Gå til innhold

Test: Samsung S8500 Wave


Anbefalte innlegg

Det er tydeligvis en programvareoppdatering ute og går, som gjør at man blant annet får norsk tastatur på Wave.

 

Jeg har prøvd flere ganger å sjekke med telefonen koblet til PC suiten Kies, men der står det at jeg har den nyeste programvaren.

 

Hva sier dere som har fått telefonen oppdatert? Eller, er det en innstilling som må til for å få norsk tastatur?

 

Har du en helt åpen telefon får du oppdateringer via Kies. Har du en telefon som er låst til en operatør må man vente til operatøren kommer med ny programvare/ FW (Firmware).

 

Hvilken versjon har du? Dette finner du med å trykke *#1234#

 

Nyeste Samsungversjon via Kies er S8500XXJF4-S8500XBJF3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet hvordan internett fungerer på Wave? Jeg vil ikke ha alt for høy mobilregning, så hvordan kan jeg gjøre sånn at mobilen ikke går inn på mobilnettet hele tiden for å oppdatere facebook etc? Gjør ikke noe at den kobler seg på trådløse nettverk, men dere skjønner sikkert :) vet noen også hvordan man kan flytte på widgets på skjermen og hvordan man får widgetene til hovedskjermen?

fikk den i dag, og den er STUNNING!

Lenke til kommentar

Tok den med på ferie til Hellas, sammen med min HTC Hero.

 

På flyturen var alt fryd og gammen, koste meg med den enorme musikkspilleren.

 

Da vi kom til hotellet fikk pipen en annen lyd. Null dekning. Fyrte opp Heroen, og den hadde dekning, og har det hele tiden. Satan! Skriver det fordi jeg i et par tester har lest at Wave har god antennefølsomhet (før jeg kjøpte den), og jeg har ikke hatt inntrykk av at Hero har mer enn det må være. Vel, her er det Hero'en pluss madammens Nokia som får kontakt på rommet, ikke Wave. Det hadde jeg jo ikke trodd om Wave. La meg legge til at vi snakker om samme telefonnett og samme norske operatør, selv om sistnevnte ikke har noe å si så lenge jeg er i et annet land.

 

Dermed må Wave spille annenfiolin, og er degradert til mp3-spiller. Utendørs har den ikke problemer med dekning, men jeg overlater til Hero å være førstetelefon. på denne feriereisen.

Lenke til kommentar

Jeg får opp denne meldingen når jeg prøver å oppdatere fastvaren (se vedlagt bilde).

 

Den er ifølge esken låst til Telenor, men har fått tilbakemelding fra Deltaservice (som er blitt kontaktet av Telenor) at den ikke er låst. Det er den heller ikke, for jeg testet den med et NetCom-simkort.

 

post-53963-1281301176,3002_thumb.jpg

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Tiden går, og pr i dag er det over 470 programmer til Wave. Dessverre er mange av disse av mindre interesse, og en del er beregnet på lokale brukere, blant annet ved at de ikke er på engelsk, eller at de ikke er til nytte utenfor et begrenset land.

 

Navigasjonsprogrammet til Ndrive ser bra ut, men kartene er foreløpig kun for Portugal og Spania.

 

Savner en widget som viser forestående kalenderoppføringer, sik man er vant med på Android.

 

Har lyst til å selge hele greia, men telefonen i seg selv er meget bra, så jeg venter en stund til og ser hva som dukker opp av programmer. Hadde forresten vært konge om man kunne brukt Android på Wave.

Lenke til kommentar

Har lyst til å selge hele greia, men telefonen i seg selv er meget bra, så jeg venter en stund til og ser hva som dukker opp av programmer. Hadde forresten vært konge om man kunne brukt Android på Wave.

 

Det skal ikke være noen stor sak, siden den nye Galaxy omtrent er samme telefon rent maskinvaremessig. Men Wave er sannsynligvis påtenkt som Badas brekkstang inn i markedet. Det er nok derfor den er priset så lavt i forhold til Galaxy, som jo er en omtrent identisk telefon.

Lenke til kommentar

Har lyst til å selge hele greia, men telefonen i seg selv er meget bra, så jeg venter en stund til og ser hva som dukker opp av programmer. Hadde forresten vært konge om man kunne brukt Android på Wave.

 

Det skal ikke være noen stor sak, siden den nye Galaxy omtrent er samme telefon rent maskinvaremessig. Men Wave er sannsynligvis påtenkt som Badas brekkstang inn i markedet. Det er nok derfor den er priset så lavt i forhold til Galaxy, som jo er en omtrent identisk telefon.

 

 

Har resatt hele telefonen, og prøvde å synke e-post, kontakter og kalender med gmail/google igjen. Det tok veldig lang tid, og ble stoppet av masse tidsavbrudd med server. Etter mye om og men fikk jeg synket alt. Men exchangeprogrammet er tydeligvis ikke noe å satse på. Hadde problemer med dette når jeg prøvde med en nokiatelefon også. Muligens kan det være hos Google problemet ligger.

 

Med Android går det så smurt, og jeg gidder ikke forholde meg til noe annet. Jeg brukte lenge nokiatelefoner, og synket med Outlook. Det fungerte flott, men da var jeg avhengig av å ha en PC med Outlook og Nokias PC Suite i nærheten. Med Android og Gmail, kunne jeg synke uavhengig av hvor jeg var, og det vil jeg fortsette med.

 

For sikkerhets skyld får jeg ikke oppdatert telefonprogamvaren via Kies. Se innlegg tidligere i tråden.

 

Dermed pensjonerer jeg Wave for mitt vedkommende. Jeg bruker mye mail, kalender og kontakter, og er avhengig av at synk fungerer uten problemer på telefonen, med hensyn til min Gmail-konto.

 

Har du eller andre hatt problemer med dette?

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

 

Har resatt hele telefonen, og prøvde å synke e-post, kontakter og kalender med gmail/google igjen. Det tok veldig lang tid, og ble stoppet av masse tidsavbrudd med server. Etter mye om og men fikk jeg synket alt. Men exchangeprogrammet er tydeligvis ikke noe å satse på. Hadde problemer med dette når jeg prøvde med en nokiatelefon også. Muligens kan det være hos Google problemet ligger.

 

Med Android går det så smurt, og jeg gidder ikke forholde meg til noe annet. Jeg brukte lenge nokiatelefoner, og synket med Outlook. Det fungerte flott, men da var jeg avhengig av å ha en PC med Outlook og Nokias PC Suite i nærheten. Med Android og Gmail, kunne jeg synke uavhengig av hvor jeg var, og det vil jeg fortsette med.

 

For sikkerhets skyld får jeg ikke oppdatert telefonprogamvaren via Kies. Se innlegg tidligere i tråden.

 

Dermed pensjonerer jeg Wave for mitt vedkommende. Jeg bruker mye mail, kalender og kontakter, og er avhengig av at synk fungerer uten problemer på telefonen, med hensyn til min Gmail-konto.

 

Har du eller andre hatt problemer med dette?

 

Jeg brukte ikke Exchange, og kvittet meg med telefonen etter få dager, så jeg har ikke undersøkt påliteligheten over tid. Dealbreakeren for min del var at e-postleseren ignorerte message state flags. Nå har jeg også Android (HTC Desire), og vil aldri se meg tilbake. Kan nok vurdere Meego når det er stablet ordentlig på bena.

Lenke til kommentar

 

Har resatt hele telefonen, og prøvde å synke e-post, kontakter og kalender med gmail/google igjen. Det tok veldig lang tid, og ble stoppet av masse tidsavbrudd med server. Etter mye om og men fikk jeg synket alt. Men exchangeprogrammet er tydeligvis ikke noe å satse på. Hadde problemer med dette når jeg prøvde med en nokiatelefon også. Muligens kan det være hos Google problemet ligger.

 

Med Android går det så smurt, og jeg gidder ikke forholde meg til noe annet. Jeg brukte lenge nokiatelefoner, og synket med Outlook. Det fungerte flott, men da var jeg avhengig av å ha en PC med Outlook og Nokias PC Suite i nærheten. Med Android og Gmail, kunne jeg synke uavhengig av hvor jeg var, og det vil jeg fortsette med.

 

For sikkerhets skyld får jeg ikke oppdatert telefonprogamvaren via Kies. Se innlegg tidligere i tråden.

 

Dermed pensjonerer jeg Wave for mitt vedkommende. Jeg bruker mye mail, kalender og kontakter, og er avhengig av at synk fungerer uten problemer på telefonen, med hensyn til min Gmail-konto.

 

Har du eller andre hatt problemer med dette?

 

Jeg brukte ikke Exchange, og kvittet meg med telefonen etter få dager, så jeg har ikke undersøkt påliteligheten over tid. Dealbreakeren for min del var at e-postleseren ignorerte message state flags. Nå har jeg også Android (HTC Desire), og vil aldri se meg tilbake. Kan nok vurdere Meego når det er stablet ordentlig på bena.

 

 

I dag halte jeg fram Wave'n fra skuffen igjen, og testet Exchange. Det tok litt tid, men etter hvert fikk jeg synket. Prøvde to ganger til ved jevne mellomrom, og også da klarte den å synke. Som jeg tidligere skrev, kan det bero på problemer med Google.

 

For noen dager siden prøvde jeg Road Synk på en Nokia N86 8MP, og det gikk fint med en gang.

 

Skal nå prøve Wave et par dager, og dersom synking går greit, blir det kanskje den jeg satser på igjen.

 

Oppdatering av firmwaren via Kies går fremdeles ikke, da det ifølge Kies ikke finnes oppdateringer til min telefon, men det skal jeg kunne leve med.

 

Savner en widget der man kan se et knippe forestående kalendernotater, men det lar vel vente på seg. Foreløpig er det helst mindre seriøse programmer å hente på Samsung Apps. Men antallet programmet har nå bikket 500, så det går rette veien. I stedet for den widgeten jeg savner, kan man få vist forestående kalenderoppføringer for mange uker fremover ved å åpne kalenderen og velge dette her. Så da er det ikke håpløst. I tillegg er det jo mange meget gode funksjoner på telefonen. Musikkspilleren er helt konge.

 

Gratulerer med Desire! Da har du en telefon som har det meste, og attpåtil kan man nå oppdatere den til Android 2.2, noe du kanskje allerede har gjort :)

 

 

EDIT:

 

##!!!@%!! Var ikke lenge i "himmelen". Det viser seg at kalenderoppføringene ikke er synket med varsling, av en eller annen grunn. Dermed må jeg eventuelt gå inn på hver oppføring og legge til dette, dersom ønskelig.

 

I tillegg er tre-fire oppføringer angitt dagen før de er oppført i Google kalender. Det holder ikke!! Jeg er helt avhengig av at kalenderen synkes korrekt, og at alle oppføringer med varsling også fungerer på telefonen etter synk. For noe dritt!! Nå er jeg skikkelig nede på jorda. Da er det bare å fyre opp en android-telefon igjen...

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...