edonis Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Jeg har to hobbyer som desverre ikke fungerer på min nåværende bærbare pc, en HP Pavilion dv5, nemlig Google Sketchup og FL Studio 9. I Sketchup begynner det å hakke lenge før modellene begynner å bli komplekse. I FL Studio er det bare å gi opp, pc'en klarer knapt å spille av en enkel kanal før lyden hakker og alt henger seg. Det jeg synes er litt merkelig (jeg kan veldig lite om pc'er), er at jeg har en eldre stasjonær pc hvor disse oppgavene går helt smertefritt, selv om den bruker et år på starte opp, og å bruke nettleseren også går mye tregere enn på min bærbare. For den bærbare fungerer helt fint til å se på film, nettleser og høre på musikk osv, mye bedre enn den stasjonære. Så jeg lurte på hva er det jeg skal være på jakt etter når kravene mine er at den skal: -Kunne brukes til Google Sketchup -Brukes til FL Studio -helst ca 15" skjerm -Ikke behov for spilling, eneste jeg spiller er kabal Og hvor mye må jeg regne med å måtte betale for den? Noen aktuelle modeller? Når det gjelder pris så vil jeg jo helst betale minst mulig, men jeg skjønner jo at man ikke får allverdens pc for 5000 heller. Lenke til kommentar
PaTrond Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Til Google SketchUp trenger du et dedikert skjermkort. SketchUp yter ikke ekstra av FireGL eller Quadro, så GeForce og Radeon HD er tingen. Tips ang. SketchUp: Du kommer aldri til å få bruk for det i det profesjonelle liv, men det gir basiskunskaper! Selv om dette programmet krever lite, krever det en bærbar til litt mer enn 5.000 om du skal lage F.Eks. hus. Skjerm med høy oppløsning er også nyttig i 3D. FL Studio er et Audioprogram? Tror Asus har noe dedikert lydsystem på flere av sine bærbare... Apple er i hvertfall ille på lyd(mini-jackutgangen og høytalerne), men operativsystemet er raskt, stabilt og brukervennlig..! -.- (har en Mac jeg må levere tilbake til skolen på torsdag) Noen bærbare i Asus' N-serie har panel for multimedia. Acer har og, men skal du drive med 3D som sliter på kjølepasta, må du for all del unngå Acer! Lenke til kommentar
edonis Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Til Google SketchUp trenger du et dedikert skjermkort. SketchUp yter ikke ekstra av FireGL eller Quadro, så GeForce og Radeon HD er tingen. Tips ang. SketchUp: Du kommer aldri til å få bruk for det i det profesjonelle liv, men det gir basiskunskaper! Selv om dette programmet krever lite, krever det en bærbar til litt mer enn 5.000 om du skal lage F.Eks. hus. Skjerm med høy oppløsning er også nyttig i 3D. FL Studio er et Audioprogram? Tror Asus har noe dedikert lydsystem på flere av sine bærbare... Apple er i hvertfall ille på lyd(mini-jackutgangen og høytalerne), men operativsystemet er raskt, stabilt og brukervennlig..! -.- (har en Mac jeg må levere tilbake til skolen på torsdag) Noen bærbare i Asus' N-serie har panel for multimedia. Acer har og, men skal du drive med 3D som sliter på kjølepasta, må du for all del unngå Acer! Takker for svar. Har brukt SU i 3-4 år, og selv om jeg for et par år siden ga opp å søke på arkitekturhøgskolen (og heller valgte en helt annen studieretning), så synes jeg det er veldig morsomt! Modellene jeg lager er relativt detaljerte (for eks. sjekk Edonis @ 3D Warehouse). FL Studio er et audioprogram ja, men på samme måte som med SU så blir ikke sangene jeg lager brukt til noe annet enn youtube-videoer og distrubisjon til venner osv, altså kun for moro skyld og ikke proffesjonelt, så ekstrem kvalitet til lyd er ikke alfa og omega. Det viktigste er at den klarer å spille av sanger i programmet med relativt mange kanaler og effekter uten å hakke. Bruker selv høyttalere til en tusenlapp og hodetelefoner til under halvparten, så ingen strenge veldig strenge krav til audio. Men finnes det noen pc'er til "overkommelig" prislapp som kan takle begge disse to bruksområdene, eller må jeg heller prioritere hvilken av de to applikasjonene som pc'en skal være best rettet mot? Selvsagt, mesteparten av tiden bruker jeg jo pc'en til å surfe på facebook, høre på musikk o.l, men det går jeg utifra at så å si alle pc'er takler bra. Betalte 7000 for denne pc'en for ca. to år siden, og det synes jeg er en overkommelig pris. Jeg er ingen fanboy av verken mac eller pc, har tidligere synes at mac er litt overpriset, og spesielt siden jeg vil ha en 15", så blir det fort dyrt hvis jeg skal ha noe med eple på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå