Gå til innhold

Iphone 4 er lansert

Anbefalte innlegg

Hvorfor er iPhone egentlig mer låst enn Android? Er no bare å JB den så er de like åpne. Og det å JB en iPhone er mye enklere enn å oppgradere og/eller legge inn ny firmware på en Android telefon. Har selv hatt både iphone 3g og Android. Iphone likte jeg fra dag 1 til jeg solgte den (vart litt lei av den og ville prøve noe nytt), Android telefonen var kjempe digg i et par mnd til jeg fant ut at jeg aldri kom til å få oppdateringer på den, paid apps og andre tinger jeg savner.

Android har kommet for å bli, og sier ikke at det er dårlig, men de trenger vel et par år til på seg.

Joda du kan lett jailbreake iPhonen din, men du kan da også miste garantien din like lett / fort. For Apple har sagt det at hvis du jailbreaker iPhonen din, så ja, da mister du garantien din.

Med Android, så må du roote telefonen din for å legge inn hvilken som helst Android OS. Og dette ser ut til å være lov så langt. Har ikke sett noen plasser at du mister garantien om du rooter din Android telefon.

Men nå er tingen at du trenger ikke å bruke en måte for jailbreak / hack på Android mobiler for å kunne få utnyttet alt som er i Android OS'et.

Og Android trenger ikke et par år på seg fra nå av, for de årene er faktisk passert nå. Android er så mye bedre enn iPhone OS'et når det anngår hva du kan gjøre med OS'et.

I iPhone OS'et kan du ikke bestemme noe selv over hvordan du vil at selveste OS'et skal være, du kan bare bestemme å installere mange programmer, og that's it.

Du mister ikke garantien ved jailbreake iPhonen. Du mister garantien ved å levere inn en jailbreaket telefon til reprasjon osv. Det at det ikke er mulighet for firmware oppgraderinger (ikke mulighet sammenlignet med hvor enkelt det er med apple), ikke paid apps er nokk for meg til å hoppe tilbake til Apple.

Sier på INGEN måte at Android eller Apple er dårlig, men etter å ha prøvd begge er min erfaring at Android trenger et par år til for å nå opp til Apple. Og en "normal" bruker trenger vel ikke bestemme så forferdelig mye mer enn hva man kan på en JB iphone eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med Android, så må du roote telefonen din for å legge inn hvilken som helst Android OS. Og dette ser ut til å være lov så langt. Har ikke sett noen plasser at du mister garantien om du rooter din Android telefon.
Fikk ganske klar beskjed på min Nexus One når jeg gjorde dette om at all garanti var "voided". Dette er dog ikke noe problem i Norge heller...

Men nå er tingen at du trenger ikke å bruke en måte for jailbreak / hack på Android mobiler for å kunne få utnyttet alt som er i Android OS'et.

Jo, du trenger det for å kunne få nyeste versjon av OS på HTC. Hvor lenge har ikke HTC lovt at "snart før Hero Android 2.1".

I iPhone OS'et kan du ikke bestemme noe selv over hvordan du vil at selveste OS'et skal være, du kan bare bestemme å installere mange programmer, og that's it.

Å tilpasse OS'et på mobilene er noe som kun er relevant for en veldig liten og snever gruppe mennesker. Ønsker man full åpenhet så finnes det også andre og kanskje(?) bedre alternativer enn Android (Nokia Maemo og MeeGo)
Lenke til kommentar
Hvorfor er iPhone egentlig mer låst enn Android? Er no bare å JB den så er de like åpne. Og det å JB en iPhone er mye enklere enn å oppgradere og/eller legge inn ny firmware på en Android telefon. Har selv hatt både iphone 3g og Android. Iphone likte jeg fra dag 1 til jeg solgte den (vart litt lei av den og ville prøve noe nytt), Android telefonen var kjempe digg i et par mnd til jeg fant ut at jeg aldri kom til å få oppdateringer på den, paid apps og andre tinger jeg savner.

Android har kommet for å bli, og sier ikke at det er dårlig, men de trenger vel et par år til på seg.

Joda du kan lett jailbreake iPhonen din, men du kan da også miste garantien din like lett / fort. For Apple har sagt det at hvis du jailbreaker iPhonen din, så ja, da mister du garantien din.

Og Android trenger ikke et par år på seg fra nå av, for de årene er faktisk passert nå. Android er så mye bedre enn iPhone OS'et når det anngår hva du kan gjøre med OS'et.

Du mister ikke garantien ved jailbreake iPhonen. Du mister garantien ved å levere inn en jailbreaket telefon til reprasjon osv. Det at det ikke er mulighet for firmware oppgraderinger (ikke mulighet sammenlignet med hvor enkelt det er med apple), ikke paid apps er nokk for meg til å hoppe tilbake til Apple.

Sier på INGEN måte at Android eller Apple er dårlig, men etter å ha prøvd begge er min erfaring at Android trenger et par år til for å nå opp til Apple. Og en "normal" bruker trenger vel ikke bestemme så forferdelig mye mer enn hva man kan på en JB iphone eller?

Ja og du vet om du kan klare å få tilbake iPhone OS'et til standard om telefonen din går til gaiken pga en produksjons feil?.

Er det jeg prøver å hinte frem, men dere tar jo ikke noen som helst poeng her.

Og med at iPhone er så lukket og med at du nesten ikke har noen form for å bestemme hvordan OS'et ditt skal se ut og hvordan du vil at OS'et ditt skal fungere med tanke på å kunne forandre på homescreen og disse tingene der, så er det faktisk iPhone OS'et som har mange år igjen for å nå Android.

Du kan ikke si at Android har mange år igjen for å nå iPhone OS bare fordi iPhone OS'et har mere programmer å velge i mellom. Det er det eneste iPhone er god for, nemlig applications. Alt annet er rett og slett noe dritt i iPhone OS'et.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det oppfatter accelerometeret bare tilting, hvor gyroscopet merker om du flytter selve iPhonen rundt i rommet. Dette tviler jeg på at flere accelerometer kan oppfatte.

Merker om du flytter den rundt i rommet? Begge varianter måler vel i bunn og grunn hvor mye og hvilken retning ting akselerer. Såvidt meg bekjent er det i så måte ingen forskjell i hva de kan gjøre når det gjelder målingen av hvilken retning i tyngdfeltet objektet har, utover presisjon (og hvor mange man trenger)?

AtW

Et akselerometer måler vel bare akselerasjon relativ til tyngdekraften (og enkel orientering for å f.eks snu skjermbildet), mens et gyroskop måler bevegelse relativ til selve enheten, altså type rotasjon rundt egen akse og bevegelser i rom (til en viss grad ihvertfall)? Fysikk er ikke min sterke side ...

Antar uansett at akselerometer+gyroskop+kompass vil gi rimelig presis bevegelsesdetektering.

Lenke til kommentar

De annonserte iMovie sammen med iPhone 4. iMovie koster deg ca 4$. De har sikkert mange andre nyttige programmer som andre telefoner har gratis eller standard (den gamle LG'en min). Syntes det blir litt juks og sleipt av Apple og kreve penger for en slik app. Jeg er ikke så veldig kjent med apps til iPhone, men vet at en god del av de som folk "må" ha koster deg 1-5$. Lite penger i utgangspunktet, men når det blir 10 slike apps så blir det dyrt.

Lenke til kommentar

De annonserte iMovie sammen med iPhone 4. iMovie koster deg ca 4$. De har sikkert mange andre nyttige programmer som andre telefoner har gratis eller standard (den gamle LG'en min). Syntes det blir litt juks og sleipt av Apple og kreve penger for en slik app. Jeg er ikke så veldig kjent med apps til iPhone, men vet at en god del av de som folk "må" ha koster deg 1-5$. Lite penger i utgangspunktet, men når det blir 10 slike apps så blir det dyrt.

Wow. Programvare koster penger ...

Lenke til kommentar

Ut i fra den multitasken jeg har sett på bilder er ikke den spesielt nytenkende. Android sin er så god som helt lik.

Thlom: Når programvare som folk spesielt vil ha og burde være en standard programvare koster penger blir det som å selge Windows 7 Basic som fullverdig W7 med alle funksjoner, men skal du ha det og det koster det deg ekstra.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Det er godt mulig, men den ser ut til å bli akkurat det jeg trenger.

Ut i fra den multitasken jeg har sett på bilder er ikke den spesielt nytenkende. Android sin er så god som helt lik.

Thlom: Når programvare som folk spesielt vil ha og burde være en standard programvare koster penger blir det som å selge Windows 7 Basic som fullverdig W7 med alle funksjoner, men skal du ha det og det koster det deg ekstra.

Nå er vel kanskje ikke filmredigering noe som folk forventer at er standard med et mobil-OS.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Raptor' date=' 8. juni 2010 - 15:24' timestamp='1276003443' post='15771055']
Fikk ganske klar beskjed på min Nexus One når jeg gjorde dette om at all garanti var "voided". Dette er dog ikke noe problem i Norge heller...

Jo, du trenger det for å kunne få nyeste versjon av OS på HTC. Hvor lenge har ikke HTC lovt at "snart før Hero Android 2.1".

Å tilpasse OS'et på mobilene er noe som kun er relevant for en veldig liten og snever gruppe mennesker. Ønsker man full åpenhet så finnes det også andre og kanskje(?) bedre alternativer enn Android (Nokia Maemo og MeeGo)

1. Joda, men dette er google selv, så jah :p.

2. Du leste tydligvis ikke hva jeg sa her du?. Jeg sa ikke at du måtte legge inn noe nytt OS for å kunne benytte deg av alt som det OS'et du har, har å tillby. Jeg har Android 1.6 på min XPERIA X10. Og selv om det OS'et er gammelt så har jeg fortsatt tilgang til ALT det OS'et måtte tillby av funksjoner osv. Dette kan du ikke gjøre med iPhone uten å miste garantien din.

Med iPhone kan du ikke gjøre en dritt utenom å installere en hel haug med applications og spill.

3. Ja, er det jeg har sagt her i lang lang tid, du går ikke å slenger 5000-5500 kroner på bordet å så kjøper en telefon som bare er et leketøy for appliactions og spill og som du heller ikke kan gjøre en dritt med utenom å bruke application og spill.

Hadde det vokst penger på mine treer ute i hagen, så kunne jeg sikkert ha kjøpt en iPhone 4G som ikke kan en skit utenom a spille å bruke den til apps. iPhone er et mote ikon, og et mote ikon koster flesk.

Terminator 3; mener du type themes / skinning osv ? Enig i at iOS kunne hatt mer valgfrihet med mye sånt. Men jeg syns fremdeles det er et bra OS, spesielt nå som det får multitask. Det er ( i min opplevelse) veldig stabilt og raskt.

Du vet det at den multitask greia som er i iPhone OS 4 ikke er en skikkelig multitask?.

Wow. Programvare koster penger ...

Wow, som at Apple ikke grafser til seg nok penger med hva en iPhone koster da. Dem kunne ha latt det programmet følge med iPhone 4G. Jah, for 5 dollar, som da er rundt 30 kroner. Dette er noe Apple virkelig vil tape på å legge ved en iPhone 4G laugh.gif.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Det er godt mulig, men den ser ut til å bli akkurat det jeg trenger.

Nå er vel kanskje ikke filmredigering noe som folk forventer at er standard med et mobil-OS.

Enkel filmredigering som å legge til tekst, effekter, osv burde være standard i år 2010.

dette var jo bare et eksempel uansett

Endret av Refsa
Lenke til kommentar
Raptor' date=' 8. juni 2010 - 15:24' timestamp='1276003443' post='15771055']

1. Joda, men dette er google selv, så jah :p.

2. Du leste tydligvis ikke hva jeg sa her du?. Jeg sa ikke at du måtte legge inn noe nytt OS for å kunne benytte deg av alt som det OS'et du har, har å tillby. Jeg har Android 1.6 på min XPERIA X10. Og selv om det OS'et er gammelt så har jeg fortsatt tilgang til ALT det OS'et måtte tillby av funksjoner osv. Dette kan du ikke gjøre med iPhone uten å miste garantien din.

Med iPhone kan du ikke gjøre en dritt utenom å installere en hel haug med applications og spill.

3. Ja, er det jeg har sagt her i lang lang tid, du går ikke å slenger 5000-5500 kroner på bordet å så kjøper en telefon som bare er et leketøy for appliactions og spill og som du heller ikke kan gjøre en dritt med utenom å bruke application og spill.

Hadde det vokst penger på mine treer ute i hagen, så kunne jeg sikkert ha kjøpt en iPhone 4G som ikke kan en skit utenom a spille å bruke den til apps. iPhone er et mote ikon, og et mote ikon koster flesk.

Terminator 3; mener du type themes / skinning osv ? Enig i at iOS kunne hatt mer valgfrihet med mye sånt. Men jeg syns fremdeles det er et bra OS, spesielt nå som det får multitask. Det er ( i min opplevelse) veldig stabilt og raskt.

Du vet det at den multitask greia som er i iPhone OS 4 ikke er en skikkelig multitask?.

Ja. Men utifra det jeg har sett, så ser det ut som det fungerer ok for mitt brukt. Den kan laste ned i bakgrunnen, kjøre GPS i bakgrunnen, spille musikk i bakgrunnen, og den lagrer et programs state når den bytter.

Lenke til kommentar

http://www.apple.com/iphone/softwareupdate/

Det er når jeg leser her at jeg får noen lulz.

Multitasking - Fire år? FIRE ÅR?!? SE P800 hadde dette i 2002, og selv da fantes det telefoner som kunne slikt (Noen som vet om eldre?). Men Apple tar dette som OMFGLOLROXORZ VI HAR MULTITASKING, SE HER A!!!!

Folders - Beklager Apple, men alle andre gjorde dette for lenge siden

Create Playlist - Musikktelefon til de grader og den har ikke en playlist? Faktisk trodde jeg den hadde dette siden dag en i og med at den er markedsført så tungt som en musikkfon.

Digital Zoom - Forventet av en hvilken som helst telefon med kamera?

Frem til nå inneholder Apple's liste flere funksjoner jeg tar for gitt av en smartfon. Noen av dem ville jeg tatt for gitt i vanlige telefoner. Men denne tar kaka:

Home screen wallpaper

Change the background wallpaper on your Home screen.

Seriøst? Har de virkelig ikke dette før nå? Når jeg overtok fatterns T68i hadde den et bilde av vår røde Saab 9000. Ærlig talt, for et par måneder siden lagde jeg min egen bakgrunn til min P1i, gikk til slutt lei av LOLWUT-pæren.

Lenke til kommentar

Du mister også all garantien på sin Xperia X10 hvis du "hacker/rooter" den:

Whats the Risk Involved in Flashing or Rooting my Xperia X10? Will it void my Warranty?

- Yes, it Voids your Warranty. The Manufacturer doesn’t want you to have the root Access on the Xperia X10, that is why they have not enabled the Root Access to you out of the Box. So, if you Flash your Xperia X10 with any Custom Rom, you do void your warranty form Sony Ericsson.

http://gadgets.apnafundaz.com/2010/05/using-setool-xperia-x10-rooted-what-does-it-mean-steps-download-rom/

iPhone brukere får iallefall tilgang til nytt OS... Når var det Android 2.1 skulle komme på X10?? fjerde kvartal 2010 var det siste sony Ericsson sa... Imponerende... Det er et halvt år etter at Android 2.2 ble sluppet det... HTC er ikke noe bedre de heller. Norske brukere venter vel enda på offisiel Android 2.1 støtte for Hero.

Det er akkurat det folk flest gjør jo!! Hvor mange utenom de spesielt interesserte (veldig liten kundegruppe) tror du trenger å gjøre annet en å installere programmer og spill?

Lenke til kommentar

Bare for å gjøre en ting klart. Skal vi sammenligne updates så ta Google Nexus One Vs. iPhone. Utenom det blir bare ikke riktig. Samsung i5700 fikk Android 2.1 ca 2 månder etter release. Den kan ikke få nye updates pga for lite RAM.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker så vil apps termineres når du avslutter de i Android, akkurat som på iPhone, og "program state" vil bli lagret i minnet. Forskjellen ligger i at Android-apps kan legge en hvilken som helst tjeneste i bakgrunnen, mens på iPhone så er bakgrunnstjenester begrenset til et lite antall funksjoner.

Hvorfor det? iMovie og iWork er godt gjennomarbeidet programvare som langt overgår hva man kan forvente følger med som standard. Burde MS Office fulgt med gratis til Windows, siden det er programvare som folk vil ha mener jeg ...

Lenke til kommentar
Ja. Men utifra det jeg har sett, så ser det ut som det fungerer ok for mitt brukt. Den kan laste ned i bakgrunnen, kjøre GPS i bakgrunnen, spille musikk i bakgrunnen, og den lagrer et programs state når den bytter.

Joda, iPhone OS 3.1.3 funker helt ok den på min iPod Touch og, men er ikke det som er mitt poeng. Penget mitt er at du kan ikke gjøre noen form for modifikasjoner som å forandre på home screen, skifte på utsende osv uten å jailbreake en iPhone / iPod Touch.

Og at dem er så lukket at du ikke får overført sanger eller bilder eller andre typer filer til din iPhone som da lisom skal kalles for en smart phone, uten å måtte installere programmer her og programmer der, bare for å gjøre noen enkle ting som tar meg 2 klikk og 2 sek på min XPERIA X10 å gjøre.

Dette er en av grunnene til at jeg tar Apple for noen kåte maktsyke mennesker. Som da ikke har skjønt hva frihet egentlig menes i dag. Hadde iPhone hatt like mye frihet som Android mobiler har i dag. Så tror jeg faktisk at jeg hadde kjøpt meg en iPhone 4G selv og jeg vil da også tro at iPhone hadde vært minst 5-8 ganger mere populært enn det den er i dag.

Raptor' date=' 8. juni 2010 - 15:52' timestamp='1276005161' post='15771262']

Du mister også all garantien på sin Xperia X10 hvis du "hacker/rooter" den:

Whats the Risk Involved in Flashing or Rooting my Xperia X10? Will it void my Warranty?

- Yes, it Voids your Warranty. The Manufacturer doesn't want you to have the root Access on the Xperia X10, that is why they have not enabled the Root Access to you out of the Box. So, if you Flash your Xperia X10 with any Custom Rom, you do void your warranty form Sony Ericsson.

http://gadgets.apnaf...s-download-rom/

iPhone brukere får iallefall tilgang til nytt OS... Når var det Android 2.1 skulle komme på X10?? fjerde kvartal 2010 var det siste sony Ericsson sa... Imponerende... Det er et halvt år etter at Android 2.2 ble sluppet det... HTC er ikke noe bedre de heller. Norske brukere venter vel enda på offisiel Android 2.1 støtte for Hero.

Det er akkurat det folk flest gjør jo!! Hvor mange utenom de spesielt interesserte (veldig liten kundegruppe) tror du trenger å gjøre annet en å installere programmer og spill?

Vel, greit å få en bekreftelse på dette med rooting greia hvertfall. Men det forandrer fortsatt ikke noe på at du kan bruke alt det Android OS'et du bruker har å tillby out of the box.

Og du sa dette: Det er akkurat det folk flest gjør jo!! Hvor mange utenom de spesielt interesserte (veldig liten kundegruppe) tror du trenger å gjøre annet en å installere programmer og spill?.

Vel, her tar jeg iPhone 3GS som et eksempel. Ja mange bryr seg faktisk ikke om at den "telefonen" dem kjøper faktisk ikke et en skikkelig telefon på grunn av disse tingene her.

Når dem overser noe som det der, da er det noe som er virkelig galt.

Jeg bruker minst 1 uke på å sjekke ut alt av info, reviews, specs osv på en telefon jeg har lyst til å kjøpe før jeg kjøper den. Enkelt fordi jeg da kan se hva telefonene er god for og hvilke negative ting dem har osv. Og hvordan telefonene fungerer i praksis. iPhone brukere generelt ser ikke etter noe av disse tingene på nettet før dem kjøper en iPhone. Dem kjøper en iPhone fordi Apple sier iPhone er så awesome på programmer og spill.

Steve Jobs sa ikke noe om hvor mye dritt 3GS var med de jalla komponentene han klarte å putte inn i telefonen som funker 50% av gangene f.eks.

Så la oss håpe at iPhone 4G er MYYYYYE bedre denne gangen når det anngår å ha gode komponenter i telefonen. Gjør dem samme tabbene med iPhone 4G som med 3GS, så har Apple virkelig bæsja på leggen.

Desverre så er det ikke noe forskjell på iPhone OS 4. Det er like lukket og er like utdatert som det alltid har vært.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Apple er så flinke på å få ting til høres så JÆVLA revolusjonerende ut, når det er snakk om gammel teknologi.

Rett og slett skuffet.

Ble nesten litt kvalm når jeg så reklamefilmen..

"Changes the way we all connect to each other" wtf.

Og: Bringing the world camera calls.. wtf

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...