Igaro Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Har en Saab 900 95mod forhjulsdrift. Har en liten liste på feil som jeg har oppdaget på bilen og hadde håpet noen kunne hjelpe meg i å finne ut hva som er galt: Spørsmål 1: Når jeg svinger hardt til venstre og kjører i lav fart kommer det en klonkelyd fra høyre hjul. - Er det drivknuten som er gåen? - Isåfall, hva koster en ny drivknute? Vet Biltema selger for ca 650 kr per stk. Er den av noe kvalitet? - Om det er drivknuten, er det lettere å skifte hele staget(?)/akslingen istedet? - Og er det vanskelig å demontere den gamle drivknuten og montere den nye? Spørsmål 2: Når jeg bremser litt hardt i større fart begynner rattet og riste, hva kan dette være? I tillegg føler jeg at bremsene fungerer litt dårlig. (Har ABS-bremser) Spørsmål 3: Føler at rattet er litt tungt å dreie rundt i forhold til andre servobiler jeg har kjørt, kan det være noe galt med servoen? Servovæske? Servopumpe? I tillegg retter ikke bilen seg selv opp etter svinger, så må rette rattet opp selv.. Skal ikke være slik.. Spørsmål 4: Gassresponsen er litt treg, så tar gjerne 1-2 sekund fra man trykker på gassen til bilen reagerer. Kan det hjelpe å skifte fordelerlokk og rotor? Spørsmål 5: 5. giret på bilen fungerer ikke. Har fått det til å funke ett par ganger men ellers vil ikke 5. giret i gir. Hva kan gjøres for å fikse det? Spørsmål 6: Kommer opp varsellamper i displayet: "SRS" og en annen lampe hvor det står "Check Engine". Er jeg nødt å få tak i diagnoutstyr for å kunne finne feilkodene? Endret 7. juni 2010 av Igaro Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Svarer på det jeg kan. 1 Kan være drivknuten om en hører klakking når en svinger. 2 Risting i ratt ved bremsing skyldes nok kast i bremseskiver, skift bremseskivene. 3 Sjekk lufttrykk i dekkene, er det for lite blir den tung på rattet. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Har en Saab 900 95mod forhjulsdrift. Har en liten liste på feil som jeg har oppdaget på bilen og hadde håpet noen kunne hjelpe meg i å finne ut hva som er galt: Spørsmål 1: Når jeg svinger hardt til venstre og kjører i lav fart kommer det en klonkelyd fra høyre hjul. - Er det drivknuten som er gåen? - Isåfall, hva koster en ny drivknute? Vet Biltema selger for ca 650 kr per stk. Er den av noe kvalitet? - Om det er drivknuten, er det lettere å skifte hele staget(?)/akslingen istedet? - Og er det vanskelig å demontere den gamle drivknuten og montere den nye? Spørsmål 2: Når jeg bremser litt hardt i større fart begynner rattet og riste, hva kan dette være? I tillegg føler jeg at bremsene fungerer litt dårlig. (Har ABS-bremser) Spørsmål 3: Føler at rattet er litt tungt å dreie rundt i forhold til andre servobiler jeg har kjørt, kan det være noe galt med servoen? Servovæske? Servopumpe? I tillegg retter ikke bilen seg selv opp etter svinger, så må rette rattet opp selv.. Skal ikke være slik.. Spørsmål 4: Gassresponsen er litt treg, så tar gjerne 1-2 sekund fra man trykker på gassen til bilen reagerer. Kan det hjelpe å skifte fordelerlokk og rotor? Spørsmål 5: 5. giret på bilen fungerer ikke. Har fått det til å funke ett par ganger men ellers vil ikke 5. giret i gir. Hva kan gjøres for å fikse det? Spørsmål 6: Kommer opp varsellamper i displayet: "SRS" og en annen lampe hvor det står "Check Engine". Er jeg nødt å få tak i diagnoutstyr for å kunne finne feilkodene? 1. Høres ut som om det er drivknuten, ja. Helt grei jobb å skfite, men styr unna Biltema-deler. De er ikke av god kvalitet. 2. Kast i skiver. Skift skiver og eventuelt klosser. Sjekk samtidig at glidere og stempel glir lett. 3. Dette kan være flere ting. Sjekk lufttrykk og samtidig om du har noe dekkslitasje. Det kan også hende at er slitte deler i understellet som gjør at vinklene blir feil på understellet, noe som samtidig kan forklare lyden når du svinger. 4. Skift plugger, rotor og fordelerlokk. Mål samtidig plugg-ledningene. 5. Girkassene på dissen bilene er noe skikkelig dritt, så det skulle ikke forbause meg om feilen ligger i kassen. Sjekk likevel over giroverføringen og se at alt er i orden der. Du kan også prøve å gire "manuelt" med armen på selve kassen og se om det går greit. Da vil du finne ut om det er overføringen eller selve kassen som er problemet. 6. Du må ha diagnose-utstyr, ja. SRS er nok feilkode på airbag, men motorlampen betyr feilkode på styreenheten til motoren. Feilkoden på motoren kan forklare hvorfor bilen akselererer dårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå