør være ekstra obs på? Typiske svakheter? Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Min bedre halvdel skal ha seg bil og ho har et budsjett på maks 35 lapper. Vi har snust rundt etter diverse japsebiler for å finne noe som bare går og går, men det jeg har sett av Toyotaer osv virker ganske løent. Fant derimot en 93 mod BMW 316i som så utrolig pen ut (gått rett over 200.000km). Null rust og veldig flott i lakken - samt veldig fin innvendig. Alt i alt en veldig god børse til 29.000,- Det jeg derimot lurer litt på, er hvordan disse motorene er? Det er altså en M40-B16 (1,6l på 100hk). Gikk veldig pent og rolig på tomgang og dro slik den skulle dra. Men er det noe man bør være ekstra obs på? Typiske svakheter? Typiske svakheter er at toppen/toppakning går. Det kommer til å skje på et eller annet tidspunkt. Det blir forsåvidt en dyr afære. Samt er vel disse motorene også laget i alminium. Ved kald motor, spesielt på vintertid må en passe på og ikke dra turtallet for høyt da det blir for fort varmt i motoren og toppakning sprekker. Ellers spiser bilen foringer. Sjekk også hardyplaten (koblingen mellom girkasse og drivakselen. Disse pleier å morkne som igjen kan føre til ubehagelige lyder, dunk og risting i girkassen. Er forøvrig også en av få motorer fra BMW som bruker registerreim og ikke kjede. Kjekt å vite sist den ble byttet. Vist det er orginal lakk på den så er typisk svakhet at klarlakken flasser. Eller er rust i hjulbuer vanlig. Endret 8. juni 2010 av haddis Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Typisk problem vil jeg si er kamaksel-slitasje og dårlige løftere. Heldigvis kan dette gjøres billig ved å handle fra koed, der koster komplett sett med kam og løftere + armer for 2600kr. Ellers er det lite gale med disse motorene, og topp-pakningen er vel ikke noe spesiell svakhet på disse motorene. Heller m20-motorene sliter med skjeve topper og gåene topp-pakninger. M40 motorene liker ikke å bli kjørt hardt på kald motor, men har ikke merket noe annet negativt med denne motoren. Ellers er det jo kanskje litt negativt av reg-reim skal byttes hver 40 000, og intervall for skifting av kam-aksel er 80 000. Er en litt "feilkonstruert" motor som har for høyt trykk i toppen som gjør at kammen blir fortere slitt. Har ikke merket meg at foringer blir fortere slitt på disse bilene kontra andre biler. mvh julian Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Hm.. Det var jo veldig typisk da. Bilen er kjøpt inn.. Mener det sto regreim var byttet enten på ca 140.000km eller 160.000km. Det var riktignok klistremerket i motoren, har ikke fått bladd igjennom serviceheftet og kvitteringsbunken ennå. Er det enkelt å bytte reim på disse? Noen biler er det jo omtrent klin umulig med mindre man demonterer hele fronten. Var jo langsgående motor, så det er kanskje ikke så ille? Den tikker utrolig lite faktisk, jeg måtte anstrenge meg for å høre noe tikking - hvis det var noe tikking da.. DET er jo bra da! Oljeskift blir det første som skjer nå. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Vis den ikke tikker, hver forsiktig på kald motor! alt over 3000 på kald motor er fyfy på disse. Er VELDIG lett å bytte regreim på disse. E30 eller E36? på e36 kan det være noe verre mtp på plass. I e30 trenger du ikke engang å demontere radiator Av med viften (links-gjenger), av med fordeler, av med termostathus, av med reimer og reimhjul, av med reimdekselet og av med vannpumpa. Og voila du er nå nådd reg.reimen. Hadde aldri byttet reg-reim før og gjorde det på min m40b18 på en kveld. Dette var inkl alt av strammere og løpehjul, vannpumpe, termostat osv. OBS: husk å bytt vannpumpe ved dette byttet. Gjerne termostathuspakning også. PS: meget vanskelig motor å lufte. PSPS: Bytt reg.reim vis du ikke er helt sikker på når den ble byttet. Er den kjørt over 40 000 eller 3 år siden sist så er den dømt til å ryke snarest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå